Som tidigare skrev så är laddtryck inte allt, killen jag snackade om laddade 1.7 bar på en liten TD03 13C från Mitsubishi Kan säga att den mådde inte bra alls och det gjorde inte motorn heller som sagt...
En lastbils turbo är större och flödar mer men laddtrycket som mäts är trycket som är i insuget. om insuget är en stor badtunna så krävs det en hel del för att fylla den med tryck, är den liten som en McDonlads mugg så är det bra mycket enklare.
Men det är inte det som spelar så stor roll då du kan ha 5 bar ladd och bilen går som en säck skit(stor överdrift jo tack)
men toppen måste flöda tillräckligt, och du måste ha tillräckligt med soppa in i motorn samtidigt som du måste ha en bra bränsle blandning! Inte nog med det så måste topp, kam och tänd kurva vara väl avpassat
detta görs enklast med ett sjysst eftermarknads system som många kan och som är bra och väl beprövat för just den specifika motorn du skall ha det i!
man kan ha en motor som bara laddar 0.4 men som har 600hk och det finns dom som har 1.7 bar ladda och antagligen hade bara runt 200 då allt annat var original så skiten paja efter 1km(och aggregatet satte sig rätt hårt och den gick inte så värst väl heller)
laddtryck spelar så liten roll jämfört med hur allting annat är avpassat! man skall bygga en välbalanserad motor och har man en sådan(som för övrigt kostar lika mycket som alla mina bilar tillsammans och mer därtill) så går den skit bra och kommer hålla länge(beror på hur säkert och hur mycket man lägger sig över marginalerna som grejerna är specade för)
Det är som jag försökt förklara stor skillnad på en liten TD03 snurra och en HX40 om båda laddar 1bar(om man nu tar för givet att det är en FK motor som är mappad ordentligt med samma styr-system)
TD03an klarar väll inte att hålla 1.0 bar ladd i 5ans växel i 6000RPM medan HX40 hade kunnat klara av 8000+ utan att tappa på samma motor!
Det är som sagt hur väl avpassat det är, sen är det som så att grenrör till turbon också spelar stor roll lika så ett väl avstämt insug och hur alla rör böjar ser ut!
säg att du har ett fint grenrör men laddet kommer ojämnt och man har världens ketchup effekt och vet inte varför? det kan bero på hur dina rörböjar från turbo till intercooler och sedan vidare till insuget! säg att du kör med hemma svetsade 45 graders böjar på alla stället där inte något är runt då är det själv klart att man får ett dåligt flöde och samtidigt går miste om en fin körbar vridmoments kurva!
Sen är det trevligt med en turbo som låter en del och tar lite tid på sig att ladda