Det hela började med att jag ville köpa mig en lite nyare bil att lära mig att meka med. Den enda erfarenheten jag har av att meka är en Volvo 740 som vi har som brukis!
Hittade en 850 på blocket som stått ett tag. Ärligt talat så var det nog mest fälgarna som fick mig att bli intresserad. Åkte och tittade på den, bilen gick som en påse nötter när vi startade den, tomgången var väl nästan obefintlig och den gick bara allmänt kasst. Slog ett getöga på den under huven och såg att LMM var urkopplad. Med den inne gick den faktiskt helt OK! Lite tickande men det kunde man väl förvänta sig med en bil som stått i tre år!
Bilen var fruktansvärt matt i lacken. Den såg nog mer grå ut än röd som den skall vara. Tittade inte så mycket på bilen i övrigt, tyckte säljaren var riktigt ärlig och trevlig! Vi pratade nog 1½ timme... (DUMT!)
Köpte iaf bilen för 3000kr, inte testkörd.
Vad fick jag då? Jo här kommer listan:
Trasig instrumentbräda, dålig inredning, rejäla vibrationer vid hastigheter över 50km/h, lite mer rost än jag velat ha, inga högtalare what so ever, väldigt fula högtalargaller, ett riktigt ormbo där stereon skulle ha suttit, sönderslagen hatthylla, inga vinterdäck... Listan kan göras lång!
Började sen leta efter en reservdelsbil, hittade en som var riktigt nära. Det enda som saknades var ett fjäderben vänster fram.
For sen och tittade på den och tja... Inredningen var inte roligt att se på, båda framstolarna låg i baksätet, dörrsidorna låg i skuffen, trasigt lås på handsfacket osv osv.
Men den var ganska bra utrustad!
ECC
Alu-fälgar med sommardäck
Plåtisar med vinterdäck
Taklucka
Eluppvärmda sidospeglar, med elstyrd inställning båda sidor
Helskinn bak med en inbyggd barnstol!
Tror den var nästan helt oskruvad! Riktigt skönt. Jag köpte den för 500kr, riktigt bra pris tycker jag!
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
For hem och tog fjäderbenet av min andra 850, köpte en ny stötdämpare på biltema för 150kr, satte dit den gamla fjädern (som följde med i bilen).
Detta var ett par månader sedan, rubbade och vaxade den första bilen jag köpte för 3000kr.
Bytte olja, filter, luftfilter, stabilisationsstag, spindelled, handbromsbackar samt vajrar.
Besiktade och den gick igenom med lite småfel!
Den blev sedan såld för ca två månader sedan för den ringa summan av 7000kr.
Nu har jag lagt upp det här projektet för "reservdelsbilen" jag köpte!