2432
Sök

Köpråd 740 (tic) -85

26 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
#1
Hej! jag funderar på en 740 turbo intercooler (tic) av årsmodell -85. Den har gått ca 12000mil, den ser väldigt fräsch ut och ligger ute för 22.000:- samt att den ska besiktas på fredag det är lite rost men den slutgiltiga frågan är om den är värd att köpa för en ungdom som vill ha en relativt rolig bil som går okej och är bakhjulsdriven samt att den är väldigt hållbar.


1 562 Inlägg
25 februari 2014
#2
Är den verkligen i det skick du beskriver den skulle jag nog vilja se att en samlare får ta hand om den. Skulle hellre rekommendera dig en 940 LTT alt 740 TURBO från 90 och framåt, dessa finns det massvis av, är lättare att felsöka tack vare att de har LH 2.4. Går bra och tål mycket stryk, LTT, kostar som en GL i försäkring och är enkel att skrämma upp, genom att byta till en FTT-wastegate.

349 Inlägg
25 februari 2014
#3
mange_240 skrev:
Är den verkligen i det skick du beskriver den skulle jag nog vilja se att en samlare får ta hand om den. Skulle hellre rekommendera dig en 940 LTT alt 740 TURBO från 90 och framåt, dessa finns det massvis av, är lättare att felsöka tack vare att de har LH 2.4. Går bra och tål mycket stryk, LTT, kostar som en GL i försäkring och är enkel att skrämma upp, genom att byta till en FTT-wastegate.

Här är den http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … 11&w=3

eller antar att det är den?
Senast redigerat av cewee (25 februari 2014)

Cadillac_The_King
25 februari 2014
#4
cewee skrev:
mange_240 skrev:
Är den verkligen i det skick du beskriver den skulle jag nog vilja se att en samlare får ta hand om den. Skulle hellre rekommendera dig en 940 LTT alt 740 TURBO från 90 och framåt, dessa finns det massvis av, är lättare att felsöka tack vare att de har LH 2.4. Går bra och tål mycket stryk, LTT, kostar som en GL i försäkring och är enkel att skrämma upp, genom att byta till en FTT-wastegate.

Här är den http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … 11&w=3

eller antar att det är den?

Tänk även på att dom kan ha mixtrat med km mätaren tips be o få alla besinning pappren så kan du sj se om det stämmer . Att mixra med km mätaren är vanliga än man tror  det var bara ett tips o 22.000:- är alldeles för mkt för än 740 som är så gammal

och Dupont
581 Inlägg
25 februari 2014
#5
mange_240 skrev:
Är den verkligen i det skick du beskriver den skulle jag nog vilja se att en samlare får ta hand om den. Skulle hellre rekommendera dig en 940 LTT alt 740 TURBO från 90 och framåt, dessa finns det massvis av, är lättare att felsöka tack vare att de har LH 2.4. Går bra och tål mycket stryk, LTT, kostar som en GL i försäkring och är enkel att skrämma upp, genom att byta till en FTT-wastegate.

Kan få en skaplig LTT för runt 11.000-15.000 kr. Är inte hela världen om man skrotar en sån. Bättre att ha nåt lite billigare i början för man kommer garanterat att köra på nått annat än vägbanan. wink

http://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_9 … =8&w=3    Tex, är fin tycker jag. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

26 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
#6
Men det finns ingen fara för att 740 orginal eller 940 ltt eller ftt är väldigt sliten då dom gått 30.000-40.000?


Rejsa ?
2 959 Inlägg
25 februari 2014
#7
mange_240 skrev:
Är den verkligen i det skick du beskriver den skulle jag nog vilja se att en samlare får ta hand om den. Skulle hellre rekommendera dig en 940 LTT alt 740 TURBO från 90 och framåt, dessa finns det massvis av, är lättare att felsöka tack vare att de har LH 2.4. Går bra och tål mycket stryk, LTT, kostar som en GL i försäkring och är enkel att skrämma upp, genom att byta till en FTT-wastegate.

Nädu, dom har allt likadan wastegate.
Senast redigerat av Busgrabb (25 februari 2014)

Autotech

1 562 Inlägg
26 februari 2014
#8
Busgrabb skrev:
mange_240 skrev:
Är den verkligen i det skick du beskriver den skulle jag nog vilja se att en samlare får ta hand om den. Skulle hellre rekommendera dig en 940 LTT alt 740 TURBO från 90 och framåt, dessa finns det massvis av, är lättare att felsöka tack vare att de har LH 2.4. Går bra och tål mycket stryk, LTT, kostar som en GL i försäkring och är enkel att skrämma upp, genom att byta till en FTT-wastegate.

Nädu, dom har allt likadan wastegate.

Jodu dom har olika, FTT har hårdare fjäder för att ge ett laddtryck på 0,6, LTT 0,3bar, vissa FTT är även justerbara. Men visst dom ser likadana ut.

1 562 Inlägg
26 februari 2014
#9
SunYours skrev:
Men det finns ingen fara för att 740 orginal eller 940 ltt eller ftt är väldigt sliten då dom gått 30.000-40.000?

Dom går långt dessa bilar utan att de märks så mycket på dem.

26 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#10
Typ det närmsta man kommer evighetsmaskinef wink


* Voff voff *
10 622 Inlägg
26 februari 2014
#11
En f.d. kompis körde drygt 8000 mil på samma olja och sen skar hans 25000-milade 945 LTT, så visst går dom att ha ihjäl. Men man får jobba lite... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Rejsa ?
2 959 Inlägg
26 februari 2014
#12
mange_240 skrev:
Busgrabb skrev:
mange_240 skrev:
Är den verkligen i det skick du beskriver den skulle jag nog vilja se att en samlare får ta hand om den. Skulle hellre rekommendera dig en 940 LTT alt 740 TURBO från 90 och framåt, dessa finns det massvis av, är lättare att felsöka tack vare att de har LH 2.4. Går bra och tål mycket stryk, LTT, kostar som en GL i försäkring och är enkel att skrämma upp, genom att byta till en FTT-wastegate.

Nädu, dom har allt likadan wastegate.

Jodu dom har olika, FTT har hårdare fjäder för att ge ett laddtryck på 0,6, LTT 0,3bar, vissa FTT är även justerbara. Men visst dom ser likadana ut.

Olika tryckklockor har dom ha men inte olika wastegates.
Ingen 940 med Mitsubishi aggregat har justerbar arm från tryckklockan.

Autotech

1 562 Inlägg
26 februari 2014
#13
Busgrabb skrev:
mange_240 skrev:
Busgrabb skrev:

Nädu, dom har allt likadan wastegate.

Jodu dom har olika, FTT har hårdare fjäder för att ge ett laddtryck på 0,6, LTT 0,3bar, vissa FTT är även justerbara. Men visst dom ser likadana ut.

Olika tryckklockor har dom ha men inte olika wastegates.
Ingen 940 med Mitsubishi aggregat har justerbar arm från tryckklockan.

Okej fel av mig, menade ju självklart tryckklockan som styr wastegaten.

1 562 Inlägg
26 februari 2014
#14
SunYours skrev:
Typ det närmsta man kommer evighetsmaskinef wink

Ja med normalt underhåll går de långt utan problem. Det som dödar dessa bilar är rosten, så det viktigaste när du hittat en är att den är fri rån rost.

Forummoderator
18 024 Inlägg
26 februari 2014
#15
Enligt TSS så har den bytt ägare 2013-10-01 men har bara 5 ägare totalt. Säljaren heter "Volvo" vilket får alla mina varningsklockor att ringa... Varför har han inte besiktigat bilen och dessutom begär hutlöst betalt för den?

Den har väl 4växlad låda med OD. Hoppas OD fungerar... Har god lust att ringa på den...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
26 februari 2014
#16
Hybridsmurfen skrev:
Enligt TSS så har den bytt ägare 2013-10-01 men har bara 5 ägare totalt. Säljaren heter "Volvo" vilket får alla mina varningsklockor att ringa... Varför har han inte besiktigat bilen och dessutom begär hutlöst betalt för den?

Den har väl 4växlad låda med OD. Hoppas OD fungerar... Har god lust att ringa på den...

Ofta är det bara att byta O-ring i pumpen på OD lådan om den inte vill gå i riktigt eller bara ibland.

Autotech

Forummoderator
26 359 Inlägg
26 februari 2014
#17
Busgrabb skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Enligt TSS så har den bytt ägare 2013-10-01 men har bara 5 ägare totalt. Säljaren heter "Volvo" vilket får alla mina varningsklockor att ringa... Varför har han inte besiktigat bilen och dessutom begär hutlöst betalt för den?

Den har väl 4växlad låda med OD. Hoppas OD fungerar... Har god lust att ringa på den...

Ofta är det bara att byta O-ring i pumpen på OD lådan om den inte vill gå i riktigt eller bara ibland.

Eller kolla upp kablaget till spaken.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

____________________________________
1 340 Inlägg
26 februari 2014
#18
Cadillac_The_King skrev:
22.000:- är alldeles för mkt för än 740 som är så gammal

Nu ser den ju lite sliten ut, men bilder kan luras!
jag tycker 22k är lite om man går på det han skriver "I orginalskick som om den kom ifrån fabriken."

Svårt att bedöma, men kan mycket väl vara värd 22 000
Skattefri om ett år, TIC, få mil, välutrustad

edit: Plus att den har "dörrstoppare"/ = Har troligtvis ej ägts av ungdom = sannolikheten för buskörning minskar!
Senast redigerat av RightFront (26 februari 2014)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

26 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#19
Vi ansåg att det inte var värt om det skulle vart fuffens så det blev en volvo 740 gle -88 med lite ytrost så det blir till att laga lite rost smile


26 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#20
OD lådan funkar också



Sök