3260
Sök

Bmw E46 vs Audi a4

11 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#1
Ville veta några för och nackdelar med dessa bilar. speciellt e46an.. finns det något vanligt fel på dem? är dom pigga? vill veta lite om dessa bilar. har en audi just nu så a4an känns det som jag har koll på! smile kom med så mycket ni kan!


77 Inlägg
13 mars 2014
#2
Skulle jag vara du så hade jag aldrig bytt Din S3 mot en E46:a iaf, fast jag har alltid varit för Audi så!
Är det en M3 du tänkt dig? Ända jag kan säga då jag testat en E46 (328) är att dom är ganska hårda att köra enligt mig, inget man kanske vill sitta i hur länge som helst komfortmässigt, och AC:n var helt slut i den! fast det är ju upp till var och en! Har hört att dom nästan aldrig rostar heller så det är ju helt klart en bra bil!


huh?
10 427 Inlägg
13 mars 2014
#3
ssundstrom skrev:
Har hört att dom nästan aldrig rostar heller så det är ju helt klart en bra bil!

E46:or är ju riktiga rostburkar, åtminstone om de är vinterkörda tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-2759236f5c8c24a65db0fc1fb3222f05_large.jpg

Bästa med E46 är att man får hygglig styrning, trevliga vägegenskaper, trevlig interiör, trevliga motorer, bakhjulsdrift och slipper turbo (om man väljer bensinare dvs) & framhjulsdrift tongue


11 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#4
ssundstrom skrev:
Skulle jag vara du så hade jag aldrig bytt Din S3 mot en E46:a iaf, fast jag har alltid varit för Audi så!
Är det en M3 du tänkt dig? Ända jag kan säga då jag testat en E46 (328) är att dom är ganska hårda att köra enligt mig, inget man kanske vill sitta i hur länge som helst komfortmässigt, och AC:n var helt slut i den! fast det är ju upp till var och en! Har hört att dom nästan aldrig rostar heller så det är ju helt klart en bra bil!

Jag tänkte ändra prioriteringen lite då jag tänkt att göra lite annat och knappt använder bilen längre. den står bara ute och blir skabbigare. därför tänkte jag mig köpa en billigare bil! smile


11 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#5
steifan skrev:
ssundstrom skrev:
Har hört att dom nästan aldrig rostar heller så det är ju helt klart en bra bil!

E46:or är ju riktiga rostburkar, åtminstone om de är vinterkörda tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Bästa med E46 är att man får hygglig styrning, trevliga vägegenskaper, trevlig interiör, trevliga motorer, bakhjulsdrift och slipper turbo (om man väljer bensinare dvs) & framhjulsdrift tongue

åfan, det låter ju kanon! har en liten räser nu som hänger med grymt!! kört mycker porsche osv men tycker fan min s3a har helt galen väghålning. Skönt att e46 har lite samma stuk.smile


4 261 Inlägg
13 mars 2014
#6
kör e36 hellre;) väldigt skön chassie och motorer;´)

11 Inlägg
14 mars 2014
Trådstartare
#7
panda666 skrev:
kör e36 hellre;) väldigt skön chassie och motorer;´)

haha,  kan jag tänka mig.. tycker dock inte chassit är skit snyggt wink tyvärr


679 Inlägg
14 mars 2014
#8
steifan skrev:
ssundstrom skrev:
Har hört att dom nästan aldrig rostar heller så det är ju helt klart en bra bil!

E46:or är ju riktiga rostburkar, åtminstone om de är vinterkörda tongue

Bästa med E46 är att man får hygglig styrning, trevliga vägegenskaper, trevlig interiör, trevliga motorer, bakhjulsdrift och slipper turbo (om man väljer bensinare dvs) & framhjulsdrift tongue

Håller med, var och varannan e46a ser man rostfläckar på. Pendlat rätt mycket med min polares 318, jävligt pigg med sina 120 bensin hästar, känns som det är mycket mer effekt i. Ganska trevligt chassi också för att vara original och snik bil i övrigt. Tycker däremot att inredningen är under all kritik, men det beror till största delen att de flesta e46or tycker jag det är grymt snålt med utrustning i, plast paneler överallt och känns verkligen inte som "premium" som en BMW ska vara osv. Men absolut att det finns undantag.

Vilken modell ska du byta din S3a mot?


Evildan
14 mars 2014
#9
Mangobanan skrev:
panda666 skrev:
kör e36 hellre;) väldigt skön chassie och motorer;´)

haha,  kan jag tänka mig.. tycker dock inte chassit är skit snyggt wink tyvärr

Hur chassit ser ut är väl knappast viktigt förutom ur servicesynpunkt?

Jag hade inte valt en gammal billig BMW av den enkla orsaken att den förmodligen är plågad och misshandlad av någon yngling med kepsen bak och fram, eller hitta en 318/316 som är välskött, då slipper du förhoppningsvis göra trådar såsom:
Min BMW kokar.
Min BMW drar olja.
Min BMW klonkar i bakvagnen och hugger vid accelaration.
osv wink

Satsa på en driftsäker bil då du slutat prioritera bilägandet, vad som är totalekonomiskt (Corolla) finns det miljoner trådar om på g.org.

huh?
10 427 Inlägg
14 mars 2014
#10
Constantine skrev:
Tycker däremot att inredningen är under all kritik, men det beror till största delen att de flesta e46or tycker jag det är grymt snålt med utrustning i, plast paneler överallt och känns verkligen inte som "premium" som en BMW ska vara osv. Men absolut att det finns undantag.

Oj tongue

Jämför man med valfri annan bil i "normalklass" från sent 90-tal och början av 2000-talet (typ Audi A4 B6) så tycker jag E46:ans inredning ser riktigt stilren och modern ut. Plus att den verkar hålla ihop bra om man inte fipplar så mycket med den tongue *lätt snedhängande handskfack*


4 261 Inlägg
14 mars 2014
#11
Evildan skrev:
Mangobanan skrev:
panda666 skrev:
kör e36 hellre;) väldigt skön chassie och motorer;´)

haha,  kan jag tänka mig.. tycker dock inte chassit är skit snyggt wink tyvärr

Hur chassit ser ut är väl knappast viktigt förutom ur servicesynpunkt?

Jag hade inte valt en gammal billig BMW av den enkla orsaken att den förmodligen är plågad och misshandlad av någon yngling med kepsen bak och fram, eller hitta en 318/316 som är välskött, då slipper du förhoppningsvis göra trådar såsom:
Min BMW kokar.
Min BMW drar olja.
Min BMW klonkar i bakvagnen och hugger vid accelaration.
osv wink

Satsa på en driftsäker bil då du slutat prioritera bilägandet, vad som är totalekonomiskt (Corolla) finns det miljoner trådar om på g.org.

men det är ditt val och tankesätt och alla kan inte göra som du;)

jag kör hellre en gammal bmw som är lite plågad och drar lite olja då och då än att köra en tråkig corolla som aldrig går sönder men känns inte alls som att man kör bil när man sitter i den.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 mars 2014
#12
panda666 skrev:
Evildan skrev:
Mangobanan skrev:

haha,  kan jag tänka mig.. tycker dock inte chassit är skit snyggt wink tyvärr

Hur chassit ser ut är väl knappast viktigt förutom ur servicesynpunkt?

Jag hade inte valt en gammal billig BMW av den enkla orsaken att den förmodligen är plågad och misshandlad av någon yngling med kepsen bak och fram, eller hitta en 318/316 som är välskött, då slipper du förhoppningsvis göra trådar såsom:
Min BMW kokar.
Min BMW drar olja.
Min BMW klonkar i bakvagnen och hugger vid accelaration.
osv wink

Satsa på en driftsäker bil då du slutat prioritera bilägandet, vad som är totalekonomiskt (Corolla) finns det miljoner trådar om på g.org.

men det är ditt val och tankesätt och alla kan inte göra som du;)

jag kör hellre en gammal bmw som är lite plågad och drar lite olja då och då än att köra en tråkig corolla som aldrig går sönder men känns inte alls som att man kör bil när man sitter i den.

Att man skall undvika en bil som är utsliten hör väl till vanligt sunt förnuft? Köp en BMW eller Audi som varit omtyckt och skötts korrekt istället så får man ett pålitligt och ekonomiskt bilinnehav som bjuder på lite vardagslyx upptill. Hur mycket av det sistnämnda man får beror förstås på vad för motor och utrustning bilen har men kom ihåg att mer av den varan kan innebära en lite högre risk för problem, enligt den enkla principen att det som inte finns kan inte ställa till med några problem heller.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

11 Inlägg
14 mars 2014
Trådstartare
#13
Constantine skrev:
steifan skrev:
ssundstrom skrev:
Har hört att dom nästan aldrig rostar heller så det är ju helt klart en bra bil!

E46:or är ju riktiga rostburkar, åtminstone om de är vinterkörda tongue

Bästa med E46 är att man får hygglig styrning, trevliga vägegenskaper, trevlig interiör, trevliga motorer, bakhjulsdrift och slipper turbo (om man väljer bensinare dvs) & framhjulsdrift tongue

Håller med, var och varannan e46a ser man rostfläckar på. Pendlat rätt mycket med min polares 318, jävligt pigg med sina 120 bensin hästar, känns som det är mycket mer effekt i. Ganska trevligt chassi också för att vara original och snik bil i övrigt. Tycker däremot att inredningen är under all kritik, men det beror till största delen att de flesta e46or tycker jag det är grymt snålt med utrustning i, plast paneler överallt och känns verkligen inte som "premium" som en BMW ska vara osv. Men absolut att det finns undantag.

Vilken modell ska du byta din S3a mot?

vet inte riktigt än... har inte bestämt mig... dilemmat är den att jag aldrig använder bilen knappt och kanske skulle satsa på att börja plugga till hösten. det blir antingen en e46 eller e90. Vill ha lite körglädje kvar då jag alltid har haft rätt så roliga bilar. har vart och testat en 523 idag och insåg det blir inget annat än 330 annars får det bli en a4 2.0T. smile


11 Inlägg
14 mars 2014
Trådstartare
#14
Evildan skrev:
Mangobanan skrev:
panda666 skrev:
kör e36 hellre;) väldigt skön chassie och motorer;´)

haha,  kan jag tänka mig.. tycker dock inte chassit är skit snyggt wink tyvärr

Hur chassit ser ut är väl knappast viktigt förutom ur servicesynpunkt?

Jag hade inte valt en gammal billig BMW av den enkla orsaken att den förmodligen är plågad och misshandlad av någon yngling med kepsen bak och fram, eller hitta en 318/316 som är välskött, då slipper du förhoppningsvis göra trådar såsom:
Min BMW kokar.
Min BMW drar olja.
Min BMW klonkar i bakvagnen och hugger vid accelaration.
osv wink

Satsa på en driftsäker bil då du slutat prioritera bilägandet, vad som är totalekonomiskt (Corolla) finns det miljoner trådar om på g.org.

hör vad du säger! Men samtidigt som jag ska köpa en billigare bil så vill jag ändå ha lite körglädje dom få gånger jag kör! känns som man får för lite sådant i en corolla smile


huh?
10 427 Inlägg
15 mars 2014
#15
Mangobanan skrev:
Evildan skrev:
Mangobanan skrev:

haha,  kan jag tänka mig.. tycker dock inte chassit är skit snyggt wink tyvärr

Hur chassit ser ut är väl knappast viktigt förutom ur servicesynpunkt?

Jag hade inte valt en gammal billig BMW av den enkla orsaken att den förmodligen är plågad och misshandlad av någon yngling med kepsen bak och fram, eller hitta en 318/316 som är välskött, då slipper du förhoppningsvis göra trådar såsom:
Min BMW kokar.
Min BMW drar olja.
Min BMW klonkar i bakvagnen och hugger vid accelaration.
osv wink

Satsa på en driftsäker bil då du slutat prioritera bilägandet, vad som är totalekonomiskt (Corolla) finns det miljoner trådar om på g.org.

hör vad du säger! Men samtidigt som jag ska köpa en billigare bil så vill jag ändå ha lite körglädje dom få gånger jag kör! känns som man får för lite sådant i en corolla smile

Köp en Corolla T-sport, grym motor! Resten är väl "meh" tongue


907 Inlägg
15 mars 2014
#16
Saxat från Autopower
BMW 3-serien - E46














BMW E46 lanserades 1998 och tillverkningen upphörde 2007. Se modellguiden för mer information om vilka motor- och karossalternativ som sålts i Sverige. Mycket sportig bil högt uppskattad av sina ägare.

Generella typfel fel på E46:
Kontrollampan märkt "Airbag" i instrumenteringen kan tändas under färd. Detta innebär att bilens airbagsystem är satt ur funktion. Problemet orsakas oftast av att det uppkommer glapp i kablage/anslutningsdon till bältessträckarna. En annan felkälla till samma problem är att sensormattan till airbagen i det främre passagerarsätet går sönder. Att byta sensormatta kostar ca 4.000:-. Se även: http://autopower.se/galleri/frilansare/ … efault.asp

Framvagn
Tidiga modeller hade problem med att de solida länkarmarna inte var tillräckligt stabila under inbromsning. Länkarmarna uppgraderades fr.o.m. 2002 årsmodeller till stabilare hålborrade länkarmar. Ett annat mycket vanligt framvagnsproblem är spindelleder som ger upp i förtid, dessvärre har BMW p.g.a. kostnadsskäl låtit gjuta in spindelleden i länkarmen, vilket gör att man inte kan byta enbart den felande leden utan tvingas byta hela länkarmen. Spindelledens kondition kontrollerar man enklast genom att hissa upp framvagnen och känner efter om hjulet glappar i höjdled. Problemet med spindellederna omfattar även den uppgraderade versionen av länkarmar. Framvagnsuppgraderingarna är även eftermonterade på vissa av de äldre modellerna.

Bakvagn
Bakvagnens infästning i karossen kan brista på tidiga E46. Något som resulterar i missljud vid körning på ojämn väg samt ett instabilt beteende vid körning i högre hastigheter. Bilar med dragkrok är speciellt utsatta. Ett problem som både är allvarligt och besvärlig att kontrollera.

Ett vanligt förekommande fel på E46 modellen är brustna bakfjädrar. I samband med eftermontering av dragkrok måste även kraftigare bakfjädrar monteras.

Bromsarna tar även mycket stryk speciellt om bilen har körts lite hårdare. Framför allt är det vanligt att framskivorna slits ner med tiden och blir tunna och/eller slår sig p.g.a. överhettning och blir skeva. Är skivorna skeva uppstår vibrationer i framvagnen när man bromsar med ett bestämt pedaltryck. Även en visuell kontroll av skivornas skick kan vara bra, rostiga skivor på bilar som körs flitigt kan betyda kärvande ok, vanligt förekommande på de bakre skivorna. Motorsvagare modeller har trumbromsar bak, vilket är mindre känsliga. Kontrollera även att handbromsen tar som den skall och framför allt att den tar på båda bakhjulen.

Rost
Alla E46 bilar har galvaniserad kaross, men trots detta är de känsliga mot rostangrepp. Flertal exemplar har fått motorhuven eller bagageluckan bytt på garantin. Även dörrarna är känsliga mot rostangrepp. Någon förbättring av rostskyddet gjordes aldrig under modellens levnadstid.

Manuella växellådor
Vissa E46 bilar har drabbats av att växelspaken inte återvänder till mittenläget när en växel läggs ur, oftast från 5ans växel. Fenomenet visar sig enbart medan växellådan fortfarande är kall och försvinner när växellådan uppnått arbetstemperatur. För att åtgärda felet, behöver en kolv med tillhörande fjäder bytas och för detta krävs att växellådan demonteras, vilket kostar ca 3500 kr.

Bakaxel
Bakaxeln är en viktig punkt att kontrollera på ett tilltänkt objekt och det görs enklast genom att man lyssnar efter missljud i samband med kraftig kurvtagning. Det finns inga kända kvalitetsbrister på bakaxeln på M3 E46, men trots det har BMW fått byta många bakaxlar på garanti eller goodwill då många M3 ägare klagat på missljud från bakaxeln. Vid analys har det framkommit att problemen med missljud från bakaxeln berott på att vissa BMW verkstäder har använt fel olja till bakaxeln vid service.

Kupéfläkten har ibland utan någon anledning lagt av trots att klimatdisplayen visar att det blåser för fullt. Det är oftast fläktmotståndet (som egentligen är ett effektslutsteg) som är orsaken. Det är inte dyrt men lite pilligt att åtgärda. Mektips: http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=29

Trasig nummerskyltsbelysning är ett vanligt förekommande och kan tänkas vara ett bagatellartat fel, men kan kosta över 2000 kr att åtgärda.

Importerade dieselmodeller:
Dieseldrivna E46 modeller var under åren 01 - 04 väldigt populära tjänstebilar som under kort tid (3-4 år) rullade långa sträckor, ca 15 - 20.000 mil. Dessa bilar är ganska svårsålda i Tyskland och reas därför ut till låga priser. Detta i kombination med gedigen kvalitet som gör det svårt att avgöra en bils verkliga mätarställning gör dessa modeller populära hos mindre nogräknade importörer.

Var därför mycket noggrann med kontroll av historik vid köp av en lågmilad dieselbil och ha i åtanke att en lågmilad diesel betingar ett betydligt högre pris i Tyskland än i hemma i Sverige, vilket gör de olönsamma att importera.

Cabrio
Hardtopförberedelse är inte standardutrustning på alla E46modeller men kan eftermonteras. Sats kostar 1200 kr och tar ca 1 timme att montera.

M43 316i/318i (Rak 4:a - 8 ventiler) 98-01
M43-motorn är en mycket hållbar konstruktion utan direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma och orsakas oftast av igensatta hydrauliska ventillyftare, vilket kan indikera på slarv med oljebyten.

N42 316i/318i (Rak 4:a - 16 ventiler) 02-
Mycket hållbar motorkonstruktion med elektroniskt styrda ventiler, s.k. Valvetronic. Knackningar kan bero på olika fel i systemet. Rassel kan bero på att kamkedjesträckaren bör bytas. Senare modeller lär ha försetts med överkuggningsskydd.

M52 320i/323i/328i (Rak 6:a - 24 ventiler) 98-00
Mycket hållbar motorkonstruktion i lättmetall utan några direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma, vilket oftast orsakas av igensatta hydrauliska ventilyftare som i sin tur kan indikera slarv med oljebyten.

M54 320i/325i/330i (Rak 6:a - 24 ventiler) 01-
Mycket hållbar motorkonstruktion utan direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma, vilket oftast orsakas av igensatta hydrauliska ventilyftare som i sin tur kan indikera slarv med oljebyten.
 
M3 - S54-motorn (Rak 6:a - 24 ventiler)
Tidiga versioner av S54 motorer drogs med en del barnsjukdomar. Bland annat hade motorer tillverkade mellan 10/2001 och 02/0202 en felkonstruerad oljepump. Även vevstakslagren var felkonstruerade vilket gjorde att värmeutvecklingen i lagren blev allt för kraftig. BMW har ändrat konstruktionen på vevstakslagren totalt 6 gånger, varav den senaste versionen började fabriksmonteras i motorer tillverkade fr.o.m. 06/2003. Motorer tillverkade t.o.m. 05/2003 kunde få sina vevstakslager utbytta under hösten 2004.

När BMW upptäckte felet, återkallade man alla berörda bilar för att kostnadsfritt byta oljepumpen och vevstakslagren. Det är viktigt att kontrollera så att dessa byten verkligen är utförda på det tilltänkta exemplaret. Detta är speciellt viktigt på importerade bilar eftersom det var generalagenten i landet där bilen såldes ny som ansvarade för återkallningen.


huh?
10 427 Inlägg
15 mars 2014
#17
primeramannen skrev:
Saxat från Autopower

^- Kan tilläggas att vevhusventilationen är lite kinkig på sexorna åtminstone vintertid om man kör korta sträckor osv. Kan sätta igen och skapa problem. Efterföljande E90 har eluppvärmd vevhusventilation som lösning på problemen.


huh?
10 427 Inlägg
15 mars 2014
#18
Vill ge lite beröm till BMW för hur pass bra bromsarna är på en helt vanlig svennebanan-E46:a. Jag har ju en 323Ci som har relativt stor sexa relativt till bromsskivorna som är lika stora som på 316, 318 och övriga lättare bilar (dock även alla "vanliga" E36). Jag tycker det upplevs som att oken greppar riktigt bra och bromsservon medger bra dosering av bromsningen. Kan inte riktigt jämföra med Audi men VW brukar ju vara lite mer allt eller inget på bromsservon, eller hur man nu ska förklara det.


11 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
#19
primeramannen skrev:
Saxat från Autopower
BMW 3-serien - E46














BMW E46 lanserades 1998 och tillverkningen upphörde 2007. Se modellguiden för mer information om vilka motor- och karossalternativ som sålts i Sverige. Mycket sportig bil högt uppskattad av sina ägare.

Generella typfel fel på E46:
Kontrollampan märkt "Airbag" i instrumenteringen kan tändas under färd. Detta innebär att bilens airbagsystem är satt ur funktion. Problemet orsakas oftast av att det uppkommer glapp i kablage/anslutningsdon till bältessträckarna. En annan felkälla till samma problem är att sensormattan till airbagen i det främre passagerarsätet går sönder. Att byta sensormatta kostar ca 4.000:-. Se även: http://autopower.se/galleri/frilansare/ … efault.asp

Framvagn
Tidiga modeller hade problem med att de solida länkarmarna inte var tillräckligt stabila under inbromsning. Länkarmarna uppgraderades fr.o.m. 2002 årsmodeller till stabilare hålborrade länkarmar. Ett annat mycket vanligt framvagnsproblem är spindelleder som ger upp i förtid, dessvärre har BMW p.g.a. kostnadsskäl låtit gjuta in spindelleden i länkarmen, vilket gör att man inte kan byta enbart den felande leden utan tvingas byta hela länkarmen. Spindelledens kondition kontrollerar man enklast genom att hissa upp framvagnen och känner efter om hjulet glappar i höjdled. Problemet med spindellederna omfattar även den uppgraderade versionen av länkarmar. Framvagnsuppgraderingarna är även eftermonterade på vissa av de äldre modellerna.

Bakvagn
Bakvagnens infästning i karossen kan brista på tidiga E46. Något som resulterar i missljud vid körning på ojämn väg samt ett instabilt beteende vid körning i högre hastigheter. Bilar med dragkrok är speciellt utsatta. Ett problem som både är allvarligt och besvärlig att kontrollera.

Ett vanligt förekommande fel på E46 modellen är brustna bakfjädrar. I samband med eftermontering av dragkrok måste även kraftigare bakfjädrar monteras.

Bromsarna tar även mycket stryk speciellt om bilen har körts lite hårdare. Framför allt är det vanligt att framskivorna slits ner med tiden och blir tunna och/eller slår sig p.g.a. överhettning och blir skeva. Är skivorna skeva uppstår vibrationer i framvagnen när man bromsar med ett bestämt pedaltryck. Även en visuell kontroll av skivornas skick kan vara bra, rostiga skivor på bilar som körs flitigt kan betyda kärvande ok, vanligt förekommande på de bakre skivorna. Motorsvagare modeller har trumbromsar bak, vilket är mindre känsliga. Kontrollera även att handbromsen tar som den skall och framför allt att den tar på båda bakhjulen.

Rost
Alla E46 bilar har galvaniserad kaross, men trots detta är de känsliga mot rostangrepp. Flertal exemplar har fått motorhuven eller bagageluckan bytt på garantin. Även dörrarna är känsliga mot rostangrepp. Någon förbättring av rostskyddet gjordes aldrig under modellens levnadstid.

Manuella växellådor
Vissa E46 bilar har drabbats av att växelspaken inte återvänder till mittenläget när en växel läggs ur, oftast från 5ans växel. Fenomenet visar sig enbart medan växellådan fortfarande är kall och försvinner när växellådan uppnått arbetstemperatur. För att åtgärda felet, behöver en kolv med tillhörande fjäder bytas och för detta krävs att växellådan demonteras, vilket kostar ca 3500 kr.

Bakaxel
Bakaxeln är en viktig punkt att kontrollera på ett tilltänkt objekt och det görs enklast genom att man lyssnar efter missljud i samband med kraftig kurvtagning. Det finns inga kända kvalitetsbrister på bakaxeln på M3 E46, men trots det har BMW fått byta många bakaxlar på garanti eller goodwill då många M3 ägare klagat på missljud från bakaxeln. Vid analys har det framkommit att problemen med missljud från bakaxeln berott på att vissa BMW verkstäder har använt fel olja till bakaxeln vid service.

Kupéfläkten har ibland utan någon anledning lagt av trots att klimatdisplayen visar att det blåser för fullt. Det är oftast fläktmotståndet (som egentligen är ett effektslutsteg) som är orsaken. Det är inte dyrt men lite pilligt att åtgärda. Mektips: http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=29

Trasig nummerskyltsbelysning är ett vanligt förekommande och kan tänkas vara ett bagatellartat fel, men kan kosta över 2000 kr att åtgärda.

Importerade dieselmodeller:
Dieseldrivna E46 modeller var under åren 01 - 04 väldigt populära tjänstebilar som under kort tid (3-4 år) rullade långa sträckor, ca 15 - 20.000 mil. Dessa bilar är ganska svårsålda i Tyskland och reas därför ut till låga priser. Detta i kombination med gedigen kvalitet som gör det svårt att avgöra en bils verkliga mätarställning gör dessa modeller populära hos mindre nogräknade importörer.

Var därför mycket noggrann med kontroll av historik vid köp av en lågmilad dieselbil och ha i åtanke att en lågmilad diesel betingar ett betydligt högre pris i Tyskland än i hemma i Sverige, vilket gör de olönsamma att importera.

Cabrio
Hardtopförberedelse är inte standardutrustning på alla E46modeller men kan eftermonteras. Sats kostar 1200 kr och tar ca 1 timme att montera.

M43 316i/318i (Rak 4:a - 8 ventiler) 98-01
M43-motorn är en mycket hållbar konstruktion utan direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma och orsakas oftast av igensatta hydrauliska ventillyftare, vilket kan indikera på slarv med oljebyten.

N42 316i/318i (Rak 4:a - 16 ventiler) 02-
Mycket hållbar motorkonstruktion med elektroniskt styrda ventiler, s.k. Valvetronic. Knackningar kan bero på olika fel i systemet. Rassel kan bero på att kamkedjesträckaren bör bytas. Senare modeller lär ha försetts med överkuggningsskydd.

M52 320i/323i/328i (Rak 6:a - 24 ventiler) 98-00
Mycket hållbar motorkonstruktion i lättmetall utan några direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma, vilket oftast orsakas av igensatta hydrauliska ventilyftare som i sin tur kan indikera slarv med oljebyten.

M54 320i/325i/330i (Rak 6:a - 24 ventiler) 01-
Mycket hållbar motorkonstruktion utan direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma, vilket oftast orsakas av igensatta hydrauliska ventilyftare som i sin tur kan indikera slarv med oljebyten.
 
M3 - S54-motorn (Rak 6:a - 24 ventiler)
Tidiga versioner av S54 motorer drogs med en del barnsjukdomar. Bland annat hade motorer tillverkade mellan 10/2001 och 02/0202 en felkonstruerad oljepump. Även vevstakslagren var felkonstruerade vilket gjorde att värmeutvecklingen i lagren blev allt för kraftig. BMW har ändrat konstruktionen på vevstakslagren totalt 6 gånger, varav den senaste versionen började fabriksmonteras i motorer tillverkade fr.o.m. 06/2003. Motorer tillverkade t.o.m. 05/2003 kunde få sina vevstakslager utbytta under hösten 2004.

När BMW upptäckte felet, återkallade man alla berörda bilar för att kostnadsfritt byta oljepumpen och vevstakslagren. Det är viktigt att kontrollera så att dessa byten verkligen är utförda på det tilltänkta exemplaret. Detta är speciellt viktigt på importerade bilar eftersom det var generalagenten i landet där bilen såldes ny som ansvarade för återkallningen.

Får tacka som attan! fann många svar! smile


Evildan
15 mars 2014
#20
panda666 skrev:
Evildan skrev:
Mangobanan skrev:
haha,  kan jag tänka mig.. tycker dock inte chassit är skit snyggt wink tyvärr

Hur chassit ser ut är väl knappast viktigt förutom ur servicesynpunkt?

Jag hade inte valt en gammal billig BMW av den enkla orsaken att den förmodligen är plågad och misshandlad av någon yngling med kepsen bak och fram, eller hitta en 318/316 som är välskött, då slipper du förhoppningsvis göra trådar såsom:
Min BMW kokar.
Min BMW drar olja.
Min BMW klonkar i bakvagnen och hugger vid accelaration.
osv wink

Satsa på en driftsäker bil då du slutat prioritera bilägandet, vad som är totalekonomiskt (Corolla) finns det miljoner trådar om på g.org.

men det är ditt val och tankesätt och alla kan inte göra som du;)

jag kör hellre en gammal bmw som är lite plågad och drar lite olja då och då än att köra en tråkig corolla som aldrig går sönder men känns inte alls som att man kör bil när man sitter i den.

Visst är det mitt val och tankesätt, baserat på ett mångårigt varierande bilägande ur ett förmodligen praktiskt och någorlunda vuxet perspektiv där bilen är tänkt som något som skall starta och fungera smärtfritt även om den stått still en längre och orörd tid.

Givetvis är det klokaste valet för någon som inte brukar sitt fordon särskilt mycket, just att köpa ett halvt sönderkört exemplar oavsett bilmärke/modell, det begriper ju var och en. roll

Att någon/några finner körglädje/ägandeglädje i en lätt och smidig Corolla som oftast bara går och går utan en massa pill och pet kanske är obegripligt för den som hellre kör något tungt plågat klumpigt (i jämförelsen) lik där man fyller olja och kontrollerar bensinen.

En BMW med god ägarhistorik och dito skick däremot är förmodligen inte något dumt köp, problemet är bara att för en mindre summa pengar är dessa svåra att finna.
Senast redigerat av Evildan (15 mars 2014)


Sök