6 februari 2014
Trådstartare
Hej
ganska ny här på sidan och jag tänkte börja med ett problem jag fick för några dagar sen
har en volvo v70 d5 från 2005 gått 60 tusen mil funkar perfekt förutom att 2 dagar efter besiktnings kontrollen där jag fick 2a på styrled så har jag fått lite problem med bilen
bilen har gått som taxi tills för några år sen, mkt är byt blandannat växellådan, olja och sånt klart med. den drar inte mkt heller tycker jag,
det är så att den vill inte gasa mer än till 2500 rpm, varm max 3000 i N eller P läge.
den är triptronic och automataren funkar då inte riktigt i högre växel då den inte går över 2500 rpm (va jag tror)
kollat lite slangar men allt verkar ok, finns ju lite olja här och där i motorrummet men inte märkt nått konstigt att den ska ta olja mkt eller så,
min första tanke vart bränslefiltret men tog ut den o denva ok fast blåste rent den lite omonterade tillbaks , ingen skillnad, kopplade ur lmm, märktes inget på motorgången så tänker de är kanske den som e boven i dramat så tog ut den och rensade lite snabbt den va typ svart av sot, så tog bort batteri klämman i en timme kanske och monterade tillbaks den och satte på klämman men inte skillnad, så tagit bort lmm igen och rensat lite bättre ska se imon va som händer ...
vet ni nått som kan hjälpa till så uppskattas de , tack..
vill sejja att nej har inte gjort felsökning då jag inte har felsökningsinstrument till volvo och tänkte kolla själv innan man kör till verkstan, kollat lite o få fram på displayn genom och trycka i read knappen och dhimjusknappen 2 ggn men fattar inget på den
och värt och veta kanske så går de oftast att ge fullgas till 4000 rpm och uppåt idirekt efter man startat då kan d va från en ggn till 4 ggn sen stannar de alltid vid 2500 villinte går högre,,,,
några ideer?