3412
Sök

Renualt Clio -99 helt död, ingen spänning.

23 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#1
Nu är jag så trött på mitt elände till bil.
Idag körde jag hem från jobbet, allt funkade kanon.

Ska köra iväg 3 timmar senare, bilen är helt död.
Kopplar på startkablar och den går igång men klarar inte hålla den igång på tomgång.
Försöker igen nu med mer gas och då klarar jag att hålla den igång.

MEN så fort jag tar bort startkablarna så dör bilen oavsett ifall jag har värsta varvet uppe......?????
Själv gissar jag på en kass generator men har även fått förslaget på ett kasst batteri??

Men i mina tankar borde väl bilen kunna hållas igång ifall generatorn hade funkat och man inte har startkablarna kopplade, eller?

537 Inlägg
3 februari 2014
#2
jperss10 skrev:
Men i mina tankar borde väl bilen kunna hållas igång ifall generatorn hade funkat och man inte har startkablarna kopplade, eller?

Stämmer bra, men däremot om du har ett såpass kass batteri så kan du detta fel också... lyser inte batteri lampan då?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.

23 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#3
lyser inte batteri lampan då?

Nej, faktiskt inte!
Batterilampan borde väl lysa om generatorn inte laddar?

Jag testar att ladda batteriet igen så ska jag se om batterilampan lyser när jag försöker starta den igen.

80 Inlägg
3 februari 2014
#4
Vi hade en gammal clio på skolan som hade samma fel som dem höll på som fan med men hitta inget visade sig vara en jord fläta som exoderat sönder kolla dem kommer ej ihåg exat var den satt.

537 Inlägg
3 februari 2014
#5
Nu kan jag inte renault, men normalt så lyser den lampan när du startar tändningen, för att sedan slockna när motorn är igång...

Fortsätter den lysa så laddar inte generatorn. Sen är det också så att lyser den inte alls så laddar inte heller generatorn.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.

21 761 Inlägg
3 februari 2014
#6
jperss10 skrev:
Batterilampan borde väl lysa om generatorn inte laddar?

Den gör inte alltid så, det beror på vilket fel det är på generatorn. Lite lurigt faktiskt.

En spänningsmätning med multimeter på generatorn kommer att visa om generatorn laddar eller inte, sedan gör man en jämförande mätning på batteriet för att se om spänningen skiljer markant och på så sätt kunna utesluta en sak i taget. Då slipper man gissa. smile

23 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#7
Ok, tack för alla tipsen. Batteriet är på laddning nu, kollar allt när det är färdig-laddat.

23 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#8
Ok, när är mätningar gjorda och jag ska väl säga att jag inte blev mycket klokare.

Batteriet ger 12.5v innan installation i bilen.

Bilen startar direkt, mäter över + och - och får då 14.3v på tomgång.
Drar jag igång allt, helljus, stereo, elbakruta m.m. får jag 14.1v

Mäter jag direkt på kabeln ut från generatorn har jag samma värden!

Jag har alltså inte kommit en millimeter närmare varför detta hände och kan nu inte lita på bilen heller....

537 Inlägg
6 februari 2014
#9
Kan nog vara batteriet ändå...

Om du får 14+V så laddar din generator. Prova kör med bilen ett tag, om det händer igen så rekommenderas det att du byter ut batteriet.

Funkade batterilampan?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.

23 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#10
Batterilampan var släckt.
Senast redigerat av jperss10 (6 februari 2014)

537 Inlägg
6 februari 2014
#11
jperss10 skrev:
Batterilampan var släckt.

Den lyste inte ens vid tändningen påslagen (motorn avstängd)?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.


Sök