4121
Sök

Glödande turbo...Volvo 940LTT?

13 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#1
tjena! hoppas det är rätt ställe att fråga på!

har en fråga om varför turbon ska glöda så lätt?

har rakt 3'' från turbo sen katt sen rakt 3 igen
var ute och åkte igår och sladdade osv sen när ja stannade tänkte ja kolla i motor rummet om allt värka ok för säkerhetskull och då glödde turbon som en lysmask... kör på 0,55 ladd på en volvo 940 ltt
dock åkte vi 4 pers i bilen men den ska väl inte glöda så lätt?
nån om vet varför eller är detta vanligt?

tacksam för svar! /mvh


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
1 februari 2014
#2
Man behöver ej gasa mycket för att få motorrumsbelysning. Vad du gör så stäng inte av bilen med lysande turbo. Sladda lugnt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

8 250 Inlägg
1 februari 2014
#3
Dels så blir avgaserna väldigt varma, och sen gör ju inte det trånga original avgashuset saken bättre. Så det är inte svårt att få turbon att börja glöda.


13 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#4
okej tackarr smile nej den får stå o gå på tomgång tills den har slocknat sen brukar ja stänga av den smile


159 Inlägg
1 februari 2014
#5
Trångt grenrör, trångt avgashus + varma avgaser = lampa smile

Bara att köra på, eller byt till större snurra eric wink


1 298 Inlägg
1 februari 2014
#6
Ja dedär är mer eller mindre original på 940 turbo. Inget att oroa sig för. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 532 Inlägg
1 februari 2014
#7
Körde med rakt rör in i kupén och ut genom dörren på en 760 TIC hela skiten lyste upp haha sålänge man inte stänger av på dirren så äre lugnt.
Eftersom ditt avgassystem måste gå i en ca 85 graders krök efter turbon så evakuerar inte avgaserna snabbt nog därför lyser den upp lätt oxå.


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
1 februari 2014
#8
Kan vara allt ifrån tätt avgasrör till att man har en "ineffektiv topp" eller felaktig tändning så att man får förhöjda avgastemperaturer.

Dock så är det extremt vanligt att man glöggar ett litet 13C på 940 även på orginal ladd. Låt alltid bilen köras lungt sista biten och stå en stund på tomgång så skonar man turbon en hel del.


13 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#9
okej tackar för svaren! smile


2 266 Inlägg
2 februari 2014
#10
https://www1.garaget.org/archive/60/59701/57877/57877-688893.jpg bilden tagen med gammel nokia arbetstelefon. Men detta var de mesta jag fick min att lysa ,var ljusgul som mest efter en tag sladdande på en oplogad väg. Så de är bara åka. wink

svetsdiff !!!

13 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#11
haha fyfan! fint smile bara köra på;)



Sök