Som rubriken så bygger jag en drifting/busbil utav en Volvo 745 TIC -88. Tanken är att få en bil som kommer gå både drifting på bana och samtidigt vara en rolig och ilsken gatbil
Toppen också tvättad, här ser man också lite av portningen jag har gjort, ( Det är portat i hela kanalen bara att jag kört med stålborste längst ut, därför det ser konstigt ut. ) får se hur det funkar sen
I veckan så blir det att slipa in ventilerna i toppen och montera ihop den, måla blocket och sen bara vänta på att få hem nya vevlager som beställs på tisdag
Senast redigerat av EmilFredriksson (14 mars 2014)
Blev lite skruv sugen så fixa lite med toppen nu ikväll Så nu är ventilerna inslipade och det mesta är ihop satt. Det som är kvar på toppen är att sätta dit några nya pinnbultar och lägga i kamaxeln som sitter i min 745 turbo just nu. Kanske borde nämna att det är i den bilen som motorn kommer att sitta i när den är klar, 745 Turbo med motronic sprutet, funderar även på att köra på etanol?
Min pappa visste om någon som sålde en slungdiffad bakaxel med sprillans nya handbromsbackar och sköldar som låg i förpackning för 400spänn. Tyckte det lät billigt så han fick åka iväg och köpa den. När vi öppna på locket för att kolla lite på den så tyckte vi det såg konstigt ut, inte alls som på bilderna jag sett på olika slungdiffar. Så jag googla och kom fram till att det var en lamelldiff! Att ge 400 för en komplett bakaxel med lamelldiff och nya backar och sköldar tycker iaf jag är ett jävla bra köp! Så det kommer att sitta på 745an sen
Senast redigerat av EmilFredriksson (24 februari 2014)
Det var MYCKET billig bakaxel rena rama fyndet ju Blir bra detta
Ja en så billig bakaxel med lamelldiff är nog inte det lättaste att hitta! Hoppas den funkar bra sen bara, har sökt men inte hittat vad folk tycker om dom
Min pappa visste om någon som sålde en slungdiffad bakaxel med sprillans nya handbromsbackar och sköldar som låg i förpackning för 400spänn. Tyckte det lät billigt så han fick åka iväg och köpa den. När vi öppna på locket för att kolla lite på den så tyckte vi det såg konstigt ut, inte alls som på bilderna jag sett på olika slungdiffar. Så jag googla och kom fram till att det var en lamelldiff! Att ge 400 för en komplett bakaxel med lamelldiff och nya backar och sköldar tycker iaf jag är ett jävla bra köp! Så det kommer att sitta på 745an sen
Min pappa visste om någon som sålde en slungdiffad bakaxel med sprillans nya handbromsbackar och sköldar som låg i förpackning för 400spänn. Tyckte det lät billigt så han fick åka iväg och köpa den. När vi öppna på locket för att kolla lite på den så tyckte vi det såg konstigt ut, inte alls som på bilderna jag sett på olika slungdiffar. Så jag googla och kom fram till att det var en lamelldiff! Att ge 400 för en komplett bakaxel med lamelldiff och nya backar och sköldar tycker iaf jag är ett jävla bra köp! Så det kommer att sitta på 745an sen
det är väldigt bra axlar fast den diffar bara upp till max 40km/h men du kan svetsa fast vikterna i diffen så diffar den 100% när det spinner.
Nej du tänker på slungdiff, det här var en lamelldiff, väldigt svåra att få tag på. Så jag hade bara tur att han som sålde den inte visste vad det va för något
Senast redigerat av EmilFredriksson (26 februari 2014)
Min pappa visste om någon som sålde en slungdiffad bakaxel med sprillans nya handbromsbackar och sköldar som låg i förpackning för 400spänn. Tyckte det lät billigt så han fick åka iväg och köpa den. När vi öppna på locket för att kolla lite på den så tyckte vi det såg konstigt ut, inte alls som på bilderna jag sett på olika slungdiffar. Så jag googla och kom fram till att det var en lamelldiff! Att ge 400 för en komplett bakaxel med lamelldiff och nya backar och sköldar tycker iaf jag är ett jävla bra köp! Så det kommer att sitta på 745an sen
det är väldigt bra axlar fast den diffar bara upp till max 40km/h men du kan svetsa fast vikterna i diffen så diffar den 100% när det spinner.
Nej du tänker på slungdiff, det här var en lamelldiff, väldigt svåra att få tag på. Så jag hade bara tur att han som sålde den inte visste vad det va för något
det är väl samma? trodde bara volvo gjorde bara 1 sorts diff bakaxlar? isf vad heter axeln? 1041?
det är väldigt bra axlar fast den diffar bara upp till max 40km/h men du kan svetsa fast vikterna i diffen så diffar den 100% när det spinner.
Nej du tänker på slungdiff, det här var en lamelldiff, väldigt svåra att få tag på. Så jag hade bara tur att han som sålde den inte visste vad det va för något
det är väl samma? trodde bara volvo gjorde bara 1 sorts diff bakaxlar? isf vad heter axeln? 1041?
Volvo gjorde 2 axeln är 1031 med dana lamelldiff, bakaxel.se säljer sådana för precis under 11.000kr! Var tillval på 7/900 serien tror jag så dom är inte vanliga 1041 är egentligen en 1031 bara att dom heter 1041 när dom fick en slungdiff
Slungdiff tänker du på. Har det på min 940 16v sitter 1041 med slungdiff. Men lamelldiff är mycket ovanligare,dyrare men bättre på alla sätt tror de gamla Volvo bara har tillverkat två sorter diffar vad jag vet =P
Biltemas röda motorlack är grymt bra så förstå inte varför du använder bromsoksfärg =P Men det borde hålla som den tål bromsolja och värme =P Målat oken på chevan med den färgen grymt bra för att vara billigt =P
Nej du tänker på slungdiff, det här var en lamelldiff, väldigt svåra att få tag på. Så jag hade bara tur att han som sålde den inte visste vad det va för något
det är väl samma? trodde bara volvo gjorde bara 1 sorts diff bakaxlar? isf vad heter axeln? 1041?
Volvo gjorde 2 axeln är 1031 med dana lamelldiff, bakaxel.se säljer sådana för precis under 11.000kr! Var tillval på 7/900 serien tror jag så dom är inte vanliga 1041 är egentligen en 1031 bara att dom heter 1041 när dom fick en slungdiff
Lamell diff satt original på tex Televerks bilar osv
Biltemas röda motorlack är grymt bra så förstå inte varför du använder bromsoksfärg =P Men det borde hålla som den tål bromsolja och värme =P Målat oken på chevan med den färgen grymt bra för att vara billigt =P
Jo jag använde biltemas röda motofärg på mitt andra block men ville testa att pensla blocket, hade dock blivit bättre och gått fortare med motorfärg eftersom den sprayas på
det är väl samma? trodde bara volvo gjorde bara 1 sorts diff bakaxlar? isf vad heter axeln? 1041?
Volvo gjorde 2 axeln är 1031 med dana lamelldiff, bakaxel.se säljer sådana för precis under 11.000kr! Var tillval på 7/900 serien tror jag så dom är inte vanliga 1041 är egentligen en 1031 bara att dom heter 1041 när dom fick en slungdiff
Lamell diff satt original på tex Televerks bilar osv
Ja det kan nog stämma! nu när du säger det så tror jag att jag har läst det någonstans
det är väl samma? trodde bara volvo gjorde bara 1 sorts diff bakaxlar? isf vad heter axeln? 1041?
Volvo gjorde 2 axeln är 1031 med dana lamelldiff, bakaxel.se säljer sådana för precis under 11.000kr! Var tillval på 7/900 serien tror jag så dom är inte vanliga 1041 är egentligen en 1031 bara att dom heter 1041 när dom fick en slungdiff
Lamell diff satt original på tex Televerks bilar osv
Du vet inte vad det satt för diff i televerkets duetter? Min far körde telverkets diffar när han körde trimmad amazon på 80-talet så bytte han diff på mindre än en kvart. Måste ha varit en enkel diff men undrar om det var slungdiff eller annan typ för den var jävligt tåligt. över 200hk med mycket vrid motorfästena var av så dålig kvalité på 80-talet så han kedjade fast motorn. Men undrar som sagt var det var för diff då stark motor med breda sulor sliter lite på axeln.
Biltemas röda motorlack är grymt bra så förstå inte varför du använder bromsoksfärg =P Men det borde hålla som den tål bromsolja och värme =P Målat oken på chevan med den färgen grymt bra för att vara billigt =P
Jo jag använde biltemas röda motofärg på mitt andra block men ville testa att pensla blocket, hade dock blivit bättre och gått fortare med motorfärg eftersom den sprayas på
Tycker det med. Pensel blir inte alls lika bra resultat tycker jag. Två burkar med motorlack brukar jag använda per block. Grymt tålig lack för att vara billig =P Men det här blir kanon