3340
Sök

Audi A4 -03 eller passat -06 (4x4)

5 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
Står inför ett bilköp men vet inte hur jag ska välja. Har tittat på två bilar, det ska vara min bruksbil.

Audi A4 1.8t quattro -03
Passat 2.0 FSI 4motion -06

Passaten är lite "nyare" men samtidigt är audi mer "premium" och just denna audi har både prosport och proline paket. Men den har även mindre bagageutrymme (vill samtidigt inte ha A6) men jag har ändå bara tänkt kunna ha två hundar främst (inte så stora) i bagaget och då räcker A4. Audin är fräschare i karossen än passaten dock (som har lite rost)

Båda är manuella bensinare (jag kör bara 1000 mil per år, därför behövs inte diesel)

Båda kostar ungefär lika mkt. Tänker mer på vanliga fel osv. Att det blir dyrare att serva spelar ingen roll då jag inte skickar in den på verkstad utan gör det själv och då finns det väl även billigare delar om man inte måste ha audi original tex.

Ok just nu är jag inne på audin vilket säkert  märks i texten MEN vill mest kolla om det är värt att köpa en 3 år nyare bil eller om det inte spelar någon roll om de båda ändå redan är gamla bilar.

1 354 Inlägg
11 april 2014
Tror att dom kostar lika mycket i service kostnad + rep kostnader. Det är inte så jättestor skillnad på bilarna bortsett från att du oftast får mer lull lull i passaten än i audin. Men en gammal flickväns far hade bara passaten han var nöjd. Sen beror det ju på vad som tilltalar dig, se till att byta oljan ofta oavsett vilken bil du köper. En kollega körde med vag's 3000 mil intervaller, den motorn gick åt helsefyr strax efter 20k mil på mätaren. Men Audi är mera lyx, jag har haft två audis och en VW och det är verkligen "lyxigare" med Audi enligt mig. Så det är ju vad du känner för, bilarna är väl likvärdiga så här tycker jag du ska gå på körkänsla, komfort under körningen och bara magkänsla. Dock tror jag att åker du och tittar på audin och kör den är du såld på den wink

Falken
102 Inlägg
11 april 2014
Tror inte att servicekostnaderna är nån större skillnad, då det är väldigt mkt samma lika bilar.
Dock så tycker jag personligen att 2,0FSI motorn är fruktansvärt tråkig att köra till skillnad mot 1,8T även fast ingen av dom är någon raket.
Har ägt 3st A4:or i den karossen du kikar på och kan inte säga att jag varit annat än nöjd, men som tidigare person skrev så ska du serva med MAX 1500mils intervall för att skona motorn.
Sen så sitter det väl haldex på passaten om jag inte är ute och cyklar (?), vilket också gör att jag skulle säga audin för den har en mycket roligare och bättre fyrhjulsdrift.

Say what?

5 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
Tack för svaren. Jag byter olja var 1000 mil jämt smile så det ska inte vara någon fara. Kollar även filter och stift då. Tror det blir att kika på audin först !

5 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
Falken92 varför är du inte nöjd med den karossen?

Falken
102 Inlägg
11 april 2014
Spanjorskan skrev:
Falken92 varför är du inte nöjd med den karossen?

Nu tolkade du nog fel, eller kanske var jag som folmulerade lite otydligt smile

Jag har varit jätte nöjd med dom A4:orna jag haft vare jag menade iallafall smile

Say what?

Sök