4196
Sök

Volvo 244 B230ft turboprojekt

jag tänkte stoppa ner en B230ft i min 244dl från 1977 och kunna besiktiga bilen med motorn

23 142 Visningar
Uppdaterades senast 13 juli 2014
45 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#21
Idag åkte den gamla motorn ut och jag bytte och ställde in kamremen på den nya motorn. Imorgon så ska jag montera dit fördelaren på blocket, tvätta motorutrymmet och börja dra elen sen får vi se hur långt jag hinner!
https://www1.garaget.org/gallery/images/203/202405/202405-8a78c0092e25eb097df8216af95c9aa7.jpg
Ut med det gamla:D

45 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
#22
I helgen så tvättade jag motorutrymmet osv och sedan var det dags att montera dit b230in. Idag satt motorn på rätt plats och började koppla elen då märkte jag att kopplingen inte var som den skulle så då fick vi ta ut motorn och lådan igen för att fixa kopplingen.. men nu är allt på sin plats igen. Tack för hjälpen robbinmahler och zetterfeldt
https://www1.garaget.org/gallery/images/203/202405/202405-38ed9183c2480ce19857a6295b47ab6d.jpg
Senast redigerat av jjohnj (1 april 2014)

45 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
#23
jag har lite problem med elen.. jag hat tagit elsystemet från en 945 med lh 2.4 men nu när jag söker igenom systemet så hittar jag inte någon luftmassemätarkontakt. Dock så är det några kablar som är avklippta men jag får de inte att stämma överens med elschemat för luftmassemätaren. Är det någon som vet vilka färger kablarna har som går till luftmassemätaren?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
3 april 2014
#24
Inte helt hundra men kan vara brun(jord) blå/vit, grön/röd, röd/brun, gul/blå

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

45 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
#25
Jag jar tyvärr inga kablar dom har de färgerna.. men har 5 kablar som jag nästan tror att det är, de har färgerna blå, gul/röd, svart, grön/vit, rosa/blå
Senast redigerat av jjohnj (3 april 2014)

45 Inlägg
21 april 2014
Trådstartare
#26
De går inte så fort fram nu på grund av att allt jäklas för mig just nu, har fått gängpaj i toppen där grenröret sitter så jag vet i te riktigt hur jag ska göra där nu, är de någon som har förslag? Sen undrar jag också vars jag ska stoppa doppa pjmpen om jag ska ha den direkt efter tanken eller om jag lika gärna kan ha den i motorutrymmet?

698 Inlägg
21 april 2014
#27
jjohnj skrev:
De går inte så fort fram nu på grund av att allt jäklas för mig just nu, har fått gängpaj i toppen där grenröret sitter så jag vet i te riktigt hur jag ska göra där nu, är de någon som har förslag? Sen undrar jag också vars jag ska stoppa doppa pjmpen om jag ska ha den direkt efter tanken eller om jag lika gärna kan ha den i motorutrymmet?

Skicka bild lättare att bedöma då. Men när jag fick gängpaj så fixade han som planar mina toppar det. Han fräste ur den och gängade om. Men som jag själv hade pillat för mycket så fick han sätta dit en större pinnbult. Men funkat bra.


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
22 april 2014
#28
Ha soppapumpen direkt efter tanken! Är det orginal eller har du bytt upp dig? wink Ta toppen sen rullar du förbi Dynotech på röbäck så hjälper robban dig där! smile


45 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#29
lewwan skrev:
Ha soppapumpen direkt efter tanken! Är det orginal eller har du bytt upp dig? wink Ta toppen sen rullar du förbi Dynotech på röbäck så hjälper robban dig där! smile

Toppen har jag borrat och gängat om sedan skruvade jag in en ingängningssats så det är löst nu ovh blev riktigt bra! Soppa pumpen har jag tagit från 940ftt bilen som jag köpte. Och de blir att montera den direkt efter tanken till helgen tror jag!

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
23 april 2014
#30
Låter bra!


223 Inlägg
23 april 2014
#31
Prem lagd! Kolla gärna in mitt bygge! smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
24 april 2014
#32
Inte sugen på en Hybriddump till den?big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

45 Inlägg
24 april 2014
Trådstartare
#33
_Performance_ skrev:
Inte sugen på en Hybriddump till den?big_smile

Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad det är för något, vad blir det för skillnad och hur dyr är den?smile

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
24 april 2014
#35
jjohnj skrev:
_Performance_ skrev:
Inte sugen på en Hybriddump till den?big_smile

Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad det är för något, vad blir det för skillnad och hur dyr är den?smile

Den funkar både som en vanlig öppen dumpventil och återcirkulerande, så man inte ska få problem med lmm och tomgångs problem. Kostar 495:- ny. Men säljer min för 300 helt ny i kartong:P
Här är en länk
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/hyb … -bla-.html
Senast redigerat av _Performance_ (24 april 2014)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

45 Inlägg
24 april 2014
Trådstartare
#36
Jaha! Jag vet inte riktigt,  jag får fundera. Jag har lite annat som jag måste prioritera före!smile

45 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#37
Jag började fundera på tändningen idag och jag har tagit fördelaren från b21an, vilken tändspole ska jag ha, den från b230 eller b21? Är jag har aldrig ställt in tändningen förut, någon som kan förklara hur man ska göra?

447 Inlägg
29 april 2014
#38
jjohnj skrev:
Jag började fundera på tändningen idag och jag har tagit fördelaren från b21an, vilken tändspole ska jag ha, den från b230 eller b21? Är jag har aldrig ställt in tändningen förut, någon som kan förklara hur man ska göra?

du lyser med en tändningslampa på remskivan å så ställer du den på 32 grader när vikterna är utslagna big_smile


45 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
#39
jag har fortfarande fel elsystem så projektet går väldigt långsamt! jag har monterad dit bränslepumpen men jag undrar vars ska jag koppla in elen som kommer från pumpen?
jag håller även på med avgassystemet och jag har monterat dit katalysator osv men jag är vid bakaxeln nu och har inte fått det att funka över bakaxeln. Måste man köpa ett färdigkrökt rör som passar till 240 eller hur har ni gjort?

174 Inlägg
5 maj 2014
#40
jjohnj skrev:
jag har fortfarande fel elsystem så projektet går väldigt långsamt! jag har monterad dit bränslepumpen men jag undrar vars ska jag koppla in elen som kommer från pumpen?
jag håller även på med avgassystemet och jag har monterat dit katalysator osv men jag är vid bakaxeln nu och har inte fått det att funka över bakaxeln. Måste man köpa ett färdigkrökt rör som passar till 240 eller hur har ni gjort?

Du får mixtra lite me böjar och sånt men det går fint med 3 tum hela vägen cool

kolla gärna in mitt projekttråd 245 med T5 motor :)
Mvh Pontus


Sök