GRÄNSER FÖR VRIDMOMENT OCH EFFEKT
För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
------------------------------------------------------------
1.4 = 60hk
1.8 = 75hk
60 + 20%(12) = 72hk
1.4 = 116nm
1.8 = 145nm
116 + 10%(11,6) = 127,6nm
-------------------------------------------------------------
Som sagt, olagligt. Såvida du inte planerar att registrera in den som ombyggt fordon (vilket kräver en hel del arbete med hjulupphängning, bromsar, etc. Och sen kostar själva registreringen ~7k om jag minns rätt)
Och som du själv sa, ena bilen har insprutning, vilket betyder att hela elsystemet och bränslesystemet måste flyttas över oxå.
Och tro mej, jag har gjort detta, det är inte "ett par timmar".
Senast redigerat av LeafBox (13 februari 2014)