sogat skrev:
DilluTioN skrev:
Använder du avfattning så är lackskyddet troligtvis redan förstört.
Vad du använder för vax borde inte spela någon roll. Jag använder både lackskydd och vax.
Varför använder du avfettning?
Nu talar du ju ändå i nattmössan? - Jag vet inte vad du har för lackskydd men i regel så ska väl lackskydd tåla avfettning. Det har varit vinter, klart som tusan man använder avfettning. Sommartid så använder jag det emellanåt för att få väck tjära och annan smuts beroende på hur smutsig bilen är.
Använder t.ex. Tordosol och Prickbort. Enbart prickbort sommartid då den sannolikt är skonsammare.
Klart det bör tåla avfettning precis som du säger ja, men tvättar du den så grovt så är det klart att det sliter?
Jag har aldrig behövt använt avfettning på ett fordon.
Men om du använder avfettning osv så är väl ditt schampo det sista du behöver bry dig om? Om det nu är så självklart att det ska tåla avfettning som faktiskt skadar lacken så borde det vara lika självklart att du kan använda vax som skyddar.
Bara för att det är självklart för dig att man använder avfettning så behöver det inte vara det för andra, vad är det för fel på vanligt schampo? Tar man hand om bilen så ska inte avfettning det behövas.
Senast redigerat av DilluTioN (13 maj 2014)