2727
Sök

Smälla in en S8 motor i min A8?

12 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
#1
Min är en årsmodell 1996, skulle det funka med en motor från 1998,1999,2000? sneglat på en S8 motor då jag vill ha en S8 och jag kommer billigare undan genom att sätta in en S8 motor än sälja och köpa mig en S8.

Iom att mina kunskaper i motorbyte är bristfälliga samt att mina möjligheter till att genomföra det är minimala så undrar jag om det finns någon som vet en bra men billigt firma som kan åta sig monteringen alt. en person som vill göra detta mot en liten slant i utbyte i Stockholm samt dess närområden.

Mvh


1 798 Inlägg
21 februari 2014
#2
Billigt o en firma är nog väldigt svårt sen vet ja inte va som skiljer mer än motor bromsar+växellåda kanske. Enklaste är nog sälja o köpa en äkta s8

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

12 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
#3
som jag förstått grejen så är A8 & S8 samma bil i växellåda och motor. enda grejen som skiljer mellan gen 1 av D2 och gen 2 D2 är att efter 1998 så var växelådan 5 växlad


881 Inlägg
21 februari 2014
#4
Att spara en slant för att senare köpa en S8 är billigare än att byta motor, om man nu inte har tillgång till verkstad och gör allt själv.

Byta motor är inte så "bara". smile


71 Inlägg
21 februari 2014
#5
Lite mer e de som skiljer smile

The 4 valve S-8 was produced between 1997 and1999 and differed from the A-8 as follows:

1. 11.6:1 compression pistons

2. Higher lift intake and exhaust cams with more duration. The intake cams used solid lifters with shim adjusters and the exhaust used hydraulic lifters.

3. The valve springs are also different.

4. The air flow meter is has slightly higher flow and is different part than the A-8

5. Higher flow Bosch fuel injectors.

6. Re calibrated ECU

7. Different air intake nozzle and different upper portion of Air Cleaner housing.

8. Intake valves are .75mm larger. The exhaust valves are the same size as the A-8.

9. Higher flow rear muffler can.Otherwise the exhaust system is the same.

10. Different final drive ratio to take advantage of the engine characteristics which produces power at higher revs.

12 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
#7
har redan bytt bromsar på min till slitsade med yellowstuff belägg. bilen kostade mig ca 20-25k och om det går att kombinera motorn med orginal lådan så kostar en fin motor 16k.

en S8 som billigast har jag sett för 50k i fungerande skick. dvs. det lönar sig då jag har S8 detaljerna på min kaross. om Vanliga A8 kan programmeras med S8:ans prgramvara så borde det inte vara omöjligt att få allt att lira med motorn.
Senast redigerat av Schvamp (21 februari 2014)


71 Inlägg
23 februari 2014
#8
25+16+spridare,ventiler,kolvar,lmm,insug m.m+arbetet = 50++kr dessutom kanske du vill kunna sälja bilen och att göra det med en annan motor kanske inte är så lätt. jobbigt med besiktning osv. Det är nog tidsmässigt och prismässigt klokare att sälja den du har o köpa en S8 istället.


10 287 Inlägg
24 februari 2014
#9
Maila mig Schvamp. Jag har en gammal garagepolare som är Audi-mek och gammal biltrimmare. Har har massor av erfarenhet och kontakter och är hyperseriös. Han jobbar i Märsta och har fullt mekgarage hemma.

Men....jag har en ryckande känsla i min högra lilltå som säger mig att detta blir rätt dyrt. Bara 8 liter olja kostar sin slant. Litar man på den motor man köper eller vill man byta kamrem?. Bara fylla kylsystemet tar flera timmar. Har inte S8 annan låda och annan programvara till lådan?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
26 februari 2014
#10
Skulle du vilja byta motorn i en bil vill du givetvis att motorn ska fungera, och då är en lättare renovering ofta på sin plats. Motorbytet kommer att ta lång tid om du inte gjort det själv innan, och ska du leja bort arbetet så får du räkna med åtskilliga tusen även om det är under disken som pengarna landar.

Jag förespråkar tyvärr också att du köper dig en S8 och piffar upp den med hjälp av tiden och pengarna du tänkt lägga på konverteringen av A8an istället. Dessutom kommer det nog att bli lättare att sälja en äkta S8 än en ombyggd A8


Sök