har rakt 3'' från turbo sen katt sen rakt 3 igen var ute och åkte igår och sladdade osv sen när ja stannade tänkte ja kolla i motor rummet om allt värka ok för säkerhetskull och då glödde turbon som en lysmask... kör på 0,55 ladd på en volvo 940 ltt dock åkte vi 4 pers i bilen men den ska väl inte glöda så lätt? nån om vet varför eller är detta vanligt?
Dels så blir avgaserna väldigt varma, och sen gör ju inte det trånga original avgashuset saken bättre. Så det är inte svårt att få turbon att börja glöda.
Körde med rakt rör in i kupén och ut genom dörren på en 760 TIC hela skiten lyste upp haha sålänge man inte stänger av på dirren så äre lugnt. Eftersom ditt avgassystem måste gå i en ca 85 graders krök efter turbon så evakuerar inte avgaserna snabbt nog därför lyser den upp lätt oxå.
Kan vara allt ifrån tätt avgasrör till att man har en "ineffektiv topp" eller felaktig tändning så att man får förhöjda avgastemperaturer.
Dock så är det extremt vanligt att man glöggar ett litet 13C på 940 även på orginal ladd. Låt alltid bilen köras lungt sista biten och stå en stund på tomgång så skonar man turbon en hel del.
bilden tagen med gammel nokia arbetstelefon. Men detta var de mesta jag fick min att lysa ,var ljusgul som mest efter en tag sladdande på en oplogad väg. Så de är bara åka.