2681
Sök

Ställa in kamaxlarna

125 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
hejsan jag undrar om det finns guide eller bilder/kundskap från någon som vet hur man ställer in kammarna på saab 9-3 2002 t7 motor

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
19 mars 2014
ska du nolla motorn eller klocka in kammarna?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

125 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
Vet inte riktigt vad du menar men kolv nr1 står i öd och ventilerna går i kolven då. Jag ska ställa in kammaren och veven med kameran så att säga

184 Inlägg
21 mars 2014
Hur står markeringarna på kamdreven då?
Hur många länker har du mellan markeringarna?

125 Inlägg
21 mars 2014
Trådstartare
hejsan ska ut å kolla detta återkommer...

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
22 mars 2014

125 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
Hej det är 7 hela kedjelängder alltså där kungarna sitter i.
Men räknar man själva kedjepunkter  eller vad man ska kalla det för är det 14

84 Inlägg
25 mars 2014
mellander90 skrev:
Hej det är 7 hela kedjelängder alltså där kungarna sitter i.
Men räknar man själva kedjepunkter  eller vad man ska kalla det för är det 14

från FAQ:n på stcs http://www.nyblom.com/stcs/kammar_2.jpg
Senast redigerat av _Next_ (25 mars 2014)

125 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
markeringarna står uppåt för mig med som på bild. men hur ska kamaxlarna vara då så dem inte går i ventilerna eller liknande, finns ju markeringar på baksidan med

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
25 mars 2014
mellander90 skrev:
markeringarna står uppåt för mig med som på bild. men hur ska kamaxlarna vara då så dem inte går i ventilerna eller liknande, finns ju markeringar på baksidan med

Vilka markeringar på baksidan, du menar på kamöverfallen? (den som håller i kammarna)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

84 Inlägg
25 mars 2014
mellander90 skrev:

Det finns markeringar på själva kammarna och på överfallen, dom ska vara i linje.
Stämmer nollmarkering på remhjulet med? Alla noll markeringar måste stämma med varandra.

Om ni håller på att byta kamkedja så sitter det gula länkar som synes på bilden som ska ligga över varje markering. 1 länk över markeringen på drevet som sitter på veven, 1 länk på varje sida om markeringen på insugskammen, och 1 länk över markeringen på avgas kammen.

125 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
kwans yes ursäkta min dåliga info där

yes den markeringen stämmer, nej ska inte byta kedjan. jag markerade kedjan med vit färg och kolv nr 1 står i övre läget. så vevaxeln har ett spår där remhjulet sitter, det spåret står rakt upp som det gjorde när jag tog bort allt. roliga är när jag skulle sätta tillbaka allt exakt efter mina markeringar så slog vevaxeln i ventilen så det klickade när jag snurrade på själva motorn/vevaxeln

Sök