Om man ska återgå till ämnet skulle jag säga att 940 är det bästa valet. 740 är inte galvaniserade före 88, de flesta 91-92 har ett reginasystem som jag personligen inte har så bra erfarenheter av. Alla 940 är galvaniserade, inte lika lätt i bakändan som 740, enlogt mig har de trevligare inredning (dock har 740 91-92 lika). Sen är det mycket lättare att hitta en 940 i vettigt skick, samt att utvalet av turbomodeller är mycket strörre (i vettigt skick desutom).
Men om du ska ha en 7/940 som första bil, hitta vettiga objekt, provkör och se sedan vilken som verkar bäst för just dig. För det är trots allt bara du som vet vad som passar dig bäst.
Sen säger jag som tidigare talare, köp en utan en massa styling och kapade fjädrar. Det lönar sig i längden!
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)