2490
Sök

Oljeläckage topplock audi 80 2.0 -93

4 586 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
#1
Har sedan 6 månader tillbaka haft ett litet läckage som nu blivit större

Det läcker olja mellan topp och block
Ventilkåpspackningen är bytt och givarhuset.

Tar ingen glykol och går bra.

Tar max 1 vecka efter motortvätt så blir det synligt läckage.

Tips och lösningar på detta?

Läst att på audis v6a så går det att efterdra topplockbultarna men det vågar man väl inte ?

Toppackningen är nog orginal

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-c2b8e6316bf4b32c201b0c8aabaae9d7.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (26 februari 2014)


4 586 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#2
Någon som vet var oljekanalerna sitter på blocket ? Andra audin jag ägt med detta läckage dock så är detta större än på tidigare bilar


295 Inlägg
27 februari 2014
#3
Kompet kan trycka ur lite lite lite olja ändå. Och de resulterar i oljedamm/sot


4 586 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#4
vw-mannen skrev:
Kompet kan trycka ur lite lite lite olja ändå. Och de resulterar i oljedamm/sot

okej

Någon bra lösning på detta ?

har ej något övertryck eller glykol i oljan.

packningbyte ligger långt bort då jag har bilen som bruksbil
Senast redigerat av jocke_gronberg (27 februari 2014)


295 Inlägg
27 februari 2014
#5
Motorn ser ut att vara en vanlig golf motor o de ser ut så på alla mer eller mindre..
De kan vara så enkelt att när dem böt topp packningen så missa dem att göra 100% rent innan nya kom på plats.. Eller så är de 1:100000000 mm skev topp/block.. Finns så mycke de kan vara..
Men de är inget du ska oroa dig för..
Gamla bilar och motorer..
Men lösning.. Byt packning än en gång.. Kanske till nått i nått annat material..
Eller nått värmerekord kladd.. På utsidan av topp/block..


4 586 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#6
Får väl bli en vecka på semestern med packningbyte. Ska besikta snart men får bli en motortvätt innan big_smile

Japp konstruktionen är samma som på en golf 2/3


Administratör
2 978 Inlägg
27 februari 2014
#7
VET du att det kommer mellan block och topp? Jag har varit med om att olja från oljetryckskontakten tryckts upp i kabelhöljet och sedan läckt ut nån helt annanstans än i närheten av tryckgivare.... kan va värt att kolla?

En kopp av den svarta såsen...

4 586 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#8
Goffen skrev:
VET du att det kommer mellan block och topp? Jag har varit med om att olja från oljetryckskontakten tryckts upp i kabelhöljet och sedan läckt ut nån helt annanstans än i närheten av tryckgivare.... kan va värt att kolla?

Min oljetryckkontakt sitter nere vid oljefiltret


Administratör
2 978 Inlägg
28 februari 2014
#9
Jag vet det men läs allt jag skrev...

En kopp av den svarta såsen...

4 586 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#10
Goffen skrev:
Jag vet det men läs allt jag skrev...

gjorde en motortvätt och såg då att det läkte mellan topp och block

böt ventilkåpa och hoppades att det var den men så bra var det inte
Senast redigerat av jocke_gronberg (28 februari 2014)


4 586 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
#11
vw-mannen skrev:
Motorn ser ut att vara en vanlig golf motor o de ser ut så på alla mer eller mindre..
De kan vara så enkelt att när dem böt topp packningen så missa dem att göra 100% rent innan nya kom på plats.. Eller så är de 1:100000000 mm skev topp/block.. Finns så mycke de kan vara..
Men de är inget du ska oroa dig för..
Gamla bilar och motorer..
Men lösning.. Byt packning än en gång.. Kanske till nått i nått annat material..
Eller nått värmerekord kladd.. På utsidan av topp/block..

Packningen är nog aldrig bytt eller som du säger ett misslyckat byte tidigare

Tog av ventilkåpan och kollade topplocksbultarna. Drog även åt dom 5-10 grader

Vet att det finns risk att dra av dom eller att det börjar läcka mer men idag så har det varit tort

gjorde kompprov och fick 14 psi på alla cylindrarna



Sök