3416
Sök

Volvo 760 bara klickar när man försöker starta.

914 Inlägg
28 april 2014
#21
Det är inte alls ovanligt att det blir spänningsfall i motorhärvan på v6 motorerna,men det brukar bara visa sig när motorn är riktigt varmkörd.Mät spänningen på anslutning 50 på startmotorn dvs den klena manöver kabeln.Mät när du vrider till startläge och mät när den klickar.Det bör vara minst 1 volt lägre än batterispänningen har du bara tex 7-9 volt så är det något galet.Kan även vara startspärrkontakten i spakstället som krånglar dvs den kontakt som gör att du bara kan start i Drive och Neutral.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 260 Inlägg
28 april 2014
#22
Aronson skrev:
Det är inte alls ovanligt att det blir spänningsfall i motorhärvan på v6 motorerna,men det brukar bara visa sig när motorn är riktigt varmkörd.Mät spänningen på anslutning 50 på startmotorn dvs den klena manöver kabeln.Mät när du vrider till startläge och mät när den klickar.Det bör vara minst 1 volt lägre än batterispänningen har du bara tex 7-9 volt så är det något galet.Kan även vara startspärrkontakten i spakstället som krånglar dvs den kontakt som gör att du bara kan start i Drive och Neutral.

Så är det väl inte utan Parking eller Neutral!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

105 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#23
hur går man till vägar ? mycket som måste lossas ?

black and white

105 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#24
som sagt ibland startar den kanske 10ggr på raken direkt. sen så blir det bara ett klick ljud! så får man vrida på nyckeln flera gånger . tillslut hostar den igång.

mekonom trodde startmotorn iallafall.

black and white

21 761 Inlägg
28 april 2014
#25
Om startmotorn aldrig är bytt så bör den ju vara ganska sliten vid det här laget och ett byte känns inte helt fel iaf. smile

På min 240-86 är startmotorn bytt, den började helt plötsligt gå väldigt segt och ibland fick jag knacka till den lite lätt för att den skulle funka. Skulle tro att den bla fältade.
Senast redigerat av Drönirettab (28 april 2014)

914 Inlägg
29 april 2014
#26
Vettemannen skrev:
Aronson skrev:
Det är inte alls ovanligt att det blir spänningsfall i motorhärvan på v6 motorerna,men det brukar bara visa sig när motorn är riktigt varmkörd.Mät spänningen på anslutning 50 på startmotorn dvs den klena manöver kabeln.Mät när du vrider till startläge och mät när den klickar.Det bör vara minst 1 volt lägre än batterispänningen har du bara tex 7-9 volt så är det något galet.Kan även vara startspärrkontakten i spakstället som krånglar dvs den kontakt som gör att du bara kan start i Drive och Neutral.

Så är det väl inte utan Parking eller Neutral!

/Benny

Ja givetvis,felskrivet.

Forummoderator
18 151 Inlägg
29 april 2014
#27
Innan du köper en dyr startmotor: Köp nya skor till batteripolerna. Ersätt de gamla och om du kan: Skala bort 1 cm på varje batterikabel så du får fram nytt fräscht koppar att skruva i.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

627 Inlägg
29 april 2014
#28
Plocka bort startmotorn och kolla så att solenoiden åker ut som den ska, hade exakt samma problem på min bil och då var det startmotorn som var dålig. Kolla på denna videon så vet du hur du ska testa den.

https://www.youtube.com/watch?v=9PWG6Il_ZJI


105 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#29
tack för alla tips ! smile
fått tag på en begangnad startmotor som funkar klockrent för 400kr. så ska försöka mig på att byta den när jag får tid .

måste man lossa generatorn också ?

black and white

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 260 Inlägg
29 april 2014
#30
Sippin skrev:
tack för alla tips ! smile
fått tag på en begangnad startmotor som funkar klockrent för 400kr. så ska försöka mig på att byta den när jag får tid .

måste man lossa generatorn också ?

Nej, starten sitter bak på motorn och generatorn fram.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

105 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#31
kanon :-) hört av folk att den måste ner också! men bra att de låter lätt också:)

black and white

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 260 Inlägg
29 april 2014
#32
Sippin skrev:
kanon :-) hört av folk att den måste ner också! men bra att de låter lätt också:)

Inte behövde jag göra det iaf.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

627 Inlägg
29 april 2014
#33
När du byter startmotorn sen så behöver du bara lossa insugsröret så kommer du åt perfekt wink


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 260 Inlägg
29 april 2014
#34
volvo-93 skrev:
När du byter startmotorn sen så behöver du bara lossa insugsröret så kommer du åt perfekt wink

På en V6:a ligger insuget ovanpå motorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

105 Inlägg
12 maj 2014
Trådstartare
#36
hallå .
ny startmotor är inköpt nu .

är det någon av er som vet om Volvo 740 fjädrar passar 760?
tror ni att det är jordfel om alla blinkers blinkar när man försöker blinka?

black and white

105 Inlägg
13 maj 2014
Trådstartare
#37
ingen av er som vet om 740fjädrar passar min 760?

black and white

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
13 maj 2014
#38
Nu kommer jag lite sent in kanske men på min 760 var endast batteriet totaltkasst och det klickade bara en gång... Sen om man bytte batteriet startar den direkt. smile

Det Går!!!

914 Inlägg
13 maj 2014
#39
740 fjädrar passar 764 upp till och med 1987 och alla 765:or

914 Inlägg
13 maj 2014
#40
framfjädrar från 740 passar 760 1985 -1990.det jag skrev ovan gäller bakfjädrar


Sök