2542
Sök

Uppgradera bensinsystem Volvo 940 ftt

106 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#1
Tjenare! Jag tänkte fråga om man måste utradera resten av soppasystemet om man har en värre pump i tanken? Jag har en walbro gss 341 i tanken och sedan har jag org pump under bilen och den har jävlats med mig x antal ggr nu...
Har gröna R-spridare och BTR, bränsletrycket jag har är 4bar.
Tänkte fråga om det går att ta bort pumpen under bilen helt eller måste man köpa en värre pump under bilen också??
Sedan i början när man har nyckeln i läge 2 och pumparna bygger upp tryck, då bygger den bara upp max 2bar.
Sedan när jag tog bort bränslebryggan för stt komma spridarna kom det bara ett makalöst tryck ur en av 4!


948 Inlägg
3 maj 2014
#2
Senare 940t har ju bara en pump i tanken, liksom min hade med en gss 341 i tanken runt 300hk, 1000cc spridare och etanol och standard btr. Funkade bra.

106 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#3
Ja jag har en 93:a. Men de jag har pratat med säger att det bara finns en pump på turbo bilarna och det är den i tanken. Jag kör med 98.


1 230 Inlägg
3 maj 2014
#4
Ta bort den under bilen! smile jag ser det som så att pumpar din nya pump 100 liter i minuten och den under bilen 70 liter i minuten så lär det ju bli en flaskhals där eftersom den under bilen inte orkar pumpa lika mycket smile


106 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#5
Ja precis det jag tänkte också! Pumpen under bilen måste ju bli som ett stryp? :p walbro pumpen pumpar 255L/h så den är ganska stark.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 maj 2014
#6
mattiasgottberg skrev:
Ja jag har en 93:a. Men de jag har pratat med säger att det bara finns en pump på turbo bilarna och det är den i tanken. Jag kör med 98.

Turbobilar 95 och senare har bara pump i tanken

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

262 Inlägg
3 maj 2014
#7
Jag hade inte tagit bort den under bilen, snarare satt en värre.
Sedan om de bara kommer sjukt tryck ur 1/4 spridare så är de ju inte bränslepumpen som är kass? Hur menar du med de btw? Att när du lossnar spridarna från bryggan så kommer de bara tryck ur en spridare? De är för när du demonterat den första spridare så har du tagit bort trycket från railen.

vad kör du för btr? Hur mäter du trycket? Jag fick inte upp 3bars bränsletryck bara med tändningen igång.

Hur har original pumpen jävlats?

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

106 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#8
Uttryckte nog mig fel i början. Ber om ursäkt för det.
Jag lossade bryggan medan spridarna satt kvar på, tänkte se om det var någon som var kass. Så när jag lossade spridarna från blocket så kom det tryck ur en spridare bara men det har nog sin förklaring beroende på vilken cylinder som ska få soppa, var det en polare som förklara. Jag har ingen aning om detta så därför jag hör mig för då jag i te vet vad som är rätt eller fel!


106 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#9
Jag kör med KL-Rackng BTR, den har som en mätare så man ser trycket både i psi och kg.
Pumpen har jävlats med att låta skit och den lever sitt eget liv, ibland går den som den ska och ibland så vill den vara gå på "halvfart".


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 maj 2014
#10
mattiasgottberg skrev:
Uttryckte nog mig fel i början. Ber om ursäkt för det.
Jag lossade bryggan medan spridarna satt kvar på, tänkte se om det var någon som var kass. Så när jag lossade spridarna från blocket så kom det tryck ur en spridare bara men det har nog sin förklaring beroende på vilken cylinder som ska få soppa, var det en polare som förklara. Jag har ingen aning om detta så därför jag hör mig för då jag i te vet vad som är rätt eller fel!

Alla spridare öppnar samtidigt. Gör de inte det är det något som är fel

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

106 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#11
Det är bra att man kan få rättelse här! Tyckte det var märkligt att det sprutade bensin och var tryck ur en men ingenting från de andra tre. Vad gör man åt sådant, låter lite osannolikt att 3 i så fall lyckas gå sönder samtidigt...


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 maj 2014
#12
mattiasgottberg skrev:
Det är bra att man kan få rättelse här! Tyckte det var märkligt att det sprutade bensin och var tryck ur en men ingenting från de andra tre. Vad gör man åt sådant, låter lite osannolikt att 3 i så fall lyckas gå sönder samtidigt...

Ja öppnar en spridare så är det ju inte boxen utan nått galet med spridare eller kontakterna.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

106 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#13
Ja hur kollar man om spridarna är kass? Kontakterna är väll bara att mäta upp?


262 Inlägg
3 maj 2014
#14
Min egna erfarenhet är att kl-racings btr ska man bara ha som prydnad. Körde sån på min gamla 740, mitt under körning så sköt bränsletrycket till 6bar och pumpen började föra ett jäkla liv.
Hade hellre pressat org eller köpt en riktig. Kostar dock mycket men värt.

Okey men att de är tryck när du lossar spridarna kan ju bero på om de är tryck kvar i cylindern.

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 maj 2014
#15
mattiasgottberg skrev:
Ja hur kollar man om spridarna är kass? Kontakterna är väll bara att mäta upp?

Du kan ju byta plats på kablarna och se om den spridaren som funkar gör det i alla kontakter...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

106 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#16
Okej ja min BTR har aldrig skjutit i tryck eller liknande. Startade även bilen med spridarna ur blocket och det kom bara som en "dimma" ur den spridaren som hade tryck. De andra kom det inte något synligt ur...


948 Inlägg
3 maj 2014
#17
Iom du kör med gröna r spridare som är högohmiga, så måste du koppla ur spridarmotståndet för att få det att funka bra. Men det kanske du redan har gjort?

262 Inlägg
3 maj 2014
#18
Ja antingen har du missat koppla ur motståndet eller så är spridarna sönder, är de äkta bosch eller kina spridare?

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

106 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#19
Ingen aning, förra ägaren som gjorde allt i princip. Det är äkta svindyra Bosch spridare så inte så roligt om de har gått sönder. Hur kopplar man ur motståndet om man får fråga?? smile


262 Inlägg
3 maj 2014
#20
Sitter i motorrummet på vänster sida, man kan klippa kablarna till de och lödda ihop alla smile

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com


Sök