3827
Sök

Starkare helljus (lagliga) till Volvo S40 -03

1 268 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
#1
Någon som vet om det finns starkare än original som sitter på Volvo S40-03??

tycker Helljusbilden e kass

21 761 Inlägg
20 november 2006
#2
Har du kollat så att det inte är spänningsfall till lamporna?
Inte alltför ovanligt tror jag, gäller en hel del bilar.

1 268 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
#3
gör den så mkt???

men det finns inga starkare lampor då lagliga??

68 Inlägg
20 november 2006
#4
Osram har väl sina silverstar lampor som visst ska vara rätt bra, sen finns det många märken som har 30+ och 50+ mer ljus i sina lampor, så det är bara att testa.


3 627 Inlägg
21 november 2006
#5
Beror på vad det är för glödlampa i helljuset, är det H1 så tror jag det finns som 100watt.

Det är lagligt med starkare ljus, är ju i princip samma sak som att sätta på extraljus smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

21 761 Inlägg
21 november 2006
#6
Men själva lampan måste vara E-märkt också för att vara godkänd, det brukar inte 100W lampor vara vad jag vet.

35 Inlägg
22 november 2006
#7
H7  12v  100ww    35-521    49,90 kr   

www.biltema.se


3 627 Inlägg
22 november 2006
#8
Drönirettab skrev:
Men själva lampan måste vara E-märkt också för att vara godkänd, det brukar inte 100W lampor vara vad jag vet.

Finns det någon som bryr sig om detta? tongue

Klart de är E-märkta.. annars tror jag inte att det skulle finnas att köpa på tex. Statiol, Mekonomen eller biltema!

För varför skulle de inte vara det? Man kan ju välja att ha 100watt lampor i ljusrampar ifrån extraljus.nu hmm

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

21 761 Inlägg
22 november 2006
#9
Visst kan man det men jag hävdar fortfarande att 100W lampor inte BRUKAR vara E-märkta. Kolla själv. Det säljs 100W lampor på mackar och liknande, även om de inte är E-märkta. Det brukar stå att de är avsedda för tävlingsbruk, tex rally.

12 086 Inlägg
22 november 2006
#10
De finns 100W till nästan alla socklar.. finns ännu starkare.. sätt H3 upp till 170W
Men för att de ska va lagliga, alltså E-märkta får de inte va med än 55/60W.

Dessutom kan man smälta reflektorn på orginalstrålkastarna om de inte tål värmen som blir.

Supraman
2 300 Inlägg
22 november 2006
#11
Ta och köp philips vision plus eller något dyl.

100w är bara för större extraljus som klarar av den extra värmen som 100w avger.
Reflektorerna tar stryk av för mkt värme.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

3 627 Inlägg
22 november 2006
#12
Hmm.. ja det kanske är olagligt då.. jag vet faktiskt inte!

Risken att reflektorn tar stryk finns ju.. men tror inte den är så stor, har aldrig hänt med våra bilar och vi har då alltid haft 100w i helljuset!

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Audi S2, 11,07@402
102 Inlägg
22 november 2006
#13
Det enda alternativet egentligen är att konvertera om till Xenon, att stoppa i 100w lampor (som tidigare skrivet) funkar ett tag sen kommer reflektorn bli förstörd av värmen och kablarna går varma som i sin tur tillslut gör att man får kabelbrott alt uppeldat ljusomställare..

- "Fixade det som var trasigt men..." -

Supraman
2 300 Inlägg
22 november 2006
#14
Boije skrev:
Det enda alternativet egentligen är att konvertera om till Xenon, att stoppa i 100w lampor (som tidigare skrivet) funkar ett tag sen kommer reflektorn bli förstörd av värmen och kablarna går varma som i sin tur tillslut gör att man får kabelbrott alt uppeldat ljusomställare..

Kabelarean till lamporna är inte stora.
max 0,75 på dom nyare bilarna.
Tänk er sedan att mata dessa med runt 8 ampere som en 100w drar.
Det blir varm och risk för brand ökar.
Man skulle kunna bättra på kylningen men det innefattar att man borrar div hål för att öka ventilationen, sen ett tips är att bara slå på helljuset när man har fartvind.
Det kyler lite.
Men xenon är ju det ultimata.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

12 086 Inlägg
23 november 2006
#15
Stefan Varberg skrev:
Boije skrev:
Det enda alternativet egentligen är att konvertera om till Xenon, att stoppa i 100w lampor (som tidigare skrivet) funkar ett tag sen kommer reflektorn bli förstörd av värmen och kablarna går varma som i sin tur tillslut gör att man får kabelbrott alt uppeldat ljusomställare..

Kabelarean till lamporna är inte stora.
max 0,75 på dom nyare bilarna.
Tänk er sedan att mata dessa med runt 8 ampere som en 100w drar.
Det blir varm och risk för brand ökar.
Man skulle kunna bättra på kylningen men det innefattar att man borrar div hål för att öka ventilationen, sen ett tips är att bara slå på helljuset när man har fartvind.
Det kyler lite.
Men xenon är ju det ultimata.

0.75? Nu är ju inte min Maxima ny men kablarna orginal till strålkastarna på den är 2.5kvmm..

Supraman
2 300 Inlägg
23 november 2006
#16
JapMax skrev:
Stefan Varberg skrev:
Boije skrev:
Det enda alternativet egentligen är att konvertera om till Xenon, att stoppa i 100w lampor (som tidigare skrivet) funkar ett tag sen kommer reflektorn bli förstörd av värmen och kablarna går varma som i sin tur tillslut gör att man får kabelbrott alt uppeldat ljusomställare..

Kabelarean till lamporna är inte stora.
max 0,75 på dom nyare bilarna.
Tänk er sedan att mata dessa med runt 8 ampere som en 100w drar.
Det blir varm och risk för brand ökar.
Man skulle kunna bättra på kylningen men det innefattar att man borrar div hål för att öka ventilationen, sen ett tips är att bara slå på helljuset när man har fartvind.
Det kyler lite.
Men xenon är ju det ultimata.

0.75? Nu är ju inte min Maxima ny men kablarna orginal till strålkastarna på den är 2.5kvmm..

Grattis.
Du har köpt en bil av en tillverkare som förstår problemet som uppstår vid för små kabelarea.
Stick ner huvudet och kolla hur tjocka kablarna är där till lamporna på en nyare volvo.
Inte mkt att hurra över.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

237 Inlägg
23 november 2006
#17
men xenon konvertering går inte genom besiktningen väl?

[img]http://www.danasoft.com/sig/Danijel51558.jpg[/img]

SSS -12
3 217 Inlägg
23 november 2006
#18
makeupdude skrev:
men xenon konvertering går inte genom besiktningen väl?

Görs det rätt och med e-märkta prylar så ska det inte vara något problem... Eller?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
23 november 2006
#19
Stefan Varberg skrev:
Boije skrev:
Det enda alternativet egentligen är att konvertera om till Xenon, att stoppa i 100w lampor (som tidigare skrivet) funkar ett tag sen kommer reflektorn bli förstörd av värmen och kablarna går varma som i sin tur tillslut gör att man får kabelbrott alt uppeldat ljusomställare..

Kabelarean till lamporna är inte stora.
max 0,75 på dom nyare bilarna.
Tänk er sedan att mata dessa med runt 8 ampere som en 100w drar.
Det blir varm och risk för brand ökar.
Man skulle kunna bättra på kylningen men det innefattar att man borrar div hål för att öka ventilationen, sen ett tips är att bara slå på helljuset när man har fartvind.
Det kyler lite.
Men xenon är ju det ultimata.

0,75 på 8amp? knappast.. minst 1,5kvadratare. biltillverkarna har en viss säkerhetsfaktor (som bör vara minst 100%, vilket betyder att kablarna bör tåla dubbla effekten (P) än vad dom är tänkta för).

man lever bara en gång så lev väl!

13 Inlägg
11 oktober 2008
#20
Fuckface skrev:
makeupdude skrev:
men xenon konvertering går inte genom besiktningen väl?

Spelar ingen roll om dom är Emärkta eller inte Helljuset får man konvertera till xenon iaf. brukar dom kolla helljusbilden på besiktningen. Det har dom aldrig gjort på mig iaf.



Sök