Hej Jonas heter jag 28år och är minst sagt biltokig. Jag har ägt många många bilar och jänkare. Men nu har jag köpt drömbilen och tänkte visa den här på tråden, Tanken va att jag skulle byta ut lite krom och del lacka bilen i vinter. MEN sen gick de riktigt snett. Så nu ska bilen va riktigt fin till sommaren 2014.
I somras 2013 den 31 juli på min födelse dag (28år) köpte jag bilen jag alltid drömt om Cheva belair 57 2dr ht.
Håller nu på och mer eller mindre bygger den precis som jag vill ha den.
Snabb fakta om bilen
Motor
En trimmad 355 med mkt godis tex
Musse toppar,
rullvippor,
hoockerheaders,
Holly 750 dubbelpumpare,
Smiddakolvar,
Victor jr insug med 2" spacer till förgasaren,
Edelbrock alu vattenpump,
automat 700 R4 med bm spak,,
Kortad 9" Ford med strange axlar
4, 56 diff (Spole), .
Kaross,
Sänkt, breddade hjulhus, skivbromsar fram 7x15" fälgar fram, 10x15"bak. (Nya fälgar beställda.
Vid hämtningen
Hemma i solen och har hunnit lacka vitt fält på skärmarna,
Bytte sedan ratt tell en lite roligare,
Efter att sommaren gått började jag plocka ner bilen. Sen spårade de ur rejält.
Jag fick börja med att skrapa bort gamla färgen pga att någon rolig jäkel i usa gjort någon tabbe.
De gick inte att slipa då kladdade pappret igen direkt.
Efter många timmar så gick de att göra bilen plåtren iaf. De va knappt nå rost att laha och de är aldrig bytt
skärmkanter eller sparklådor,
Båda sidor på samma ställen va de rosthål.
Så här lite spackel blev de
Sen grundades bilen
Sen klossades hela bilen för att grundas igen när den hade stått i några dagar
Mer slipgrund. jag grundade den sista gången någon dag efter julafton. Så nu har den fått stått i sjunka i spackel osv.
Rullade ut bilen ur garaget härromdan.
Nu har jag mest ljudisolerat,
Idag 17februari så lackade jag lite små delar
En liten smygtitt på vilken färg bilen ska bli i.
Köpte nya plattor till bakskärmarna. Fan inte billiga men värd varje krona.
Ikväll skruvade jag isär bakaxeln för att byta utväxling och flytta om pinnbultarna så att de blir cheva isf ford.
Dom va gängade så de går snabbt att fixa när endå axlarna är lösa. De ska bli en snällare utväxling. De är lite för mkt race nu. Min älsade dotter har lagt en grankotte på bladfjädern om någon undrar vad den gör där.
Fortsättning följer..
De finns massor av bilder på projektet på mitt fotoalbum.