amie77 skrev:
Tack återigen!
Så skatten på diesel skulle i så fall (beroende på hur hög den är) vara det som talar emot diesel? Det jag tänker är att jag läst det om partikelfiltret att det inte får arbeta riktigt samt att det är dyrt att byta. En kostnad man inte får med en bensinbil... Har också hört att dieselmotorer låter mer, men också att nyare dieselbilar inte har det problemet?
Tycker att alla bilar jag hittar som känns intressanta och i rätt prisklass har diesel. Jag trodde att det var mer ovanligt än bensin, men efter de senaste veckorna börjar jag fundera.
Det är tyvärr inte en fråga som har något enkelt svar eftersom egenskaperna hos bensin och dieselmotorer varierar ordentligt mellan olika märken och modeller. I grund och botten är bensin och dieselmotorer likvärdiga konstruktioner, men även om du har två lika effektiva motorer som drivs av bensin respektive diesel kommer den senare att dricka mindre. Det beror på att en bil behöver en viss mängd energi för att ta sig säg till exempel tio kilometer, och en liter diesel innehåller mer energi än en liter bensin. Eftersom bilen behöver mindre diesel i liter räknat för att få samma mängd energi blir förbrukningen lägre, även om bensinmotorn så skulle vara något mer effektiv.
Generellt är moderna dieselmotorer däremot mer komplexa konstruktioner, du tar upp partikelfiltret som ett exempel men ofta är det ännu mer som skiljer dem åt och i regel är dieselmotorn mer avancerad och har grövre delar vilket innebär högre priser. Ett pumphaveri på en diesel är ett exempel som kostar groteskt mycket att ställa till rätta men å andra sidan brukar moderna motorer inte krångla så varför utgå från de värsta scenarion som kan hända?
Men på det temat finns många exempel, en diesel är i regel mer komplex än motsvarande bensinmotor men å andra sidan finns det exempel på moderna bensinmotorer med t.ex turbo och direktinsprutning som har lika många möjliga felkällor under huven. En del moderna dieselmotorer har partikelfilter som skall bytas med korta intervall och kostar skjortan att byta, ett sådant filter tar du förmodligen död på snabbt genom den typ av korta sträckor du beskriver.
Å andra sidan har en del bilar bättre byggda filter som sitter så nära motorn de kan och ett sådant filter tål mycket stryk, hettas upp enkelt och rengörs snabbt. I en sådan dieselbil håller förmodligen filtret länge även om du kör mycket korta sträckor.
Jag föreslår att du väljer märke och modell först för att sedan ta beslut om vilket drivmedel den skall gå på för hos en del märken är dieselmotorerna hopplösa men hos andra märken är det tvärt om och i det fallet finns det få anledningar att välja en bensindriven bil, så länge man inte är allergisk mot lite dieselknatter.
Lycka till med köpet!