GTR-Mannen skrev:
Haha, ingen fara kära du!
Var mest imponerad över den fina uträkningen du gjorde gällande det påstådda
30% sämre energiinnehållet i svensk diesel.
GTR-Mannen skrev:
Det är bara så att jag på senare tid, efter alla dessa år på div olika bilforum, hunnit blivit så sjukt less på alla tangentbordsriddare med google som bästa vän, som presenterar vackra teorier som sällan eller aldrig överensstämmer med verkligheten... Ingen nämnd, ingen glömd.
Egenupplevd erfarenhet - snart en bortglömd egenskap. Bara googla lite, så är du där!
Det finns många olika kategorier av riddare bakom tangentborden men jag ser inget problem i att hänvisa till källor utan anser snarare att det positivt, det är fortfarande skribentens ord som för ett argument men fakta kan stärka dess trovärdighet oavsett om de har hittats via Google eller kommer från en väl etablerad tysk körjournal.
Jag tycker att du kastar sten i glashus när du själv hänvisar till källor som av sammanhanget verkar ha sökts upp lite snabbt och enkelt i samma inlägg som du förlöjligar det, du använder härskartekniker och du drivs av ett starkt behov att försvara ditt eget val av bil; ett val som jag aldrig försökt förlöjliga eller smutskasta. Det stämmer i mina ögon bättre in på en tangentbordsriddare än någon som redogör för sina källor.
Men för att återgå till ämnet undrar jag var jag skrev att skillnaden i energiinnehåll var 30%? Jag kan hitta två inlägg skrivna av mig och i det ena nämner jag att skillnaden i förbrukning var 30%, och använder mig av Teknikens Värld som källa, sedan skriver jag att det stämmer överens med skillnaden men borde ha skrivit *det verkar rimligt med tanke på skillnaden*. Där tänkte jag att det var underförstått att skillnaden i energiinnehåll och förbrukning inte nödvändigtvis är konstant.
Svensk Åkerinäring är inte ute och cyklar men de pratar inte om samma sak, de jämför såvitt jag förstår svensk ren MK1 diesel med det vi kallar europeisk diesel (MK3). Men inget av de bränslena är samma diesel som gemene sydeuropé eller svensk dieselbilsägare tankar sina personbilar med, utan Sveriges regering är glada i att blanda upp bränslet med annat. Energiinnehållet i joule lite snabbt:
Svensk miljöklass 1 utan inblandning: 35MJ
Svensk miljöklass 3: 36MJ ("Europadiesel").
Skillnaden blir 36/35=2.86≈3%.
Men det bränslet har inte gemene svensk tillgång till, och verkar inte vilja ha heller. För eftersom regeringen ser den som icke önskvärd drabbas den av en straffskatt på 40öre per liter, plus moms förstås eftersom vi har skatt på skatten här, och konsumenternas plånböcker styr. I Sverige kör vi mig veterligen på MK1 som sedan några år tillbaka blandas upp med en förnyelsebar del biobränsle, ett som är fattigt på energi och har betydligt sämre egenskaper. Energiinnehållet blir (0.93*35+0.07*32)≈34.7MJ i bästa fall men jämför det med ett rent fossilt bränsle som kan innehålla 40-41.5MJ/liter, vi kan knappast påstå att vi har Europas bästa diesel här hemma?
Där har vi ingen skillnad på 30% men bilens förbrukning beror på fler faktorer, hur villigt bränslet är att tända och med vilken temperatur det brinner till exempel. Även på de punkterna har biobränslen klart sämre egenskaper än ett fossilt bränsle, vilket ger motorn sämre förutsättningar för att ta tillvara på den energi som är kemiskt bunden i bränslet. Kort och gott, lägre effekt och högre förbrukning.
Allt det ovan och säkert tiotusentals ord till kunde jag ha skrivit och förhoppningsvis har jag inte tänkt fel någonstans men jag valde att hänvisa till Teknikens Värld och Rototest som har betydligt mer kunskap i ämnet än vad jag har. De uppmätte 5L på det ena och 6.5L/100km på det andra bränslet, 6.5/5=1.3, den siffran använde jag i en jämförelse mellan Toyota Prius och VW Lupo 3l men inte för att smutskasta din bil.
Tanken med jämförelsen var att få ett bevis på att Toyotas idé fungerar baserad på 402 olika förares egna erfarenheter av 402 exemplar av två olika bilmodeller. I min värld ökar det stora underlaget siffrornas trovärdighet jämfört med en ensam persons erfarenhet. Tänk dig att Sifo skall göra en undersökning inför valet i höst, vad tror du ger ett mest realistiskt resultat?
-Att Sifo ringer 402 personer, eller fler.
-Eller att Sifo ringer endast dig?
Jag har ingenting mot dig eller din Lupo 3L och jag misstror dig inte när du nämner din bils förbrukning men du högg på ett inlägg om nyttan med Toyota Prius som jag skrev för ett bra tag sedan och har vridit det inlägget till att handla om din bil, varför och på vilket vis är det relevant?