3696
Sök

Projekt: Golf GTI Edition 35

I denna tråd kan ni följa bygget på min GTI 35a, steg för steg!

32 911 Visningar
Projektet avslutat 6 maj 2023
356 Inlägg
25 maj 2015
Trådstartare
#41
CarpeDiem skrev:
Nice work smile

Tackar!
Mer kommer det bli smile

German Engineering
9 083 Inlägg
25 maj 2015
#42
Fr3dd3OlSSoN skrev:
CarpeDiem skrev:
Nice work smile

Tackar!
Mer kommer det bli smile

Varsågod smile
All right big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

356 Inlägg
27 maj 2015
Trådstartare
#43
Mappning hos Stertman Motorsport i Nynäshamn!

Fulltankning av Statoils Miles Plus (98 oktan), det ska vara den av högs och jämnast kvalité enligt uppgift cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-6f7adcfaf9be8df291b467ba9a9859eb.jpg

Ca 4,5h framför oss i bilen, let's go! eller varför inte ta vägen som tar 1h extra? neutral
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-1a8482a9bee1e6b09749b0f836393efe.jpg

Väl uppe på plats så hade Jimmy fixat en lånebil åt oss så vi fick se oss omkring i Nynäshamn medans min egna bil åkte in på operation. Det tackar vi för!
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-b2d77abda2550aba41576778a5bd9060.jpg

Mattias Stertman works his magic!
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-028d2986f750599beda0a762b6dad46d.jpg

och så till det roliga! big_smile
Med min hårdvara så blir detta en Steg 2+ eftersom jag valde att köra på ett helt insugskit istället för filter i originalboxen och rs4 bränsletryckare och då bör effekten hamna runt 330hk och 435Nm, allt såklart relativt till bilens egenskaper, ingen bil är den andre lik!

Lista på all hårdvara:
CTS Turbo intake
Autotech högtrycksbränslepump
Audi Rs4 bränsletrycksventil
Milltek Race 3" Turbo-back, resonated.


Före = Streckade linjer
Efter = Heldragna linjer
Grön = Vridmoment
Röd = Motoreffekt
Blå = Effekt som når hjulen
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-1702c20aa28d7e76745f7ca6b84f2f11.jpg

Motoreffekt: 323,2hk avrundas till 325hk
Hjuleffekt: 281,0hk avrundas till 280hk
Vridmoment: 455,3Nm avrundas till 455Nm

Standard med all hårdvara gick 100-150km/h5,4sek och 100-200km/h15,2sek.
Nu avverkas 100-150km/h4,0sek och 100-200km/h11,0sek

Allt för nu, tack!
Senast redigerat av Fr3dd3OlSSoN (27 maj 2015)

Fixare
284 Inlägg
27 maj 2015
#44
Får man fråga hur du mätte upp din tider?

---<Softishman>----

356 Inlägg
27 maj 2015
Trådstartare
#45
Softishman skrev:
Får man fråga hur du mätte upp din tider?

Självklart! Dom körde med Race Logic GPS före och efter mappning!

German Engineering
9 083 Inlägg
27 maj 2015
#46
Trevligt trevligt smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

356 Inlägg
27 maj 2015
Trådstartare
#47
CarpeDiem skrev:
Trevligt trevligt smile

Kan inte säga annat än att jag är nöjd so far!big_smile

German Engineering
9 083 Inlägg
27 maj 2015
#48
Angående bränslet från Statoil, är det verkligen 98 oktan? Är bara nyfiken smile Pratas mycket om att det är svårt att få tag på 98 oktan.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Fixare
284 Inlägg
27 maj 2015
#49
Då är din bil alltså snabbare än min som är bänkad 332hk och 582nm?! Som jag mätt upp på plan väg med RL... Vore kul o jämföra våra bilar nån gång! Ska du till bugrun i år?

---<Softishman>----

356 Inlägg
27 maj 2015
Trådstartare
#50
CarpeDiem skrev:
Angående bränslet från Statoil, är det verkligen 98 oktan? Är bara nyfiken smile Pratas mycket om att det är svårt att få tag på 98 oktan.

Vad jag har hört så är det den som ska va närmst vid testerna som utförts, Shell V-Power F.d 99 oktan, nu 98+ ska tydligen vara jättekass! De andra t.e.x Preem, OKq8 osv har jag inte hört något om faktiskt!
Detta ska undersökas känner jag!

356 Inlägg
27 maj 2015
Trådstartare
#51
Softishman skrev:
Då är din bil alltså snabbare än min som är bänkad 332hk och 582nm?! Som jag mätt upp på plan väg med RL... Vore kul o jämföra våra bilar nån gång! Ska du till bugrun i år?

Såg dina tider!
Hur har du mätt upp effekten?
Absolut, kommer på lördagen! Tänkte rulla upp på bänken där bara för att jämföra mina siffror lite på skoj smile

German Engineering
9 083 Inlägg
27 maj 2015
#52
Fr3dd3OlSSoN skrev:
CarpeDiem skrev:
Angående bränslet från Statoil, är det verkligen 98 oktan? Är bara nyfiken smile Pratas mycket om att det är svårt att få tag på 98 oktan.

Vad jag har hört så är det den som ska va närmst vid testerna som utförts, Shell V-Power F.d 99 oktan, nu 98+ ska tydligen vara jättekass! De andra t.e.x Preem, OKq8 osv har jag inte hört något om faktiskt!
Detta ska undersökas känner jag!

Ok, då vet man smile Uppdatera gärna när undersökningen utav bränslet är klar smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Fixare
284 Inlägg
27 maj 2015
#53
Fr3dd3OlSSoN skrev:
Softishman skrev:
Då är din bil alltså snabbare än min som är bänkad 332hk och 582nm?! Som jag mätt upp på plan väg med RL... Vore kul o jämföra våra bilar nån gång! Ska du till bugrun i år?

Såg dina tider!
Hur har du mätt upp effekten?
Absolut, kommer på lördagen! Tänkte rulla upp på bänken där bara för att jämföra mina siffror lite på skoj smile

Jag bänkade min bil på bugrun förra året 2 gånger dessutom och har mätt upp tider med RL på plan väg! Var det du som körde då eller? Vore kul o bänka båda våra bilar på samma bänk på bugrun!

---<Softishman>----

356 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
#54
Softishman skrev:
Fr3dd3OlSSoN skrev:
Softishman skrev:
Då är din bil alltså snabbare än min som är bänkad 332hk och 582nm?! Som jag mätt upp på plan väg med RL... Vore kul o jämföra våra bilar nån gång! Ska du till bugrun i år?

Såg dina tider!
Hur har du mätt upp effekten?
Absolut, kommer på lördagen! Tänkte rulla upp på bänken där bara för att jämföra mina siffror lite på skoj smile

Jag bänkade min bil på bugrun förra året 2 gånger dessutom och har mätt upp tider med RL på plan väg! Var det du som körde då eller? Vore kul o bänka båda våra bilar på samma bänk på bugrun!

Ja, jag har tänkt bänka på söndagen!
Nej, Mattias Stertman körde när de mätte upp tiderna smile

356 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#55
BugRun -15

Då har det hänt lite sen sist!
Allt fungerar kanon efter mappningen, inga konstigheter! Veckan innan BR så lämnade jag in bilen på toning av vindrutan, det betyder nu att hela bilen är tonad och den blev riktigt kriminell big_smile
Följer upp med lite bilder jag stulit från FB som är tagna på BR roll

Bild från BR, bilen är tyvärr jävligt smutsig på bild efter en lång roadtripp runt göteborg på massa grusvägar innan rutten fortsatte mot mantorp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-d89a6c9878bd6d7682f3c14730974aed.jpg

Bild från BR, bilen är tyvärr jävligt smutsig på bild. Men man ser tydligt hur mörk den är med toning runt om inkl. vindruta big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-d05237ecba1c4bec2a5645dca7bf51c6.jpg

Bättre bilder kommer upp så fort det finns några smile






Audi TTS Motorkåpa

Nästa projekt på schemat är att modifiera denna motorkåpa så den får ett mer passande utseende!
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-c1b1b1cb97e138159e41aade69ca4cd2.jpg

Som ni ser kommer den ifrån en Audi! Audi TTS har samma motor som min Edition 35, Golf R och S3, men den har ett insugsrör liknande mitt original. Med CTS insuget på plats så passar inte originalkåpan och dagens motorer är inte allt för snygga!

Utan motorkåpa
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-925168911e327d5f14b39927fff12f1d.jpg

Med TTS motorkåpa monterad på prov
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-9e5c4849354aee5c59028a6e0fd87b73.jpg

Som sagt bara provmonterad! Modifikation står på schemat!
Inspirationsbild
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-82d7ce47863c4024dede69e75becfe8a.jpg



Låt oss se vart detta leder!big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-c3123ad213bc657518b910d94c4f8203.jpg

Stay Tuned!

German Engineering
9 083 Inlägg
17 juni 2015
#56
Snyggt smile big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

356 Inlägg
10 augusti 2015
Trådstartare
#57
Calmare Street Meet -15

Tänkte köra en uppdatering med lite bilder!
Motorkåpan har ännu bara monterats i sitt ursprungliga utförande, men ska börja med modifieringar nu i veckan..

Bilderna är tagna på Calmare Street Meet, en träff som ordnades av Calmare Stance Society den 8/8-15
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-4c937d60ac2c48b404b2a5d7d15f898c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-af96d0774693f1906c71160288ec95fa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-ccb949d49f8c9dab7523991c3f8325af.jpg

Det var lite feta på plats! Denna Audi gillade jag skarpt, min skymtas i bakgrunden dessutom big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-1339bb8b3938d3540451a543cace1952.jpg

208 Inlägg
12 augusti 2015
#58
Bra bilder på en bättre bil!
Mvh

Housework can't kill you, but why take a chance?

356 Inlägg
21 augusti 2015
Trådstartare
#59
Motorkåpa och ljudbygge

Då var motorkåpan moddad, målad och monterad! Bestämde mig för att bygga om lite i bagagerummet. Men det kommer vi till senare i inlägget!

Motorkåpan kommer från Audi TTS, samma motor som min fast 2" insug från fabrik. Där av Audi-ringar..
Audiringarna plockas väck, gjutningen i plasten fylls och "försvinner", i alla fall visuellt. tongue

Motorkåpan i standardutförande
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-c1b1b1cb97e138159e41aade69ca4cd2.jpg
Motorkåpan monterad i standardutförande
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-9e5c4849354aee5c59028a6e0fd87b73.jpg
Motorkåpan plockas isär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-c3123ad213bc657518b910d94c4f8203.jpg
Moddad, lackad och monterad tillsammans med R8 olja, kylvätska samt svart spolarvätskelock.big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-c21fe51d321b3e73c4542c90ab855fd9.jpg
Bättre bild på motorkåpa samt de nya locken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-8b60038b9f6eaa4363e230de489277de.jpg

Bestämde mig för att bygga om lite i bagagerummet.
Volkswagen har original kört med ett så kallat förhöjt lastrumsgolv i en del Golf-modeller, detta används antingen vid 4Motion t.e.x Golf R eller i "vanliga" Golf som har ett "fullsize" reservhjul. Detta får man genom original former av skumplast som finns att beställa hos din VAG-återförsäljare. I min GTI ligger det original ett så kallat platssparande reservhjul, vilket är kanon eftersom det möjliggör ett större lastrum (detta är det vanligaste alternativet).

Tomt lastrum med MDF-platta att fästa slutsteg på. Verktygssatsen ligger kvar inunder, plattan är bara monterad med 4 bitar dubbelhäftande tejp. sorry för att bilden är roterad 90 grader.
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-d6960334e89e2252b7c2d4c9976395fe.jpg
Skumplasten och kablarna på sin plats, notera det exceptionella utrymmet för varningstriangeln!big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-804e717b200ce98f7bbe600b9d216d41.jpg
Baslåda och lastrumsgolv på sin plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-61ad30eb4bc0749f0d1ad6560bb0f9c6.jpg
I det nya lastrumsgolvet är det gjort som en liten lucka i bakkant, perfekt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131634/131634-07ec2b6f2520c8fff350d2adaac581b4.jpg

Tanken med bygget är inte att man ska stå med öppen bagagelucka och "showa" på bilträffar, därför är inte plattan klädd i tyg eller plexiglas monterat i golvet wink
Dock så finns det en nackdel om man plockar väck reservhjulet, original vilar nämligen golvet på reservhjulet och verktygssatsen som ligger i baljan. Men där är det bara luft just nu. Det betyder att om jag lastar något tyngre i mitten så sviktar golvet, därför ska jag förstärka med en lite tunnare plywoodskiva, men det kommer senare.

Funderingar, tankar & idéer mottages tacksamt!
Mvh, Fredde

948 Inlägg
1 september 2015
#60
Kul och välskrivet projekt på en riktigt grym bil, grymt fet har du fått den! big_smile kommer följas, checka gärna min polo 6r också om du har lust smile

Volkswagen Polo 6r 2010 OEM+
PROJEKT-TRÅDEN


Sök