4142
Sök

Bmw M235I Automat eller manuell låda?

15 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#1
Tjäna!

Har beställt en Bmw M235I som kommer i Juni och har fortfarande chansen att ändra på min spec. Har valt den 8 stegade automatlådan men kanske skulle man ha manuell låda istället?? Har verkligen fått lite beslutsångest för jag vill ju inte ångra mig sen.. Kanske mer känsla med manuell låda men det är ju trots allt 326 hk och det kanske blir ett jävla växlande med manuell låda? Är min första riktiga sportbil med lite mer motor än vad jag haft tidigare så är verkligen tacksam för era svar och idéer så jag får lite mer att fundera på wink

/Mattias

486 Inlägg
27 mars 2014
#2
Bra val av bil. Jag är rätt sugen på M235I också får jag säga, ska provköra en så fort jag får möjlighet.

Men jag har provkört en M135I med auto och det är tveklöst en mycket bra låda.
Men det blir inte något jävla växlande bara för att man har manuell. Jag har själv en manuell 135:a och i och med att motorn har så jäkla mycket vrid, och från så låga varv, så behöver man inte växla så mycket. Om du förstår vad jag menar smile. Och 235:ans N55-motor har både med vrid och från ännu lägre varvtal än N54an i min 135:a.


Men sen är det väl också hur man ska använda bilen. Ligger man och pendlar eller/och kör mycket i stan så är det väl gött med auto..

Personligen vill jag ha manuell. Jag måste ha tre pedaler.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

796 Inlägg
28 mars 2014
#3
Skulle också kört manuell.. Åkt endel i en 335i manuell och där finns vrid.. att växla till sexan i 50/60km/h är inga problem.. ligger du i 70/80 på sexan och ska köra om så behöver du aldrig växla ner ens.. Skulle tro att en liten BMW med stor motor och manuell låda är mer lättsålt också senare..

Ett tips är väl att provköra några x35i, med både manuell och auto. Ta långa turer och känn vad som känns bäst:)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

1 948 Inlägg
28 mars 2014
#4
Sportautomaten är en underbar låda! Enda anledningen jag ser till att du ska välja manuell är ifall du tänkt åka omkring och kicka koppling med bilen...

"Mycket vrid så man behöver inte växla så mycket..." - När någon skriver så så ser det ju ut som att dom egentligen inte tycker om att växla...

Ne köp en automatare istället, kommer dessutom stå sig bättre i värde.

796 Inlägg
28 mars 2014
#5
Det är väl inte kul jämt att växla.. Tycker nog ingen.. Ibland sitter man ju o önskar att man hade en automatare när man kör,  och ibland sitter man o önskar att man hade en manuell låda när man kör automatare.

Har man en bra automatlåda som är rapp och fin, så ploppar ju tanken upp på manuell mer sällan.
Har man en manuell som man slipper växla ihjäl sig med, så ploppar tanken på en automatare upp mer sällan..

Personligen så känner jag av behovet av manuell mer frekvent när jag kör automatare, än behovet av automat när jag kör manuell..


Smaksak:)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

486 Inlägg
28 mars 2014
#6
baltis skrev:
"Mycket vrid så man behöver inte växla så mycket..." - När någon skriver så så ser det ju ut som att dom egentligen inte tycker om att växla...

Hehe, ja, men under det så skrev jag " Om du förstår vad jag menar." Och det gjorde du uppenbarligen inte..

Jag ska förtydliga för dig. När man kör normalt och lugnt, som man oftast gör, så behöver man inte växla så mycket p.g.a motorns breda register. Man kan åka långsamt på höga växlar. Förstår du bättre hur jag menar nu?

Det är vid aktiv körning jag vill ha en växelspak och tre pedaler.

Hur kommer det sig att en automatare skulle stå sig bättre i värde?

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

4 Inlägg
29 mars 2014
#7
Sport automaten alla dagar... har själv en  125d och sitter och kör mycket med paddlar och spaken, men vid kö bildning och lång åkande är det smidigare, sen växlar du fortare med automaten samt att bilen går snålare...

Den 8 växlade lådan är suverän mot 6 manuellt då du inte kommer upp i några varv vid 120-140 km/h.

15 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
#8
Kör nog på Automat iallafall smile Tack för era svar!

1 948 Inlägg
29 mars 2014
#9
Tomas_H skrev:
baltis skrev:
"Mycket vrid så man behöver inte växla så mycket..." - När någon skriver så så ser det ju ut som att dom egentligen inte tycker om att växla...

Hehe, ja, men under det så skrev jag " Om du förstår vad jag menar." Och det gjorde du uppenbarligen inte..

Jag ska förtydliga för dig. När man kör normalt och lugnt, som man oftast gör, så behöver man inte växla så mycket p.g.a motorns breda register. Man kan åka långsamt på höga växlar. Förstår du bättre hur jag menar nu?

Det är vid aktiv körning jag vill ha en växelspak och tre pedaler.

Hur kommer det sig att en automatare skulle stå sig bättre i värde?

Förstår hur du menar.

Vid riktig aktiv körning börjar man dock önskas sig en rapp automatare istället (gör jag i m3an allafall...)

Varför dom står sig bättre i värde? Var inne på bmw och snackade med en försäljare där för bara någon vecka sen, han sa att NÄSTAN alla bilar dom säljer idag är automatare. Alltså kommer du ha väldigt många fler spekulanter på bilen den dagen den ska säljas än om det är en manuell.
Sen ska man ju självklart inte köpa något som man egentligen inte vill ha bara för att andrahandsvärdet kommer bli bättre.

4 Inlägg
29 mars 2014
#10
Det finns en fördel ingen nämnt, manuella är mer trimvänliga, ZF lådan till automaten är god för 500 nm nu vet jag dock inget om den manuella lådan...


Sök