3002
Sök

Volvo 855 t5 inge mer ladd efter chip byte

208 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
#1
hej!
Satt idag in ett nytt chip i bilen fast får inget ökat ladd utan ligger kvar på 0.45.
Vad kan felet vara?
hur kan jag felsöka på bästa sätt?
Senast redigerat av mirt400 (4 april 2014)

42 Inlägg
4 april 2014
#2
Kolla ifall magnetventilen funkar som den ska, pröva att byta den eller ersätt den med en pysventil smile


208 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
#3
hur kollar man den så att den fungerar?
En pysventil har jag liggandes sen jag köpte bilen vet dock inte hur jag ska koppla den, vet du?

208 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#4
inge fel på magnetventilen bytte till en annan som funkade ingen skillnad laddar likadant!
Vad kan felet annars vara?

773 Inlägg
7 april 2014
#5
måste man inte byta till en längre/ställbar westegate iaf på 940 behöver man de. för du reglerar ju laddtrycket med den.

208 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#6
Han jag köpte chippet av säger att 855 har det elektroniskt eller har jag fatta fel?
han sa att jag skulle få ett ladd på 1.1 till 1.3 bar jag har dock inte märkt något

773 Inlägg
7 april 2014
#7
mirt400 skrev:
Han jag köpte chippet av säger att 855 har det elektroniskt eller har jag fatta fel?
han sa att jag skulle få ett ladd på 1.1 till 1.3 bar jag har dock inte märkt något

det har jag ingenanning om. men borde vara elektroniskt.

773 Inlägg
7 april 2014
#8
tvedberg skrev:
mirt400 skrev:
Han jag köpte chippet av säger att 855 har det elektroniskt eller har jag fatta fel?
han sa att jag skulle få ett ladd på 1.1 till 1.3 bar jag har dock inte märkt något

det har jag ingenanning om. men borde vara elektroniskt.

kolla så du inte har läcka i intercoolern osv..

208 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#9
hur kan man kolla det som?
Såg även att vevhusventilationen en slang var trasig där gör det något?

A.Sörman
1 299 Inlägg
7 april 2014
#10
Ja det gör en del om dom slangarna är kass på många sett trasiga packningar är en blandannat. Kolla så att pinnen till wastgaten inte har hoppat av eller hängt sig för 0.45 är typ grundladd. Annars är det läckor som är väldigt vanligt.


208 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#11
okej men hur kollar man läcka på intercoolern?
0.45 är ju grund och där står jag nu och jag vet hur jag ska göra för att få till laddet:/
hur ska jag gå tillväga?

A.Sörman
1 299 Inlägg
7 april 2014
#12
mirt400 skrev:
okej men hur kollar man läcka på intercoolern?
0.45 är ju grund och där står jag nu och jag vet hur jag ska göra för att få till laddet:/
hur ska jag gå tillväga?

Du har ju tre slangar från magnetventilen dom bör du felsöka förts sen slangarna till ic å själva intercooler'n.

Hade du något annat chipp förut å högre ladd så kan ju även chippet va kass?


208 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#13
hade inte det utan det var orginal!
Jag får kolla över slangarna!
såg nu när jag vara ute att 1 slang ifrån svart en bit sen en nippel i och sedan en transparantslang till vakummträdet.
detta känns lite skumt

2 452 Inlägg
7 april 2014
#14
den har elektroniskt styrt laddtryck på 850 är inte som det är på 940 bilar

döden kommer tillbaka

208 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#15
då förstog jag rätt turbodeath:)

208 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
#16
kollade lite mer på bilen idag.
Slangen som går från luftfilter boxen har en böj och en givare nästan nere vid turbon och den är trasig där i plasten gör det något? påverkar det laddet något?

4 822 Inlägg
13 april 2014
#17
det är ingen givare utan en värmare för vevhusventen wink
om den drar tjuvluft där så är det ju inte bra iom att det är efter LMM, dvs den har inte räknat med den luften som den drar in där och får då fel bränsleblandning.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

208 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
#18
okej kanon då behöver jag byta den!
någon som har en bild över hur slangarna går från magnetventilen?
Senast redigerat av mirt400 (13 april 2014)

926 Inlägg
14 april 2014
#19
Kolla den stora "slangen" typ som går till gasspjället, polaren hade en spricka i den och då laddade inte bilen mer än 0.4-0.45

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING


Sök