3507
Sök

Fick en 2a på besiktingen på oljeläckage under motorn,packboxen?

332 Inlägg
4 maj 2014
Trådstartare
#1
Besiktade bilen idag som är en volvo 855 t5a årsmodell 94a...och fick fyra 2or. Dom ena 3 e lättfixade men den fjärde vette fan. Oljeläckage under motorn. Man kan inte se vart oljan kommer ifrån men det är mitt under motorn typ som de droppar o droppar. Har spolat rent bilen under för o se men är ändå svårt o se vart de kommer ifrån.

Funderar på om de är packboxen mellan motor o låda som gett sig??? Är dom svåra o byta? måste ju ner me hela motorn o lådan så blir ju iof en jävla massa jobb haha OM de nu är det felet..Vad kan de finnas för andra fel att den droppar sådär mkt olja?? Har bytt vevhus ventilation och typ alla oljeslangar i motorn.
Senast redigerat av HBB (4 maj 2014)

Cupra_
4 maj 2014
#2
Låter som den.. Motorn behöver du inte ta ut men lådan måste väck. Det kan också vara samma fel som jag hade på min 850.. Drivaxeln som går ur lådan till det högra framhjulet har en packbox. Den läckte på min och eftersom axeln snurrar så kom det olja överallt.. Jag förutsätter att du kollat packningen till oljefiltret?  Så det bara inte är att det sitter löst eller den packningen gett upp.. Alternativt att packningen till tråget kastat in handduken?
Det kan också vara så att en slang till oljefällan släppt, det hände efter att jag bytt fälla och slangar på min S40..
Eller ventilkåpspackningen..
Senast redigerat av Deception (4 maj 2014)

76 Inlägg
4 maj 2014
#3
Ett tips du kan göra om det inte droppar allt för mycket direkt, är att spola rent under nån minut innan du ska åka iväg till besiktningen.

332 Inlägg
4 maj 2014
Trådstartare
#4
Förra ägaren hade gjort så spolat rent bilen innan o då gick de igenom men ja hade under spolat bilen dagen innan o redan nedkletat me massa olja:/ Oljefällan/vevhusventilationen är bytt o oljefiltret o alla oljeslangar...ja chansar på att de e packboxen elr den där andra packningen suck. Alla ja pratat me säger man måste ta ner både motorn och lådan ju??
Senast redigerat av HBB (4 maj 2014)

Cupra_
4 maj 2014
#5
HBB skrev:
Förra ägaren hade gjort så spolat rent bilen innan o då gick de igenom men ja hade under spolat bilen dagen innan o redan nedkletat me massa olja:/ Oljefällan/vevhusventilationen är bytt o oljefiltret o alla oljeslangar...ja chansar på att de e packboxen elr den där andra packningen suck. Alla ja pratat me säger man måste ta ner både motorn och lådan ju??

Du kan behöva släppa på motorfästen och lite annat så du har mån att röra på saker och ting, men du ska inte behöva lyfta ur motorn ur bilen. Det blir ju enklare då men mycket mer jobb såklart

6 632 Inlägg
4 maj 2014
#6
Om det läcker olja kan du ju inte bara chansa..måste ju hitta läckaget om det ändå läcker "kraftigt"

De/Dem

8 250 Inlägg
4 maj 2014
#7
Se till att kolla dem enkla grejerna innan du börjar riva ner för att byta bakre vevaxeltätningen. Kolla så att pluggen i tråget är dragen ordentligt och har sin bricka på plats. Oljereturröret från turbon är en annan vanlig källa till läckage. Lyft på kåpan över tändstiften och kolla om det är fullt med olja där, för det kan vara så enkelt att det är packningen till oljepåfyllningsröret som är slut. Är det olja på röret till oljestickan så byt o-ringar på stickan. Kolla om det läker från kamaxlarnas packboxar.


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
4 maj 2014
#8
är väldigt lätt att riva ur motorpaketen på dom där så har du ingen lyft så är det bättre att ta ur hela paketet rakt upp. än att försöka pilla ner lådan

när du river ur hela motorpaketet med låda så tänk på att grejerna ska upp! inte ner.. eller går neråt oxå men är rejält med jobb för att få dit allt igen.

gör man rätt och drar den uppåt tar det inte så lång tid  en van skruvare som inte skruvat mycket volvo gör det på en dag både ur och i lyftning.

släpp samtliga motorfästen underifrån! alltså endast från balken
dela elen under styrboxen och låt elen hänga kvar på motorn!


med lyft är det nog enklare att riva lådan på plats.

kan byta packbox till vättiga pengar i örebro om du behöver någon som gör det.

har lyft och allt
Senast redigerat av Growe (4 maj 2014)

Kör fort så hinner inget hända...

332 Inlägg
4 maj 2014
Trådstartare
#9
Growe hur mkt tar du för o byta isåfall?? Jag o farsan ska prova o se först iaf haha ska tvätta rent bilen under o försöka kolla vart de droppar ifrån...det e typ rakt under bilen fast lite längre fram mot kylaren elr va man ska säga som de droppar...är en lång rad me droppar..

6 122 Inlägg
5 maj 2014
#10
Hej!
Innan du börjar ta loss motorn så kolla om inte oljeläckaget kommer från packboxen bakom övre kamremshjulet!
Det är väldigt vanligt att det läcker där.


332 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#11
Ska ta o kolla det:) men vart sitter den tyå??;P är inte riktigt haj på de här haha..

Cupra_
11 maj 2014
#12
jaka54 skrev:
Hej!
Innan du börjar ta loss motorn så kolla om inte oljeläckaget kommer från packboxen bakom övre kamremshjulet!
Det är väldigt vanligt att det läcker där.

Och även den i andra änden kamaxeln, min läckte där..

332 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
#13
Får ta o kolla de...


Sök