Om du törs så finns det ett par Alfor att välja mellan.
Jo, har kikat lite på Alfa. Ska väl försöka provköra någon, men jag vet inte. Hittar jag en fin Brera så ska jag överväga det seriöst, men de växer inte på träd tyvärr.
Shaf skrev:
Wicca skrev:
Jag har valt en ganska låg förbrukning med flit, eftersom den dagliga pendlingen kommer att vara väldigt snäll mot just förbrukningen.
Själv räknade jag med låg förbrukning när jag gjorde en kalkyl för min nya bil. Detta baserades på att jag klarade att köra 15-20% under specificerad förbrukning på min tidigare bil, så jag kände att jag visste hur jag skulle köra snålt. Men! När du sitter i en "roligare" bil är det svårt att behärska sig vid vissa tillfällen. Detta gör att snittförbrukningen ökar en del, även om jag ligger på en förbrukning kring det Abarth säger att bilen ska klara.
Så räkna hellre på en högre förbrukning/omkostnader generellt och bli positivt överraskad över hur många kronor du får över varje månad, än tvärt om. Mycket roligare att äga bil så, enligt min åsikt
Lycka till!
CHEEVA skrev:
Wicca skrev:
Tjena, nu har jag funderat lite till och försökt hitta några bilar att räkna på för att se vad som är rimligt för mig rent ekonomiskt. Däremot tycker jag det är lite svårt att veta omkostnader. Kan någon här se något större fel jag har gjort?
Porschen är med mest som referens och för skojs skull, tror inte det vore riktigt rimligt. Polon är alltså den bil jag kör idag, så den får sätta standarden. Jag har valt en ganska låg förbrukning med flit, eftersom den dagliga pendlingen kommer att vara väldigt snäll mot just förbrukningen.
Försäkringar kommer jag att kolla upp i veckan.
du har valt att räkna med en väldigt låg förbrukning, nästan orimligt låg !
en rx-8 tex kör du inte på en liter ! räkna med runt 1,2 om du kör som folk
Ja, jag vet att jag räknat lågt på förbrukningen, och det är ju alltid att räkna lite högt, men å andra sidan vore det synd om jag räknar bort en bil jag vill ha för att jag räknat orimligt högt. Anledningen till att jag gör kalkylen är just för att få fram så vettiga siffror som möjligt.
Anledningen till att jag räknat lågt är som sagt för att 60-70 % av milen kommer att vara lugn landsväg med 80 som max. Där borde väl till och med en RX-8 dra relativt lite?
Hur ser det ut med de övriga kostnaderna? Jag har satt service och däck/slitagedelar till ungefär samma över alla bilar, är det rimligt?
det veti fasen om du kör rx-8an så snålt ens där ... porschen dricker ju mindre !
service och däck kostnader är väl helt klart rimligt på alla allt är ju relativt vilka däck man köper och vilken verkstad man besöker osv.
Anledningen till att jag räknat lågt är som sagt för att 60-70 % av milen kommer att vara lugn landsväg med 80 som max. Där borde väl till och med en RX-8 dra relativt lite?
Kör du landsväg och håller ett jämnt tempo kan du får ner den till litern. Min drog precis runt litern när jag körde långa sträckor motorväg i ca 110km/h. Annars drar den runt 1,2-1,3 l/mil lite beroende på körstil (och på bana runt 2,5)
Om du törs så finns det ett par Alfor att välja mellan.
Jo, har kikat lite på Alfa. Ska väl försöka provköra någon, men jag vet inte. Hittar jag en fin Brera så ska jag överväga det seriöst, men de växer inte på träd tyvärr.
Breran och 159orna är så gott som samma bil rakt igenom förutom det exteriöra, föreslår att du provkör en 159a om du hittar i närheten så får du en uppfattning om körkänslan.
147/156/GT är trevliga bilar också, bättre styrkänsla men kan upplevas lite för "livliga" på motorväg
166an är extra snygg faceliftad..svår att hitta och de flesta har antingen 2.4 JTD eller 3.2 V6
Se till att köpa en med den 6 växlade lådan. Hade en Z28 tidigare men med automat, ingen höjdare. Rolig om än fruktansvärt plastig bil, men jänkarna var inte särskilt duktiga på interiörer på den tiden. I Usa (där jag hade bilen) var reservdelar ganska dyrt, fick byta en del sensorer (luftflöde osv) och det var tyvärr inte gratis
Men hitta ett fint ex med (1998 och framåt) LS1 motorn, kanske t.om. en SS så Och köp inget som de slängt på massa extra plast på, mycket snyggare original
En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan: https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Borde kolla lite efter utväxling och vikt/effekt förhållande innan du stirrar dig blind på hur många hästar bilen har. 300häst kan verka mycket men väger bilen runt 1600 kg och har en final drive på 3.2/3.4 så...njae.
Absolut, hade jag velat ha en konbaneracer så hade jag såklart inte gått på en Camaro.
vad du än gör om du letar efter en "körglad bil" skrota iden på en tex bmw 525 e39/60 dom behöver enligt mig mycket mer pulver under huven för att bli körglada min 530 är PISSTRÅKIG och köra :p gubb bil så långt de går
vad du än gör om du letar efter en "körglad bil" skrota iden på en tex bmw 525 e39/60 dom behöver enligt mig mycket mer pulver under huven för att bli körglada min 530 är PISSTRÅKIG och köra :p gubb bil så långt de går
Du, jag har kört en VW polo TDI(80 hk) i ett halvår och innan dess en schleten Volvo 945 med den tröttaste motorn... Min bild av körglad är just nu 0-100 under 10 sekunder.
vad du än gör om du letar efter en "körglad bil" skrota iden på en tex bmw 525 e39/60 dom behöver enligt mig mycket mer pulver under huven för att bli körglada min 530 är PISSTRÅKIG och köra :p gubb bil så långt de går
Håller med dig, min 525 e61 var inte ett dugg kul att köra heller även om prestandan egentligen var rätt bra. Man hör och känner så lite av motorn så det tar bort mycket av körkänslan tycker jag.
Sedanen har väl bättre väghållning dock antar jag.