2591
Sök

Volvo 940 ftt vägrar starta.

106 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
tjena! nu är det så att min bil vägrar starta. den har varit extremt svårtstartad i några dagar nu oavsett om den är varm eller kall.
jag har fått gnuggat startmotorn i ca 1 min innan motorn nästan ofrivilligt vill hoppa igång.
jag bytte för precis en  vecka sedan pumpen i tanken då den hade skurit, bytte till en likadan pump walbro gss 341.
det var då den blev svårstartad, har aldrig varit några problem tidigare och har nästan startat lika snabbt som en ny bil! jag har tagit upp pumpen igen för att kolla om den fungerade som den gjorde.
har även haft problem med spikningar/ryckig gång och smällar vid fullt gapådrag. har en ställbar bränsleregulator och såg att den bara hade 2 bar, vet att den ska ha 3 bar vilket de flesta bensinbilar har. så ställde upp den till straxt över 3 då jag inte har mina orginala hk utan den har nästan 300 kusar.
fortfarande svårstartad när jag skulle ut och testa, kom ca 5-6 km och bilen vägrade reagera på gasen utan hörde bara ett luftljud (kan ha varit sportluftfiltret.
bilen dog för mig i rullande fart och fick stanna efter vägen och försökte få igång den men inget hände, det ända som hände var att startmotorn drog ur all ström från batteriet. fick starthjälp men fungerade inte heller!
så fick bogsera hem bilen och nu står den här...
stiften är ny, tändkablar är ny, fördelarlock/rotor ny...
tändstiften är blöt om dom ska vara det?
testade att dra ut LMM (ombygd 3") men inget hände!
någon som har något till tips vad man kan göra/kolla innan man skickar in på lagning och för en räkning som svider till man dör???
tacksam för svar!!

106 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
har kollat både pump under bilen och den i tanken och dom fungerar felfritt! men ändå som kommer det knappt nå bränsle till bryggan/fuelrailen... har BTR och nu gick den inte upp på mer än 1,5 bar... hur mycket ska det vara för att spridarna ska öppna sig? har S60 R gröna spridare.
tog bort slangen som går från bryggan till BTR för att se hur mycket soppa det kommer när man ska starta bilen men det kommer en liten droppe var 4-5:e sekund! det ska väll bara forsa bensin där ifrån??

6 738 Inlägg
26 april 2014
"hur mycket ska det vara för att spridarna ska öppna sig?"

trycket i spridarbryggan bestämmer inte när spridarna ska öppna sig utan det gör styrenheten till bränslet. tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

106 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
okej var bara tvungen att fråga när en polare sa att det var tvunget att vara "ett visst tryck" i spridarna för att dom skulle fungera :p har aldrig hört det förr hmm

6 738 Inlägg
26 april 2014
mattiasgottberg skrev:
okej var bara tvungen att fråga när en polare sa att det var tvunget att vara "ett visst tryck" i spridarna för att dom skulle fungera :p har aldrig hört det förr hmm

bränsletryck måste du ju givetvis ha. men spridarna öppnar ju även om det inte är nogot tryck där men då startar ju givetvis inte bilen wink

Du är liv

106 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
okej men har du någon aning vad det kan vara för fel om bränsleregulatorn bara visar 1,5 bar?? har haft 3,5 tidigare :p

6 738 Inlägg
26 april 2014
mattiasgottberg skrev:
okej men har du någon aning vad det kan vara för fel om bränsleregulatorn bara visar 1,5 bar?? har haft 3,5 tidigare :p

Kan vara:
Skit i ledningarna
Igensatt bränslefilter
Trött pump
För lite ström till pumparna
Defekt backventil
Läckage
smile

Du är liv

klabbarpan
3 041 Inlägg
26 april 2014
Och du har kollat så det faktiskt flödar genom armaturen?  om ja, byt soppa filtret

106 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
okej bränslefiltret har jag kollat - byttes i höstas och såg bra ut.
har inte kollat ledningarna.
har samma pumpar som jag hade när bilen gick utan problem.
dock är batteriet stort sätt slut men det bör väll fungera om man får starthjälp? vilket jag har testat och fungerar icke!
har inte kollar backventil, vart sitter den? om den sitter på pumpen kan det nog inte vara den då pumpen är 8 dagar gammal :p
läckage har jag kollat i den mån jag kan men det är ju en djungel men slangar och svåråtkomligt -.-

6 738 Inlägg
26 april 2014
den sitter skruvad på pumpen under bilen innan filtret

Du är liv

106 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
nixon89 menar du armaturen i tanken?? går ju en slang från pumpen som sitter på armaturen och går upp till själva armaturen och som senare leder till pumpen under bilen? där flödar det och pumpen låter som f*n. det är en walbro pump i tanken som är ganska stark :p

106 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
okej vad jag kan se som oerfaren skruvare så ser jag en slang som går till pumpen, 2 kontakter som sitter på pumpen, sedan från pumpen ett rör som går till filtret och från filtret en slang som går till bryggan?

6 738 Inlägg
26 april 2014
backventilen är den grejen som sitter på-skruvad på pumpen precis innan böjen kommer som slangen till filtret sitter på.

Du är liv

106 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
okej finns två böjar på slangen/röret mellan pump och filtret, menar du sista böjen? skuvade loss muttern till filtert och den muttern har ett hål i sig :p

6 738 Inlägg
26 april 2014
inte filtret, på pumpen.
Såhär lär din pump se ut, backventilen är den där guldiga dom sticker ut från pumpen
http://shop.klracing.se/bilder/artiklar … 0611_1.jpg

Du är liv

106 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
okej alltså den man fäster slangen på. min pump ser ej ut så den har svart och gul kontakt. :p

106 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
kan man bifoga bilder här på forumet så kan jag visa exakt hur min pump ser ut, den har svart och gul kontakt och vid kontaktsidan är kanten av pumpen vågformad.

Sök