Bara motorn gratis är ju en massiv grej att få. Nu har ni ju en motor ni kan leka med för att se vart gränserna går utan att vara oroliga för att bilen blir stående.
Bara motorn gratis är ju en massiv grej att få. Nu har ni ju en motor ni kan leka med för att se vart gränserna går utan att vara oroliga för att bilen blir stående.
ett projekt "hur mycket klarar motorn"
Ja det är riktigt bra med en extra hel motor!
Men vi kanske ger oss på och kollar hur illa branden är!
Ja, kan ni rädda bilen är ju det självklart det bättre alternativet. Ni har hu en hel kabelhärva som ni kan "kopiera". Förhoppningsvis är det inte alltför många kontakter som behöver bytas ut och då är det en ny (eller egentillverkad) interiör som saknas.
Jag menade mer att ni har många möjligheter oavsett ödet med gratisbilen
Ja, kan ni rädda bilen är ju det självklart det bättre alternativet. Ni har hu en hel kabelhärva som ni kan "kopiera". Förhoppningsvis är det inte alltför många kontakter som behöver bytas ut och då är det en ny (eller egentillverkad) interiör som saknas.
Jag menade mer att ni har många möjligheter oavsett ödet med gratisbilen
Ja kan vi rädda denna bilen så kan vi sälja den för att finansiera vårt huvudprojekt Och bra idé med kabelhärvan där! Vi kan ju kopiera från vår egen bil. Men kanske är lite skillnad mellan en från 77 och 83
Men vi har beslutat oss för försöka fixa den gråa Porschen sålänge! Försöka få liv i den.
Nu börjar vi!
Många skumma stereoinstallationer som vi misstänker är orsaken till branden...
Vi har ett gammalt tändlås över från den första vita Porsche 924an som vi skrotade. Den kopplar vi in och de kablar som behövs för att starta motorn för att se om det ens funkar.
Resten av de brända kablarna skarvar vi om så det inte blir någon kortslutning. Men vart de ska sitta vet vi inte nu haha.
Innan start gör vi en standardservice. Olja, filter, kylarvätska och sätter dit en termostat!
Och efter några körningar med startmotorn så startar motorn!!!
Nu har vi fått upp hoppet om denna bil och nu ska vi snabbt försöka fixa till denna för att snabbt sälja den och spendera pengarna på vårt huvudprojekt
Jäklar va grymt. Trodde jag inte när jag kollade igenom bilderna. Bra jobbat!
Hur är det med brandlukt i bilen? Vill minnas att jag läst om att man kan ångbehandla bilen på något sätt för att bli av med de envisaste av lukter.
Ja att vi skulle få igång bilen trodde vi inte heller haha!
Det luktar väldigt mycket brand, känns inte bra att andas i den med dörrarna stängda!
Men vi har lite tokiga idéer om att rensa ut allt och ta hela den bruna inredningen från den gula och stoppa i den här. För den gula ska ändå vara i racestuk med rensad inredning!
Vi kommer att ta inredningen från den gula och på samma gång kan vi få hjälp och se hur kablarna är dragna.
Plockar ut stolarna och påbörjar borttagning av alla mattor.
När vi rev ut de bruna mattorna så kände vi att vi behåller de svarta mattorna i den gråa. De får bli en liten en mix av brunt & svart
De svarta dörrsidorna ersätts med bruna.
Slänger ut stolarna som är helt slut i den gråa.
Vi rensar och tvättar den svarta mattan.
Lite bättre!
Med hjälp av ett kopplingsschema och de befintliga kablarna i den gula så börjar vi dra om elen. De värsta är tändlåset som har nästan 20 kablar som ska in på exakt rätt ställe!!!
Vi byter också hela säkringsdosan mot en annan vi hade. Vem vet den som sitter i nu kan vara smält nånstans.
Bruna instrumentbrädan sätts dit och instrumenten monteras.
Tänkte porrsurfa men så levererade du den här bildbomben! Problem solved!
Otroligt vackert som vanligt, men frågan är, kopplade ni allt rätt?
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Dags att ta ut den gråa 924an för en första jungfrutur!
Först byter vi bränslefilter.
Sen löder vi fast anslutningen för vakuumanslutningen på fördelaren!
Och byter kondensator.
Ställer in brytarspetsen till 0,4mm avstånd.
Vi startar upp motorn och kollar tändningen med en tändinställningslampa.
Lyser ner på svänghjulet. Original så ska tändningen stå på 10 BTDC.
Sen så kör vi in en grej i avgasröret för att kolla CO värdet.
Justerar på k-jet tronic enheten tills att vi hamna på ungefär 1,5 CO. Original så ska man ligga mellan 1-2 co.
Film från första turen! All elektronik fungerar nästan. Tankmätarn fungerar inte och helt plötsligt så varje gång man slår på helljuset så går också tutan igång!
Och så fungerar inte hastighetsmätarn.
Motorn är inte helt hundra heller. Den går riktigt fint på låga varv men den vill inte alls från 4000 varv...