2634
Sök

Volvo 850 96a T-Grön, T-5R - Återkomsten? - Montering påbörjad..

Åkte och köpte mig en 850 96a T5-R. Ganska sleten visade det sig senare. Men det hindrar en inte ifrån att jobba på ett objekt som behöver kärlek även om det har funnits motgångar och större utgifter som man hade velat... Visa mer

En 5a är Livet.
252 115 Visningar
Uppdaterades senast 14 maj 2016
766 Inlägg
19 juli 2014
#201
Blev riktigt fint med länkarmarna!

Vad tänker du köra med för bussningar och spindelleder i dessa?

Har du fått klarhet ang. styrstoppen på dessa i alu, är det klackarna man ser på dem? Det sitter inga utbytbara i plast?


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
#202
Det blir hårdare bussningar.

spindelled vet jag inte ännu. Kulled?
den metallclips som,sitter på är egentligen inget styrstopp. Alu länkarmarns är uppbyggda med  stoppkllack i styrväxel. Blir någon lösning på detta senare.


838 Inlägg
30 juli 2014
#203
Härligt resultat blir det iallafall, bra jobbat!
Även jag hade lyckats missa denna tråden.......pren lagd smile


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#204
Riktigt roligt att höra!

Det kommer en uppdatering i helgen tror jag. Har haft en hel del att göra nämligen. Sen så har jag lyckats överanvända mitt internet så kan dessvärre inte ladda upp några bilder just nu.

Bilen är inte död ännu iaf xD


558 Inlägg
30 juli 2014
#205
Vet du hur tjock/bred kylaren är? Om du skulle orka mäta smile min är 42mm och hittar bara 32mm


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#206
mercaa skrev:
Vet du hur tjock/bred kylaren är? Om du skulle orka mäta smile min är 42mm och hittar bara 32mm

Vilken kylare snackar vi om? 

Du vet förresten inte hur man får bort svänghjulet på en automatare?


558 Inlägg
31 juli 2014
#207
Motorkylaren tongue

Man måste lossa på "torque convertern" genom att vrida motorn så att bultarna (6st torx) kommer fram i en öppning (bakom där startmotorn sitterfast) och ta lös dom där. sen äre bara svänghjulet som vanligt.
Senast redigerat av mercaa (31 juli 2014)


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#208
mercaa skrev:
Motorkylaren tongue

Man måste lossa på "torque convertern" genom att vrida motorn så att bultarna (6st torx) kommer fram i en öppning (bakom där startmotorn sitterfast) och ta lös dom där. sen äre bara svänghjulet som vanligt.

Då tar jag och mäter upp hur tjock kylaren är.

Okey.. så tittar man i hålet för startmotorn så får man snurra runt allt eftersom och plocka skruv för skruv Sen är det bara att lossa den stora cancer bölden och sen så ser man hur det hela sitter sen med allt de andra.. gött! Tackar för infon!
Du råkar inte veta om man kan nolla felkoder på OBD2?


558 Inlägg
1 augusti 2014
#209
Kanoners!

Hm är inte så insatt i obd2 men gissar på att man måste ha läsare.. eller om man gör ett hemma bygge med diod och knapp, men vet ej om den funkar på allt ?


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
#210
Bättre sent än aldrig iaf.

Här kommer lite bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-d5719290d62bcfd13610a85a5e0f3002.jpg
Hade två 15G´s liggande hemma. En med kona och en med labyrint.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-f76d9b50b5fa5efe0bc417b72637bac1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-ad46480d36ae76d592af1ebff622cb06.jpg

Ser hel och sprickfri ut! Gillas!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-0a7af78ebc6d1cbd626c9cbd19e60299.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-4db148989e845c08e156f96ca9a60baf.jpg
Tur att jag inte hade avgashuset med kona på denna bilen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-eebadb47f81fb8dd627acfe63771aa08.jpg

Börjar med att dränka in alla skruvar med rostlösare.
Ett tips är även att stoppa något i avrinningshålen vid rutan. Folk får för sig att lägga småskruv där som ibland åker ner i slangarna och sätter igen. Nog hittat skruvar i dessa slangar på varenda 850 man skruvat med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-9c4bc3e0f7051eccfdd0bfa04997339b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-3d9f74ae6c8a80fc6f10bc217e4b6c38.jpg

Skyddskåpan över grenröret slet jag bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-d7b9cc6a410319fd61e95509de3598cc.jpg

Äcklig liten mjukslang som folk bör se över. Även slangen under kompressordelen bör folk se över då den är hemskt mjuk och kladdig!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-d921bca0c821166a83cd5524e53da7ab.jpg
Borta. Den gav med sig ganska lätt ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-2682d88ce06dea43f5b801761bd6ad60.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-76ec9c92d47d6456b5f019c7b9a45e63.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-4a60024dbd879d819af3c2db83231135.jpg

Ganska stor spricka ändå tongue hehe

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-23396b8805b025f32be973881c45fd4c.jpg
ett ganska litet hål på dumpmembranet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-9fc7dd41df07ab97a9ecd5c448eae687.jpg
Jävla rör till att sitta hårt då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-12dc1293eed151cd23a0f52eb0b0076d.jpg
Slipade till wastegaten lite snabbt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-69bc6599541ce585182d75974d7714e5.jpg
Grundad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-9c4158539175c3e6a067b87ce1a63fc1.jpg
Nymålad och lite klarlack över.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-2ea7da29a391789004f566c85f2e2845.jpg
Blev att ta delarna från de turbos som var friskast och bygga ihop en frisk turbo. Givetvis monterat med nya packningar osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-b6ba896a2fa2cba49520928ad2d70bab.jpg
Snart ihop då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-cac7bc38687c9029c41974f76a185683.jpg
Nya slangar är alltid bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-dd7fb48279e53609cfcd1e6345f3889c.jpg
Det ser lite trevligare ut iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-da1dc2271a1b64ef30013341b1efa270.jpg
Downpipen monterad och alla tryckrör mm

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-0121c282e73cf725fcb99eb438b8647e.jpg
Har länge stört mig på att denna slang varit av. Blev att montera dit en ny!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-6f09de3eacdc6758a9bbb530cd657e05.jpg

Ihopsatt smile Rök utavhelvete vid uppstart. Vart la lite vatten och olja som brändes bort som hade kommit på turbon och grenröret mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-0e52e0c4de9849e3d6cd49023a5ec8f3.jpg
Beställde även lite grejor för en tid sedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-6a81ec3f1943dce2cd751c347c3490ae.jpg
Dock passade ju hållaren inte för gamla plastskyltar. Aja. får nytta av den iaf.


766 Inlägg
1 augusti 2014
#211
Du gör ett grymt jobb! Kul med alla bilder så man får se hur grejerna funkar smile


881 Inlägg
1 augusti 2014
#212
Mycket fint jobbat! smile


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
#213
mercaa skrev:
Motorkylaren tongue

Man måste lossa på "torque convertern" genom att vrida motorn så att bultarna (6st torx) kommer fram i en öppning (bakom där startmotorn sitterfast) och ta lös dom där. sen äre bara svänghjulet som vanligt.

42mm är min kylare iaf.

Det vart inga dimmor alls att lossa när man väl tittade in där igenom ju xD haha. man blir blind efter timmar i garaget ibland.


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
#214
stefanwasa skrev:
Du gör ett grymt jobb! Kul med alla bilder så man får se hur grejerna funkar smile

PlumCrazy skrev:
Mycket fint jobbat! smile

Tackar tackar smile alltid roligt att höra. Synd att man mestadels är ensam i garaget bara tongue


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
#215
Liten update iaf smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-0f5e656f57e49021eba77f7fe868d857.jpg
Hittade två st diskanter som hittade på plats på brädan. Ignorera magnetventilen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-ea16a98c37d18baa047a48545d8c3986.jpg
Hade faktiskt en diskant som var urkopplad och utan magnet.. haha

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-e5936981b5231533b29f685af64f3373.jpg
Gamla trasiga diskanten tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-012432968d33a74fc46cb9b820f84243.jpg

Nya diskanten på plats. Lite synd att konan var tilltryckt men men. Funkar gör det iaf.

Blev klart bättre ljud. Lite renare även om i dagens mått så låter det skit. Men men.
Senast redigerat av Extrazz (7 augusti 2014)


204 Inlägg
9 augusti 2014
#216
Jag tycker det är riktigt bra originalljud i 850! Hör en massa småsaker i låtar jag aldrig hört förut! När jag lyssnar i bilen då wink

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
10 augusti 2014
Trådstartare
#217
Pantsfoff skrev:
Jag tycker det är riktigt bra originalljud i 850! Hör en massa småsaker i låtar jag aldrig hört förut! När jag lyssnar i bilen då wink

Jag har klarare ljud i min 850 än vad tv´n ger eller vad ljudsystemet ger i garaget. Inte i alla låtar man hör det givetvis men det är skillnad. Sen att man inte har sitt fin lyssnar system inkopplat hemma är väl en sak. Men det är de lilla detaljerna som ger även om det kanske i dagens läge finns bättre saker.


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
14 augusti 2014
Trådstartare
#218
Bort med det gamla och dit med det nya

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-ac43a261bf626b0bf8eba5d36fd564f8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-45192bf74361c6d5a5cc49deec7053df.jpg
Lite snyggare!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-b671cd5f2aa65bb226453a7f67547a1a.jpg
Lyckades dumpa sönder en dumpventil med. Hehe. Skitsaker. Bilen gick verkligen råkass. inget laddtryck alls!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-15a1e3e455a041cf50d6eddf9f2db5bd.jpg
Så här ser o-ringarna och distanserna ut till snabbkopplingsfästet för värmeslangarna i torpeden.
Sett från Motorn - Tjockdistans - O-ring - tunndistans - O-ring.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-a43cc116bf413c4b01708f39c5f610b2.jpg

Tråkigt nog så lyckades jag tända lamda lampan. Suck
Dock efter byte av tändstiften så slocknaden den efter en stund.
Men bilen har i samband med detta börjat lukta lite illa. Några tips på varför?
Senast redigerat av Extrazz (14 augusti 2014)


volvobruden84
17 augusti 2014
#219
Imponerad över jobbet du gör smile
Keep it up smile

Hoppas den andre kommer till nytta också wink

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
17 augusti 2014
Trådstartare
#220
Lite får man göra. 

Tror jag snackade om en motor för en tid sedan?
Eller mja. motor och motor. Iaf

Tog och skaffade mig en kompressor tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-f58205cf6b42f6438f1f57e61ce248c4.jpg

Har några år på nacken men den klarar biffen!
Tror att spec var 1200L/min
10Bar
500L

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-24c38fd447b640111dcfe8f56618d587.jpg

En tvätt av bilen fick man ju göra dessutom!
Senast redigerat av Extrazz (17 augusti 2014)



Sök