4116
Sök

V70 d5 gasa inte mer än till 2500 rpm....

5 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
Hej

ganska ny här på sidan och jag tänkte börja med ett problem jag fick för några dagar sen
har en volvo v70 d5 från 2005   gått 60 tusen mil funkar perfekt förutom att 2 dagar efter besiktnings kontrollen där jag fick 2a på styrled så har jag fått lite problem med bilen
bilen har gått som taxi tills för några år sen, mkt är byt blandannat växellådan, olja och sånt klart med. den drar inte mkt heller tycker jag,

det är så att den vill inte gasa mer än till 2500 rpm, varm max 3000 i N eller P läge.
den är triptronic och automataren funkar då inte riktigt i högre växel då den inte går över 2500 rpm (va jag tror)
kollat lite slangar men allt verkar ok, finns ju lite olja här och där i motorrummet men inte märkt nått konstigt att den ska ta olja mkt eller så,
min första tanke vart bränslefiltret men tog ut den o denva ok fast blåste rent den lite omonterade tillbaks , ingen skillnad, kopplade ur lmm, märktes inget på motorgången så tänker de är kanske den som e boven i dramat så tog ut den och rensade lite snabbt den va typ svart av sot, så tog bort batteri klämman i en timme kanske  och monterade tillbaks den och satte på klämman men inte skillnad, så tagit bort lmm igen och rensat lite bättre ska se imon va som händer ...

vet ni nått som kan hjälpa till så uppskattas de , tack..

vill sejja att nej har inte gjort felsökning då jag inte har felsökningsinstrument till volvo och tänkte kolla själv innan man kör till verkstan, kollat lite o få fram på displayn  genom och trycka i read knappen och dhimjusknappen 2 ggn men fattar inget på den
och värt och veta kanske så går de oftast att ge fullgas till 4000 rpm och uppåt idirekt efter man startat då kan d va från en ggn till 4 ggn sen stannar de alltid vid 2500 villinte går högre,,,,

några ideer?

* Voff voff *
10 694 Inlägg
6 februari 2014
badde83 skrev:
det är så att den vill inte gasa mer än till 2500 rpm, varm max 3000 i N eller P läge.

Detta är helt normalt i P och N om jag inte minns helt fel. Bensinarna har samma spärr fast vid 4000 rpm.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
nu är jag inte så van med volvo bilar ägt bara tyska bilar innan och det har inte funnits nått spärr på dem varken bensinare eller dislar, och på denna v70 gick o ge full gas innan detta hände upp till 5000 rpm om man så ville och i vilket läge som helst, men nu vill inte den gasa mer än till 2500 rpm även i D läge, o kör man automat så är den jätte seg från 60km/t och går inte över 120 km/t och sen har den lite svår med att växla då gasen kommer inte upp till den nivån för att den ska kunna växla automatisk såmåste växla manuellt för att få in 5an och ibland 4an.

773 Inlägg
6 februari 2014
badde83 skrev:
nu är jag inte så van med volvo bilar ägt bara tyska bilar innan och det har inte funnits nått spärr på dem varken bensinare eller dislar, och på denna v70 gick o ge full gas innan detta hände upp till 5000 rpm om man så ville och i vilket läge som helst, men nu vill inte den gasa mer än till 2500 rpm även i D läge, o kör man automat så är den jätte seg från 60km/t och går inte över 120 km/t och sen har den lite svår med att växla då gasen kommer inte upp till den nivån för att den ska kunna växla automatisk såmåste växla manuellt för att få in 5an och ibland 4an.

Låter som limp home åk te volvo och felsök

5 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
silversnurran skrev:

tanken har slagit mig där med men är det inget man kan göra själv för att ta den u limpmode? eller måste den till verkstad ?

773 Inlägg
6 februari 2014
badde83 skrev:
silversnurran skrev:

tanken har slagit mig där med men är det inget man kan göra själv för att ta den u limpmode? eller måste den till verkstad ?

Inge volvo mekare men vad jag vet kan det vara massor så bättre in och felsök sen byta grejen själv när du vet mer specefikt vilken det är. Ex insug eller luft in eller ut finns massor

4 824 Inlägg
9 februari 2014
Brådhis skrev:
badde83 skrev:

Detta är helt normalt i P och N om jag inte minns helt fel. Bensinarna har samma spärr fast vid 4000 rpm.

//Brådhis

stämmer bra.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök