4095
Sök

Ryckig gång, B23E

5 Inlägg
16 maj 2014
Trådstartare
#1
Jag har renoverat en B23E (sitter i min Volvo 240 GLT -81) och bytt det mesta, känns det som (se nedan). Trots allt jag bytt eller renoverat går den inte riktigt hundra. Felet är att den ger små ryck då man ligger på jämn gas, det märks mest då du ligger på en jämn och fin väg i 60-80 km/tim. Vid acceleration däremot svarar den direkt och är i övrigt hur pigg som helst, motorn har för övrigt endast gått drygt 15 000 mil. Är det någon som har någon idé om vad jag kan prova för att lösa problemet?

Följande är bytt/renoverat (säkert är det något som jag glömt)
•    Topplocket renoverat
•    Alla vakuumslangar bytta
•    Ny vakuumklocka på fördelaren
•    Nytt fördelarlock, ny rotor, nya tändkablar
•    Ny styrtrycksventil
•    Kallstarten kontrollerad
•    Ny tillsatsluftslid inkl.slangar
•    Nya tändkablar, tändstift
•    Ny termotidgivare
•    Rengjord luftmassemätare
•    Nya spridare och o-ringar
•    Insuget rengjort och ny insugningspackning ditsatt
•    Rengjort Puls-Air systemet och nya packningar ditsatta
•    Nya EGR-rör
•    Kollat EGR-ventilen (dock ej ny)


324 Inlägg
16 maj 2014
#2
Du har ju en viss justering på fördelaren, för att ställa in tändningen. Testat att pilla något på denna?
Luftfilter?


5 Inlägg
16 maj 2014
Trådstartare
#3
Tändningen vill jag nog påstå är ställd enligt konstens alla regler. Däremot är inte luftfiltret bytt men det ser i vart fall fräscht ut.


5 725 Inlägg
16 maj 2014
#4
Är det elektronisk tändning eller brytarspets?

Bytt gummibälgen mellan mätskivan och spjället?


5 Inlägg
16 maj 2014
Trådstartare
#5
Det är en brytarlös fördelare. Vad gäller gummibälgen på LMM så kunde jag inte se några fel på den som satt på - så nej, den är inte bytt.


5 725 Inlägg
16 maj 2014
#6
Okej, hur inpekterade du gummibälgen?
Man brukar inte se sprickorna förrän man klämmer på bälgen.


5 Inlägg
16 maj 2014
Trådstartare
#7
Jag får ta och titta på bälgen så snart jag kommit upp till bilen. Ett fel på EGR-ventilen föreslog någon.


241 Inlägg
16 maj 2014
#8
högt styrtryck och lite snålställd con ska vara ca 0.3-0.5.. kolla med co mätare har du ingen åk till bilprovningen dom brukar hjälpa till när man frågar snällt  ...vad står tändningen på ????
Senast redigerat av volyota (16 maj 2014)


Sök