Det är en 150 hk -99 motor, låter ju lite knepigt att man inte ens kan vrida på lite grann?? är den verkligen så finkännslig att den märker av 0,1-0,3 bar ?
Det är en 150 hk -99 motor, låter ju lite knepigt att man inte ens kan vrida på lite grann?? är den verkligen så finkännslig att den märker av 0,1-0,3 bar ?
Ja, om styrsystemet märker att den laddar för högt så går den in och reglerar detta, sänker. Gör den inte, för man för högt ladd och risken finns att man spikar sönder motorn. Eller så går motorn i safe/limp mode för att inte orsaka skada, och den laddar knappt alls och blir väldigt trött.
Det är chip/mjukvara som gäller så att bla tändning, laddtryck och bränsle stämmer överens.
hmm.. det är så tråkigt alltså.. vad rekomenderas att vända sig till då ?
Jepp...
Steg 1 eller så.. då kan du välja så gott som vilket som. Räkna på vem som tar vad och vilket som ligger närmast eller om man tom kan få mjukvaran skickad till sig med en sån smidig dosa, typ som BSR's PPC eller liknande.
Titta inte för mycket på vilken firma som lovar flest antal HK, det skiljer sig oftast individuelt mellan bilarna hur mycket det ger iaf, HK ska ses som ungefärliga.
ja jag har kikat på BSR och dom är nära och så.. ja steg 1 är väll det som gäller, avgassystem osv. kan tillverkas på hemmaplan det är väll priset som kollas på, för alla gör väll ungefär samma sak..
Vid trimning av 1.8 motorerna, så bör du ha i åtanke att original turbo samt grenrör bottnar väldigt tidigt. Ett turbo byte till en ko3s kan vara att föredra då dessa oftas hittas väldig billgt
Ok, ja.. om man ska köra till firman kan man lika väl välja det närmaste, så länge det inte ä någon som står på en parkering eller i en carport och gör det
finns här med, men har ingen kolla på avstånd och så..http://www.itsfun.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=1680&itemid=
Iaf om vi nu ska kolla tex passat, där är det k03s på 192hk modellen. Annan turbo samt programvara. Så skulle väl säga att samma gäller för golfen. Kollegan körde en kraftigt modiferad golf IV. Han har väldigt bra koll på dessa.
går o koppla bort magnetventilen o pysa lite eller skruva/byta wgn då märker styrboxen inget hehe sen går d o fula sig lite me spridare o btr dock helst med bredbandslambda men inget jag rekommenderar hehe Chip e nog billigare i längden!
Hur man än vrider och vänder på det så är det FÖRSTA du ska göra optimera/chippa bilen (te.x steg 1). Laddtrycket styrs elektroniskt på en bil med magnetventil och inte direkt via "wg-stången" eller tryckklockan som på te.x en gammal Volvo 940 Turbo (utan pluspaket;)). "wg-stången" eller tryckklockan styr grundladdtrycket på en bil med magnetventil.
Nöjer man sig inte med steg 1 så är 3" helsystem, öppetluftfilter+grövre diameter på röret ner till turbon, Audi TT dumpventil, tändstift (typ NGK BKR7E knackade till 0.28), värre intercooler, värre N75 ventil (magnetventil) och en ny programvara (typ steg 3) ett bra alternativ.
Sen kan du te.x köra "Diod-mod" (Dock på egen risk då detta klassas som "fultrim") som är ett sätt att lura styrboxen samt magnetventilen att höja laddtrycket utan att tända någon motorlampa/gå in i LIMP-mode. (Läs mer här om det http://www.anthonydanna.com/vw/diodemod.htm ) Dock rekommenderar jag att du/den som gör det byter till en ställbar BTR så motorn får mer bränsle då den kommer att gå för magert annars samt en bredbandslamda så man har koll på bränsle/luftblandningen.