3814
Sök

Porsche 924 Gulf | Restaurering, trimning och förvandling med få medel!

Vårt Porsche 924 projekt där vi kommer att fixa, trimma & lacka denna bil som har stått still sedan 2007 utomhus.

131 847 Visningar
Uppdaterades senast 31 juli 2017
555 Inlägg
21 december 2014
#101
Tycker det röda vart snyggt, den här bilen blir bättre än den dagen den kördes av bandet

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

349 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#102
Wonderboy_ skrev:
Tycker det röda vart snyggt, den här bilen blir bättre än den dagen den kördes av bandet

Ja det röda passade bra faktiskt smile Det är en kul bil att pyssla med och kul att du tycker det blir bra!
Senast redigerat av Tanso (22 december 2014)

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

prestanda framför utseende
225 Inlägg
22 december 2014
#103
ni har möjligtvis inte kvar bromsskivor / trummor från reservdelsbilen va ?

mvh


349 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#104
[UPDATE]

Svänghjulet som sitter på Porsche 924an väger ett ton (8kg) och det måste lättas. Det är ett billigt sätt att öka prestandan tillsammans med ökad kompression.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-7b6cc4b9819a114a84da599e3c696fd2.jpg

Vi satsar på att lätta rätt så mycket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-59a32c2ff428eaa91caf15fc6ddabddb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-bc4b45445b4afab40b2b485b74dbd5c6.jpg

När man lättar så måste man ha generöst med radie. Med skarpa kanter blir det en svagare konstruktion och man vill ju inte ha ett svänghjul som exploderar och kapar våra ben!

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-322d6dcca1b97500f7e065e377986ddb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-1945af67f7c574932427ef52b43fae10.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-f0f1b50617a725e49b22ab9b77ac5ab7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-bc49dd18f36eb52deae757cf5d45a2a5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-9325531de828955d6924f0a95cdb4fc1.jpg

Nu är det färdigt! Vi tog bort hela 4kg! 50% lättare svänghjul. Motorn kommer i teorin att kännas mer rapp.

FÖRE

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-93297f063634fc2f688c55f5fedeb432.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-173e93fbab630274714bc3236c7aa4ea.jpg

EFTER

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-f8ace3b440f3127349cf2915e2e16fe2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-dda3cb80f0e84145a327c79a5d9ab061.jpg



Vi har fått hem en ny Sachs kopplingssats för 1500kr från Ebay.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-768c3e59c3f78f916ae80e84b5eea029.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-6899b075285e57e661217288538b0e95.jpg

Nu kommer vi att lämna in vevaxeln, svänghjulet och tryckplattan till balansering. Det är inget vi har kunskap och verktyg till så det är en kostnad vi måste ta.
Senast redigerat av Tanso (22 december 2014)

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

1 049 Inlägg
24 december 2014
#105
Gillar ert jobb med svänghjulet! Balansera det noggrant så att det inte separerar vid lite varv.

72 Inlägg
24 december 2014
#106
Snyggt filmat och bra bilder! Följer smile

349 Inlägg
6 januari 2015
Trådstartare
#107
tommyhjortasen skrev:
Gillar ert jobb med svänghjulet! Balansera det noggrant så att det inte separerar vid lite varv.

Tackar! Vi hoppas på att balanseringskillen gör ett bra jobb smile

Ludde-vbg skrev:
Snyggt filmat och bra bilder! Följer smile

Kul att du gillar bilderna och filmerna!

UPDATE

Dags att plocka isär toppen för planing och genomgång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-177a83208334333ccd736d58e73faff5.jpg

Börjar med att ta ut spridarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-756be5dfb16c7cc923d45a1c4ed1615e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-436070ad09aa3aa6d2b81638e7a46f3b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-b8152235c52e98d54ac7f805e6938a8b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-ac4f8488920dc300377f84689e012fc2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-0629f5219517c79f3186b09232c14bda.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-a29d3600108b9249350951bf45cd9de5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-c91ca394dd8f8691d63b7ab619f413a8.jpg

Allting ser bra ut förutom en lyftare. Kanske måste ta en från den andra toppen. Får se.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-f17fd96644c0fb5e4281b578ccc15472.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-1d6fb81eaa99621ddf6c6b4de9cfaabd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-287df54f8fc63fc045fd1ab01d2e55b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-66d35a64d0036cff239cf9837942fe7e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-74e052877eca9808505ccf9476a463b0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-791df829a6f3e5feba6cefedd3b70471.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-98d94e5cb0bfd3be65cc66d7a896e6b3.jpg

Rengöring

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-55ec2e355c733ac00104e44add4abed6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-7a417051cdea970571f118159123ac06.jpg

Köpte ett ventilverktyg från Swedol som är extra lång. Vanliga fungerar inte då ventilerna sitter djupt inne i Porsche 924 toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-dd97caab6a7e979071e271b760836ccc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-7944f647e2a6a6af1c28453c5f31dd2f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-78515712c6f794e6d9b2b70c7fbebad1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-f471a844705a847af9c35e85e462b307.jpg

Vi märkte alla ventiler 1-8 så att de kommer tillbaks på samma plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-80a281a88ca2d1ea602ca33dd1b85ce2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-4219e7c728665ccdbc17bb07ef9d6f29.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-d339a1c0e1fa98d84ad4db46112480dc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-1a0cd4c444c578f5593c800e4c58ed0e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-77f5dd234a62105d20005582257ab412.jpg

Nu planar vi toppen. Men endast ett slick så att det blir rakt, motorn gick varm förut så det kanske löser det problemet. Vi har redan planat blocket för att öka kompressionen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-ab6a58be0b815f8d82e62f733ab8400c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-54726c24a969748361c08576562456d4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-4b9d0bdafc1433a266d99b50474c0c4f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-eff0b669da83732cfeb09ea41bb324a0.jpg

Nästa steg är att slipa in ventilerna!

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

349 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
#108
UPDATE

Fixade lite med avgassystem och bytte ut länkarmarna.

Ner med allt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-bd3b07fdd19ae64627fd0bff9c71a5ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-a5523c60f03f8074b9d94339330c24c3.jpg

Mittendämparen är helt slut. Men en helt ny låg i bagageluckan när vi köpte bilen så den kommer vi att installera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-d7ff06166873a246ab24f28ab0e0a53f.jpg

Ordentligt fastrostat så måste kapa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-cbe203a02b832e99d1c3a2683cdfd155.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-e84672461f76e69b0364a3b4587e3e0c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-69478e508fbd6e6d5c7370f93ca125e5.jpg

Rutten smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-60a464eaffee627b310a140ea3429bdb.jpg

Pressar in den nya dämparen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-ea7e82d86d4d0ec2908f23db2c5143bb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-6beef239086e08194575d4ab8f5f2aa4.jpg

Kapar bort slutdämparen också, får se vad vi hittar på där.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-b21d40e694bab5e045bb7abca737bae1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-3958fcdc74c801ba950f20ca0285a6a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-163780179c3e0ae5bbbb9d7d275707a8.jpg

Dags att fixa med länkarmar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-1a7d32f302dd2a92e6af516ec81dc8a2.jpg

Har fått hem en beställning från England, svinbilligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-81045c06e6b76400ecd148b3218fed8c.jpg

Det är lite trixigt att installera bussningarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-f36819e1b81a9b51c8ec3e9756ec2f29.jpg

Vi satte ihop ett litet verktyg med lite brickor och muttrar så att vi kan pressa in bussningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-f8e3be478416ccce7dee99020e7311d6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-e56d2c8ccc40e3ddab60bf99836bc552.jpg

På med lite kopparpasta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-1c5e13b1f9109f141cb101d403e4466b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-53da3b536bfc755fa0790909f333d322.jpg

Sen är det bara att dra åt tills att bussningen pressas in.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-869f57ad0dc508428adf74584ba3d41a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-6e13a7fcbc4a6e393534b5e210e1b0c6.jpg

Done smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-3fa3cdc99072147ae0cd58405ee54323.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-ef2b50ddf0613c32c46d959c9149c2b8.jpg

Installerar nya kulleder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-f6d7d24673885db7c3d0a7457a890478.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-b5940ea95ee0f97b84cc612ebadd19fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-6a490e3fce5304345eb444b57523b133.jpg

Nu ser det bättre ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-215c6f06f0b2e30c55062ab4b6f05af9.jpg

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

MR Andersson
1 229 Inlägg
8 januari 2015
#109
Det är alltid lika roligt när man kommer in på garaget och ser att du gjort en uppdatering i tråden smile

Du gör ett väldigt fint jobb och du är duktig på och dokumentera ditt arbete med bilder och text smile

Keep on going!


839 Inlägg
8 januari 2015
#110
Instämmer med föregående talare och tack för tipset med bussningsmonteringen wink


349 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
#111
TheMan89 skrev:
Det är alltid lika roligt när man kommer in på garaget och ser att du gjort en uppdatering i tråden smile

Du gör ett väldigt fint jobb och du är duktig på och dokumentera ditt arbete med bilder och text smile

Keep on going!

Kul å höra att du tycker det är roligt när detta projekt uppdateras smile

cars4ever skrev:
Instämmer med föregående talare och tack för tipset med bussningsmonteringen wink

Ja bussningar kan vara trixigt men det här är faktiskt den enklaste metoden som man kan göra hemma, tror jag!

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

64 Inlägg
9 januari 2015
#112
Grymma uppdateringar, man får lust att släppa allt och springa till garaget direkt big_smile

349 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
#113
inavladkeso skrev:
Grymma uppdateringar, man får lust att släppa allt och springa till garaget direkt big_smile

Tackar! Låter som en bra idé, spring till garaget smile

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
9 januari 2015
#114
fan vilken rolig tråd o läsa !
önskar dig all lycka i framtiden och hoppas på fler likadana uppdateringar.

men en fråga, varför planade du motorblocket, och inte toppen för att höja kompen ?
finns det för nackdelar med respektive ?

jag planade min topp 1mm på golfen smile

prem lagd, kolla gärna in vårt golf projekt !
Senast redigerat av Twins (9 januari 2015)


349 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
#115
Twins skrev:
fan vilken rolig tråd o läsa !
önskar dig all lycka i framtiden och hoppas på fler likadana uppdateringar.

men en fråga, varför planade du motorblocket, och inte toppen för att höja kompen ?
finns det för nackdelar med respektive ?

jag planade min topp 1mm på golfen smile

prem lagd, kolla gärna in vårt golf projekt !

Tackar så mycket smile

Man kan inte plana toppen på en 924 för att höja kompressionen då den inte har några förbränningsrum. Den är helt platt. Så allt sker i cylindrarna. Kallas för Heron tydligen tongue Jag känner inte till någon annan bil som har en liknande motordesign. http://en.wikipedia.org/wiki/Heron_cylinder_head

Jag ska checka in ditt golfprojekt!
Senast redigerat av Tanso (9 januari 2015)

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
9 januari 2015
#116
Tanso skrev:
Twins skrev:
fan vilken rolig tråd o läsa !
önskar dig all lycka i framtiden och hoppas på fler likadana uppdateringar.

men en fråga, varför planade du motorblocket, och inte toppen för att höja kompen ?
finns det för nackdelar med respektive ?

jag planade min topp 1mm på golfen smile

prem lagd, kolla gärna in vårt golf projekt !

Tackar så mycket smile

Man kan inte plana toppen på en 924 för att höja kompressionen då den inte har några förbränningsrum. Den är helt platt. Så allt sker i cylindrarna. Kallas för Heron tydligen tongue Jag känner inte till någon annan bil som har en liknande motordesign. http://en.wikipedia.org/wiki/Heron_cylinder_head

Jag ska checka in ditt golfprojekt!

ahaaa, måste ha missat just det med förbrännings kamrarna på toppen, makes sense smile!


329 Inlägg
9 januari 2015
#117
Tanso skrev:
Twins skrev:
fan vilken rolig tråd o läsa !
önskar dig all lycka i framtiden och hoppas på fler likadana uppdateringar.

men en fråga, varför planade du motorblocket, och inte toppen för att höja kompen ?
finns det för nackdelar med respektive ?

jag planade min topp 1mm på golfen smile

prem lagd, kolla gärna in vårt golf projekt !

Tackar så mycket smile

Man kan inte plana toppen på en 924 för att höja kompressionen då den inte har några förbränningsrum. Den är helt platt. Så allt sker i cylindrarna. Kallas för Heron tydligen tongue Jag känner inte till någon annan bil som har en liknande motordesign. http://en.wikipedia.org/wiki/Heron_cylinder_head

Jag ska checka in ditt golfprojekt!

Jodå.. volvo b230k är en liknande konstruktion hmm


349 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
#118
Twins skrev:
Tanso skrev:
Twins skrev:
fan vilken rolig tråd o läsa !
önskar dig all lycka i framtiden och hoppas på fler likadana uppdateringar.

men en fråga, varför planade du motorblocket, och inte toppen för att höja kompen ?
finns det för nackdelar med respektive ?

jag planade min topp 1mm på golfen smile

prem lagd, kolla gärna in vårt golf projekt !

Tackar så mycket smile

Man kan inte plana toppen på en 924 för att höja kompressionen då den inte har några förbränningsrum. Den är helt platt. Så allt sker i cylindrarna. Kallas för Heron tydligen tongue Jag känner inte till någon annan bil som har en liknande motordesign. http://en.wikipedia.org/wiki/Heron_cylinder_head

Jag ska checka in ditt golfprojekt!

ahaaa, måste ha missat just det med förbrännings kamrarna på toppen, makes sense smile!

Lätt att missa, ovanlig topp tongue Det är just toppen som är flaskhalsen på 924an men blocket är bra! Porsche 924 GTR har 400hk+ med samma block.

Mattias_Vejdeland skrev:
Tanso skrev:
Twins skrev:
fan vilken rolig tråd o läsa !
önskar dig all lycka i framtiden och hoppas på fler likadana uppdateringar.

men en fråga, varför planade du motorblocket, och inte toppen för att höja kompen ?
finns det för nackdelar med respektive ?

jag planade min topp 1mm på golfen smile

prem lagd, kolla gärna in vårt golf projekt !

Tackar så mycket smile

Man kan inte plana toppen på en 924 för att höja kompressionen då den inte har några förbränningsrum. Den är helt platt. Så allt sker i cylindrarna. Kallas för Heron tydligen tongue Jag känner inte till någon annan bil som har en liknande motordesign. http://en.wikipedia.org/wiki/Heron_cylinder_head

Jag ska checka in ditt golfprojekt!

Jodå.. volvo b230k är en liknande konstruktion hmm

Det visste jag inte! Sökte på b230k och den allmäna uppfattningen verkar vara att det är den sämsta Volvo-motorn som någonsin gjorts haha. Är väl för att det är Heron-design på toppen kanske!
Senast redigerat av Tanso (9 januari 2015)

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

329 Inlägg
9 januari 2015
#119
Tanso skrev:
Twins skrev:
Tanso skrev:
Twins skrev:
fan vilken rolig tråd o läsa !
önskar dig all lycka i framtiden och hoppas på fler likadana uppdateringar.

men en fråga, varför planade du motorblocket, och inte toppen för att höja kompen ?
finns det för nackdelar med respektive ?

jag planade min topp 1mm på golfen smile

prem lagd, kolla gärna in vårt golf projekt !

Tackar så mycket smile

Man kan inte plana toppen på en 924 för att höja kompressionen då den inte har några förbränningsrum. Den är helt platt. Så allt sker i cylindrarna. Kallas för Heron tydligen tongue Jag känner inte till någon annan bil som har en liknande motordesign. http://en.wikipedia.org/wiki/Heron_cylinder_head

Jag ska checka in ditt golfprojekt!

ahaaa, måste ha missat just det med förbrännings kamrarna på toppen, makes sense smile!

Lätt att missa, ovanlig topp tongue Det är just toppen som är flaskhalsen på 924an men blocket är bra! Porsche 924 GTR har 400hk+ med samma block.

Mattias_Vejdeland skrev:
Tanso skrev:

Tackar så mycket smile

Man kan inte plana toppen på en 924 för att höja kompressionen då den inte har några förbränningsrum. Den är helt platt. Så allt sker i cylindrarna. Kallas för Heron tydligen tongue Jag känner inte till någon annan bil som har en liknande motordesign. http://en.wikipedia.org/wiki/Heron_cylinder_head

Jag ska checka in ditt golfprojekt!

Jodå.. volvo b230k är en liknande konstruktion hmm

Det visste jag inte! Sökte på b230k och den allmäna uppfattningen verkar vara att det är den sämsta Volvo-motorn som någonsin gjorts haha.

Visst är det så.. skulle inte ta i en om jag fick betalt för det.. volvoallergiker lolbig_smile


77 Inlägg
11 januari 2015
#120
prem lagd! har en 924 -81 som jag tänkte ta tag i när det börjar bli lite varmare i luften smile detta är iallafall en riktigt bra inspirationskälla!



Sök