3348
Sök

En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...

926 579 Visningar
Uppdaterades senast 2 september
2 403 Inlägg
17 juni 2017
#881
Kommer det tillkomma några saker framför motorn/över framaxeln, eller kommer det bara vara "tomt" där?


1 237 Inlägg
17 juni 2017
#882
Lucif3r skrev:
Kommer det tillkomma några saker framför motorn/över framaxeln, eller kommer det bara vara "tomt" där?

Det måste man ju nästan kunna utgå ifrån att fronten med skärmar från pv:n monteras smile


505 Inlägg
17 juni 2017
Trådstartare
#883
Vovvo skrev:
Lucif3r skrev:
Kommer det tillkomma några saker framför motorn/över framaxeln, eller kommer det bara vara "tomt" där?

Det måste man ju nästan kunna utgå ifrån att fronten med skärmar från pv:n monteras smile

Så är det! wink


505 Inlägg
17 juni 2017
Trådstartare
#884
Lite mer bökeri idag då smile Gick lite tid till bruksbilen då den är en ***** ***** men fick lite gjort ändå tongue

Skulle slänga av motorn igen och öppna lite mer runt adapterplattan, men nu med helsvetsen lagd passade inte motorramen i min ställning längre, så jag fick korta den lite tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-588906bb106624c027fdc1c065886ee3.jpg
Sen satt den som en smäck igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-61e86bcd0f7df6ea249a57790dab0ba4.jpg
Kapade bort "lådan" med ventilationsröret
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-faf67f7d7c746ec281155a0344c8ca98.jpg
Och fimpade lite mer av tunneln eftersom växellådan kommer bygga rätt bra
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d22ff413b57d40a3a516d4cadf92dc02.jpg
Luftigt och bra, ska nog räcka tills vidare smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e46b0c4b801f7fe9046c37d5dcc3005c.jpg
Sen skulle lådan på, visade sig att det fortfarande var för trångt
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6f95e01a36c32a23d45b56733875beba.jpg
Så ytterligare lite av tunneln fick gå åt
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8d9ccac7d832ce0448b7adb259655a66.jpg
Standard att montera lådan via kupén, eller? roll Sitter inte helt dumt, spaken hamnar lite långt bak men om man kortar spakstället till hälften så blir det nog rätt ok. Hyfsat hög spak med men folk brukar ju förlänga och sånt så varför inte big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b55c490f76d9d047e66c54dbf3ae3bd9.jpg
Handbromsen vill jag ha kvar för den ser ganska stridsvagn ut tongue Men den kan inte sitta där den sitter, får nog flytta bak den en hel del. Mer av tunneln ryker när kardanen ska in, i princip hela skulle jag gissa lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ae94463dda8a9588762380dd2f3520e8.jpg
Blir även djävulskt trång för fossingarna, hade precis fått plats med PV:ns broms o koppling men då får jag nog ha handgas tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5a45e95be62d4d69aecb93495416c14f.jpg
På utsidan är det även kört för PV:ns pedaler eftersom motorramen är brutalt ivägen, speciellt eftersom jag ska ha hydroboosten hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-82c6ee1a56f7c592242f6471a565b3eb.jpg

Nu är det egentligen dags att kolla på styrning eller bromsar, kom fram till att det blir väldigt avancerat med styraxeln så jag funderade på nåt alternativ. Hydrauliskt nämndes innan, har även funderat på vajer som man har i båt, vet dock inte om något av det är godkänt eller tillräckligt säkert hmm
Är nog lösbart med axel men det blir nog minst fem sektioner som ska lagras så är inte jättesugen tongue

Bromsarna har jag, förutom nån glidbult som jag ska beställa, så en genomgång av det så det funkar kanske är på sin plats smile


451 Inlägg
18 juni 2017
#885
Kommer att bli kanon detta  😀
Ska bli spännande att se den färdig 👌

10 163 Inlägg
18 juni 2017
#886
Kanske flytta tillbaks sitt positionen istället för att korta spak stället och på så viss vinna fotutrymme ?

Bara min tanke smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

964 Inlägg
18 juni 2017
#887
Kanske skulle fungera att montera på en styrväxel med servo,bättre styrning o inte så mycket kraft för att styra bilen.


505 Inlägg
19 juni 2017
Trådstartare
#888
Djo skrev:
Kanske flytta tillbaks sitt positionen istället för att korta spak stället och på så viss vinna fotutrymme ?

Bara min tanke smile

Det var ingen dum idé. Hade gjort pedalstället mer lättlöst, ska jag definitivt titta närmre på smile
Donvito skrev:
Kanske skulle fungera att montera på en styrväxel med servo,bättre styrning o inte så mycket kraft för att styra bilen.

Sitter servo i styrväxeln smile Blir elektrisk pump till den och till det hydrauliska bromsservot.


564 Inlägg
19 juni 2017
#889
Du kan inte ha hydraulisk styrning om du tänker registrera den för att köra med på vägen, annat än som motorredskap.

19 Inlägg
19 juni 2017
#890
Riktigt grymt bygge! Angående handbromsen, på duett så satt handbromsen till vänster om förarstolen. Fortsatt lycka till med besten smile

303 Inlägg
19 juni 2017
#891
sverkera skrev:
Du kan inte ha hydraulisk styrning om du tänker registrera den för att köra med på vägen, annat än som motorredskap.

Varför detta??

505 Inlägg
19 juni 2017
Trådstartare
#892
Jontezan skrev:
Riktigt grymt bygge! Angående handbromsen, på duett så satt handbromsen till vänster om förarstolen. Fortsatt lycka till med besten smile

Sedär, ja där hade man kanske kunnat klämma ner den tongue


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 juni 2017
#893
amazonsimme skrev:
sverkera skrev:
Du kan inte ha hydraulisk styrning om du tänker registrera den för att köra med på vägen, annat än som motorredskap.

Varför detta??

Troligen av säkerhetsskäl.
Rätt tråkigt om man får oljeläcka i hydraulsystemet och man ligger i 100 blås, och inte har någon mekanisk koppling till styrningen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

9 117 Inlägg
19 juni 2017
#894
TurbOla skrev:
amazonsimme skrev:
sverkera skrev:
Du kan inte ha hydraulisk styrning om du tänker registrera den för att köra med på vägen, annat än som motorredskap.

Varför detta??

Troligen av säkerhetsskäl.
Rätt tråkigt om man får oljeläcka i hydraulsystemet och man ligger i 100 blås, och inte har någon mekanisk koppling till styrningen.

Ta nästan vilken ny bil som helst så har den ingen mekanisk koppling mellan ratt och hjul.


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 juni 2017
#895
Putteliten skrev:
Ta nästan vilken ny bil som helst så har den ingen mekanisk koppling mellan ratt och hjul.

Har du några källor?

Det enda jag vet är att man har gått över från hydraulservo till elservo för att spara soppa.
Den mekaniska länken är kvar, så vitt jag vet.
Just utifall styrservon lägger av.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

303 Inlägg
19 juni 2017
#896
TurbOla skrev:
Putteliten skrev:
Ta nästan vilken ny bil som helst så har den ingen mekanisk koppling mellan ratt och hjul.

Har du några källor?

Det enda jag vet är att man har gått över från hydraulservo till elservo för att spara soppa.
Den mekaniska länken är kvar, så vitt jag vet.
Just utifall styrservon lägger av.

Aha, det var prat om hydraulisk utan rattaxel? Det missade jag. .

Jo alla bilar har ändå kuggstångs-styrning oavsett om det är hydraulisk, elektrohydraulisk eller elservo som hjälp.

9 117 Inlägg
19 juni 2017
#897
TurbOla skrev:
Putteliten skrev:
Ta nästan vilken ny bil som helst så har den ingen mekanisk koppling mellan ratt och hjul.

Har du några källor?

Det enda jag vet är att man har gått över från hydraulservo till elservo för att spara soppa.
Den mekaniska länken är kvar, så vitt jag vet.
Just utifall styrservon lägger av.

Enligt VW så är det så på Golf V i alla fall. Blev påkörd i sidan och fick byta styrstag, ratten stod ett kvarts varv fel när ja fick tillbaka bilen. Då sa dom att ratten inte sitter ihop med framhjulen på något sätt, utan det vara bara att gå in med datorn för att få ratten att hitta hemmaposition.


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 juni 2017
#898
Putteliten skrev:
Enligt VW så är det så på Golf V i alla fall. Blev påkörd i sidan och fick byta styrstag, ratten stod ett kvarts varv fel när ja fick tillbaka bilen. Då sa dom att ratten inte sitter ihop med framhjulen på något sätt, utan det vara bara att gå in med datorn för att få ratten att hitta hemmaposition.

Googlade snabbt, och enligt Teknikens värld så på Golf V (visserligen från 2003 men):

Styrning
Kuggstång med eldriven servo, hastighetsberoende. Vändcirkel 10,9 m.

Nu har vi kidnappat tråden tillräckligt. I TSs fall så får han helt enkelt rådfråga SFRO och se vad de säger. smile
Senast redigerat av TurbOla (19 juni 2017)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

177 Inlägg
20 juni 2017
#899
Det här måste man ju följa, hoppade inte över mer än en sida big_smile


145 Inlägg
21 juni 2017
#900
Ser väldigt bra ut!

Kanske Cowl Steering som jänkarna säger vore något för denna. Då är ju i princip "det enda" du behöver göra att förlänga staget. Funkar ju knappast med framvagnen du har nu däremot, men det hade nog sett jäkligt fränt ut också. cool
Senast redigerat av Znixer (21 juni 2017)


Sök