Hej !
har en 945a från -97, den är helt orginal förutom öppen dumpventil & pysventil ( med påställt ladd. 1bar )
Köpte bilen som GDS. Topplockspackningen va skrot. Bytte topp med nya packningar, vattenpump, kamrem, olja, filter osv.
När ja hade köpt den gick den att köra men fick fylla på vatten med jämna mellanrum. Sagt & gjort så körde ja den till garaget, ca 5 mil. ungefär 2 km därifrån så dog bilen. precis som soppa torsk typ, de hände inget vid gas på drag. Bogserade resten & lyfte av topp M.m, Cylinderloppen etc såg fina med minimala vändkanter. inga direkta "glapp" vad ja kunde känna på kolvarna. Så jag satte på ny topplockspackning & en topp av okänt skick. Fick dit allt & ställde kamremmen.
Nu till problemen.
1.När den är kall ( t e.x stått över natten ) så när du ska starta bilen så är den enormt trögstartad ! och den startar & dör ett antal gånger innan den brummar igång.
2.Tomgången är under 1000 rpm vid kallstart, ca 7-800. När den är varm ligger den på strax över 13-1400.
3.Bilen kan rätt som det är bara "Dö", om du ligger i t e.x 90 km/h och håller jämn gas. så känner du hur den "motar" sig själv. släpper du gasen o väntar lite så kan du gasa sedan igen. Har även prövat o svänga höger o vänster snabbt utan något resultat.
4. Olja.. ja den ska helst vara kvar i motorn, men det är den inte ! Bilen ryker INTE blått/vitt, den luktar inte illa i avgaserna. Och den spottar ur sig olja via Dumpventil, oljepåfyllningslocket ( bytt packning på locket nu ) Det är fruktansvärt mkt olje spill vid Wastegate klocka som sitter monterad på Orginal turbon. Båda sidor är det oljespill på.
5. torkar motorn pårutan fram går hela tiden efter att jag använde spolar vätskan. Fått ta ur säkringen. Ska oxå tilläggas att jag tagit bort torkarna på framlamporna på ett... mindre "skruvat" sätt. Hammare för o banka in piggarna & kopplat ur kontakterna bak på lampan. Spaken det är fel på inne i bilen eller har de med att göra med mitt "finlir" vid lamporna?
tog loss insuget ikväll/natt & tog bort flamfällan/vevhusventilationen och blåste rent med tryckluft, ja kände luften komma upp ur oljepåfyllnings hålet på ventilkåpan så antar att den ej är tät? tog även tryckluft i burken och det kom varken gägga/grädde eller någon olja därifrån !? IC'n har oljespår i sig, insugskanalerna har pytte lite olja, Jag fyller på 2-3 liter på 10 mil ca.
Är motorn skrot? Toppen? topplockspackningen igen? blocket skevt? Igensatt bensin filter? kass bensin pump? oljepickupen igensatt? turbon kass? Ideér??
har en 945a från -97, den är helt orginal förutom öppen dumpventil & pysventil ( med påställt ladd. 1bar )
Köpte bilen som GDS. Topplockspackningen va skrot. Bytte topp med nya packningar, vattenpump, kamrem, olja, filter osv.
När ja hade köpt den gick den att köra men fick fylla på vatten med jämna mellanrum. Sagt & gjort så körde ja den till garaget, ca 5 mil. ungefär 2 km därifrån så dog bilen. precis som soppa torsk typ, de hände inget vid gas på drag. Bogserade resten & lyfte av topp M.m, Cylinderloppen etc såg fina med minimala vändkanter. inga direkta "glapp" vad ja kunde känna på kolvarna. Så jag satte på ny topplockspackning & en topp av okänt skick. Fick dit allt & ställde kamremmen.
Nu till problemen.
1.När den är kall ( t e.x stått över natten ) så när du ska starta bilen så är den enormt trögstartad ! och den startar & dör ett antal gånger innan den brummar igång.
2.Tomgången är under 1000 rpm vid kallstart, ca 7-800. När den är varm ligger den på strax över 13-1400.
3.Bilen kan rätt som det är bara "Dö", om du ligger i t e.x 90 km/h och håller jämn gas. så känner du hur den "motar" sig själv. släpper du gasen o väntar lite så kan du gasa sedan igen. Har även prövat o svänga höger o vänster snabbt utan något resultat.
4. Olja.. ja den ska helst vara kvar i motorn, men det är den inte ! Bilen ryker INTE blått/vitt, den luktar inte illa i avgaserna. Och den spottar ur sig olja via Dumpventil, oljepåfyllningslocket ( bytt packning på locket nu ) Det är fruktansvärt mkt olje spill vid Wastegate klocka som sitter monterad på Orginal turbon. Båda sidor är det oljespill på.
5. torkar motorn pårutan fram går hela tiden efter att jag använde spolar vätskan. Fått ta ur säkringen. Ska oxå tilläggas att jag tagit bort torkarna på framlamporna på ett... mindre "skruvat" sätt. Hammare för o banka in piggarna & kopplat ur kontakterna bak på lampan. Spaken det är fel på inne i bilen eller har de med att göra med mitt "finlir" vid lamporna?
tog loss insuget ikväll/natt & tog bort flamfällan/vevhusventilationen och blåste rent med tryckluft, ja kände luften komma upp ur oljepåfyllnings hålet på ventilkåpan så antar att den ej är tät? tog även tryckluft i burken och det kom varken gägga/grädde eller någon olja därifrån !? IC'n har oljespår i sig, insugskanalerna har pytte lite olja, Jag fyller på 2-3 liter på 10 mil ca.
Är motorn skrot? Toppen? topplockspackningen igen? blocket skevt? Igensatt bensin filter? kass bensin pump? oljepickupen igensatt? turbon kass? Ideér??
0
0
0
0