4138
Sök

Hur hanterar man närgångna psykopater i trafiken?

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
21 november 2006
#41
Tända backljuset brukar vara väldigt effektivt....


638 Inlägg
21 november 2006
#42
turbotompa skrev:
Tända backljuset brukar vara väldigt effektivt....

Hur fan får du i backen i 100?


Om jag tycker det är störande med någon bakom mig så pallnitar jag snabbt och släpper sen, dom lägger sig 500m bakom istället efter det smile

Kommer väl nånting här snart!

638 Inlägg
21 november 2006
#43
Freddeponken skrev:
Sandman skrev:
Freddeponken skrev:
Trött jag blir på folk som kommer med ideer hur man blir av med folk bakom som ligger och trycker....det är väl bara att ignorera...märks att det är många som måste hävda sig i trafiken och då ska man fan inte ha körkort! Att bromsa framför någon utan anledning är toltalt livsfarligt som carnageman beskriver!

Det är faktiskt inte särskillt lätt att ignorera någon idiot som ligger 2 meter bakom dig mitt i natten med heljuset på och du VET att någon bara dagen innan körde ihjäl sig då de skulle väja för ett rådjur på just denna väg.

Dyker det upp ett rådjur är du TOAST när fjanten bakom dig uppvisar sådan vårdslöshet.

Det är väl snarare honom du ska plocka lappen ifrån?

Men jag kan inte styra vad folk gör bakom mig! ja då är han dum i huvudet men det är väl bara att blinka åt sidan och släppa förbi han då! Ser inte något större problem i det! Du ska ju själv inte skapa en fara pga att du har en dåre bakom dig! då räcker det med en dåre i den situationen! Visst har det hänt någon gång att det har legat folk nära men inget jag blir uppspelt och skitförbannad över!

Hur hade du tänkt släppa förbi någon på sidan vid mitträcke och enfiligt? Som trådskaparen poängterade att det var.

Kommer väl nånting här snart!

638 Inlägg
21 november 2006
#44
Ajtomat skrev:
Tack för alla tips o synpunkter!

Problemet med mer aktiva åtgärder som att bromsa, är att man inte vet i vilket skick idioten bakom är. Det kan vara ett rattfyllo med två promille i blodet, och då inträffar förmodligen det man från början ville undvika.

Nästa gång får kompisen istället ta en filmsnutt på psykopaten och min hastighetsmätare, och sen skickar jag filmen till polisen.

Tilläggas kan att böterna höjdes nyligen för att köra för nära framförvarande fordon (till 1.200 kr).

Det kommer nog inte leda nånstanns då din hastighetsmätare varken är kalibrerad eller godkänd att användas för att mäta hastigheter med.

Kommer väl nånting här snart!

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
21 november 2006
#45
Renjägarn skrev:
turbotompa skrev:
Tända backljuset brukar vara väldigt effektivt....

Hur fan får du i backen i 100?


Om jag tycker det är störande med någon bakom mig så pallnitar jag snabbt och släpper sen, dom lägger sig 500m bakom istället efter det smile

På volvos m45/46/47 tänds backlyset direkt när man drar spaken till vänster, innan man lägger i växeln... funkar dock inte på 945an (m90)... =/


FreddeK
21 november 2006
#46
Renjägarn skrev:
Freddeponken skrev:
Sandman skrev:

Det är faktiskt inte särskillt lätt att ignorera någon idiot som ligger 2 meter bakom dig mitt i natten med heljuset på och du VET att någon bara dagen innan körde ihjäl sig då de skulle väja för ett rådjur på just denna väg.

Dyker det upp ett rådjur är du TOAST när fjanten bakom dig uppvisar sådan vårdslöshet.

Det är väl snarare honom du ska plocka lappen ifrån?

Men jag kan inte styra vad folk gör bakom mig! ja då är han dum i huvudet men det är väl bara att blinka åt sidan och släppa förbi han då! Ser inte något större problem i det! Du ska ju själv inte skapa en fara pga att du har en dåre bakom dig! då räcker det med en dåre i den situationen! Visst har det hänt någon gång att det har legat folk nära men inget jag blir uppspelt och skitförbannad över!

Hur hade du tänkt släppa förbi någon på sidan vid mitträcke och enfiligt? Som trådskaparen poängterade att det var.

Jo jag vet...ämnet spåra ur och jag svara på någe annat!

56 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
#47
Renjägarn skrev:
Det kommer nog inte leda nånstanns då din hastighetsmätare varken är kalibrerad eller godkänd att användas för att mäta hastigheter med.

Nope det är knappast tänkt som ett vetenskapligt bevis, utan mer som en inspiration till polisen att kolla de vägsträckorna lite mer.


Freddeponken skrev:
Jo jag vet...ämnet spåra ur och jag svara på någe annat!

dagens sämsta bortförklaring big_smile

----------------------------------------

Bäst är nog att inte reagera alls, utan vänta på att det blir tvåfiligt igen. Man får väl betrakta de här enstaka psykopaterna och rattfyllona som en del av den kalkylerade risk man tar i trafiken.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
21 november 2006
#48
Man kan vrida spolarmunstycket vid bakrutan bakåt så den sprutar på bilen.
Funkar också att bara använda vanliga vindrutespolarna, blir inte lika fet effekt dock, men han måste sätta på vindrutetorkarna iaf. Sen är det bara hålla på så tills han inte orkar hålla på.

Detta funkar helt perfekt på motorcyklar/mopeder, blir ännu mer irritation då eftersom man får massa droppar på visiret.


873 Inlägg
22 november 2006
#49
Varför inte bara montera rökridå knapp direkt?

*Eject smoke!*

Don't get mad, get even.

Miklen
22 november 2006
#50
eller en hornblasters tutuppsättning (http://www.hornblasters.com) riktad bakåt i ungefärlig huvudhöjd..förr eller senare lär han ju tröttna..för om ha ligger 2 meter bakom så lär d bli rätt bra fart på ljudvågorna big_smile
Senast redigerat av Miklen (22 november 2006)

5 Inlägg
22 november 2006
#51
Enda sättet är att aldrig, aldrig, aldrig krypa närmare en bil än vad 3-sekundersregeln säger. Du kan bara ansvara för ditt eget beteende i trafiken smile

-=:=} Sake wa honshin o arawasu {=:=-
People review their true selves when drunk

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
22 november 2006
#52
HORNBLASTERS ÄGER! big_smile
Fan va jag älskar deras videos! smile


873 Inlägg
22 november 2006
#53
Snackade med en lirare som funderade på att sätta en sådan på sin Bronco wink
Aeger.

Personligen tycker jag det är lite overkill och bökigt med kompressormatad tuta på en vanlig liten personbil.

Dock letar jag rundor efter eldrivna tutor med lite mer "Umph!" i än orginal.
Hittar mest mesiga eftermarknads grejer mest avsedda för att få töntiga djurljud eller liknande.

Don't get mad, get even.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
22 november 2006
#54
Du kan inte få eldrivna tutor med umpf, har redan letat. tongue
Det är kompressor som gäller.
Ju mindre bil desto ballare är det. Fatta ha en smart och sen tuta som ett tåg. big_smile

Den här lär ju inte låta dåligt:
http://photos1.blogger.com/blogger/7376/2321/1600/sema_carshow_3.jpg
(klicka på bilden för mer balla bilar)


873 Inlägg
22 november 2006
#55
Jämfört med min går det nog.

Den låter typ "Mweeeewwwwp..."

Verkligen mesigt.

Don't get mad, get even.

526 Inlägg
22 november 2006
#56
Här i Stockholmstrakten så är det ju vardagsmat med att bli upptryckt i röven.. Brukar själv hålla ett bra avstånd till bilen framför. Men som sagt, inte alla som gör det..
Det värsta är ju när bilen bakom ligger så nära så att man inte ens ser strålkastarna på bilen..
Ett tipps är att åka in lite till vägkanten eller ut mot mittenlinjen där det brukar ligga mycket grus smile Då brukar dom öka avståndet,


lundwall
22 november 2006
#57
Epitaph skrev:
Sen stör jag mig faktiskt liiite på folk som e tvugna o köra med dimljus i kombo med halvljus hela jäkla tiden....japp.

Jag tycker inte det är störande med folk som kör halvljus + dimljus på extraljusen. Däremot är det GRYMT irriterande med folk som kör med halv+dimljus när det sitter i samma strålkastare/reflektor. Effekten blir ju nästan som helljus, och det bländar något infernaliskt.

Sen tycker jag det borde vara skottpengar på folk som lastar bilfan full med saker och folk, och inte har en tanke på att ställa om lyktorna. Blir återigen grymt mycket starkare ljus då.

lundwall
22 november 2006
#58
Ikväll fick jag förresten tillfälle att pröva min beprövade teknik än en gång. Fast den här gången gick det lite väl långt smile På en av dessa förhatliga vajersträckor så ligger en BMW av nyare modell på tok för nära mig. Med helljuset på. Eftersom jag gärna vill se något som helst framåt, så blir jag lite gramse och blinkar några gånger med bromsljuset. Man kan ju faktiskt glömma helljus på ibland. Upprepar proceduren några gånger, utan resultat. Jag saktar då ner från 100 till 80, upprepar det hela, ingen reaktion. Saktar ner till 50, blinkar några gånger till, händer inget alls. Då tar jag sonika och slår på varningsblinkers och saktar ner till stillastående (inte tokbromsar, bara lugnt och stilla saktar ner), BMW:n stoppar bakom mig - med helljuset på. Jag kliver ur bilen och går fram och knackar på rutan. En ung tjej som sitter och babblar tuggummibabbel i sin telefon drar ner rutan och tittar frågande på mig. Jag säger "Helljus.". Hon ser ännu mer frågande på mig, och jag säger "Du kör med helljuset på,och ligger dessutom och sniffar mig i arslet värre än en kåt hund." Då kläcker hon ur sig "Amen asså, jag har bråttom, åsså är det ju så mörkt ute så ja måste liksom ha på dom starkaste lamporna". Jag tappar hakan, nästintill bokstavligt. Sen förklarade jag för henne att antingen kunde hon stänga av sitt helljus och köra en bra bit bakom mig, eller så hämtar jag ett fälgkors och slår sönder hennes lampor, och då ser hon inget alls. Jag gick och satte mig i min bil igen, efter ca 30 sekunder (undrar om hon behövde betänketid?) så stängde hon av helljus, halvljus och hade således enbart parkeringsljus (?!). Jag stängde av mina varningsblinkers och körde vidare. Hon stod kvar när jag försvann bakom ett krön några hundra meter längre fram smile

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
22 november 2006
#59
lundwall skrev:
Ikväll fick jag förresten tillfälle att pröva min beprövade teknik än en gång. Fast den här gången gick det lite väl långt smile På en av dessa förhatliga vajersträckor så ligger en BMW av nyare modell på tok för nära mig. Med helljuset på. Eftersom jag gärna vill se något som helst framåt, så blir jag lite gramse och blinkar några gånger med bromsljuset. Man kan ju faktiskt glömma helljus på ibland. Upprepar proceduren några gånger, utan resultat. Jag saktar då ner från 100 till 80, upprepar det hela, ingen reaktion. Saktar ner till 50, blinkar några gånger till, händer inget alls. Då tar jag sonika och slår på varningsblinkers och saktar ner till stillastående (inte tokbromsar, bara lugnt och stilla saktar ner), BMW:n stoppar bakom mig - med helljuset på. Jag kliver ur bilen och går fram och knackar på rutan. En ung tjej som sitter och babblar tuggummibabbel i sin telefon drar ner rutan och tittar frågande på mig. Jag säger "Helljus.". Hon ser ännu mer frågande på mig, och jag säger "Du kör med helljuset på,och ligger dessutom och sniffar mig i arslet värre än en kåt hund." Då kläcker hon ur sig "Amen asså, jag har bråttom, åsså är det ju så mörkt ute så ja måste liksom ha på dom starkaste lamporna". Jag tappar hakan, nästintill bokstavligt. Sen förklarade jag för henne att antingen kunde hon stänga av sitt helljus och köra en bra bit bakom mig, eller så hämtar jag ett fälgkors och slår sönder hennes lampor, och då ser hon inget alls. Jag gick och satte mig i min bil igen, efter ca 30 sekunder (undrar om hon behövde betänketid?) så stängde hon av helljus, halvljus och hade således enbart parkeringsljus (?!). Jag stängde av mina varningsblinkers och körde vidare. Hon stod kvar när jag försvann bakom ett krön några hundra meter längre fram smile

Haha jösses! smile Ja, en del skall ju inte ha körkort. Sen att köra med parkeringsljus när det är mörkt kan bli mycket spännande.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

873 Inlägg
22 november 2006
#60
jonesono skrev:
Haha jösses! smile Ja, en del skall ju inte ha körkort. Sen att köra med parkeringsljus när det är mörkt kan bli mycket spännande.

Jag vet inte varför. Detta låter säkert skitdumt för de flesta.

Men om det är en någorlunda "ljus" natt. Alltså månljus och stjärnklart tycker jag att det är enklare att köra utan något ljus alls än med dåligt ljus.

Bra heljus är att föredra vid nästan all mörkerkörning.
Men är den "dålig" som sjutton tycker jag att den mest förstör mitt mörkerseende och att jag upfattar mer utan belysning eftersom jag då kan se även utanför det "lilla" område den urusla belysningen täcker. Annars blir det ju kontrast om du förstår vad jag menar, som man inte ser något alls utanför.

Lite samma sak om jag kör på en väg med väldigt mycket skyltar.
Heljuset gör ju att skyltarna reflekterar en jäkla massa ljus som bländar mig.
Då ser jag bättre med halvljus även om det är bäckmörkt smile

Don't get mad, get even.


Sök