3386
Sök

Wikmans 740 glt t5 (byggs värre motor och bättre upphängning/chassi)

Har nu spårat ur totalt och jag har reggat bilen med 850 t5 motor =) info och bilder kommer inom kort!

29 968 Visningar
Uppdaterades senast 2 oktober 2016
321 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
#21
LAPPIsimon skrev:
JonteWikman skrev:
LAPPIsimon skrev:

jag kör med 2,5mm planat och 13mm lyft och det funkar, men jag har hårdare fjädrar smile

Okej då har ja lite koll iaf:)
Får man fråga vrf du valt hårdare fjädrar, har noll koll ja:)

Då minskar risken för ventilsläpp när man varvar satan med mycket lyft, jag kör med brytarlös tändning å så varvstopp är historia cool

Okej, då kanske d e idee med hårdare fjädrar då chippet flyttar varvstoppet till d högre:)

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

39 Inlägg
1 juni 2014
#22
JonteWikman skrev:
Vart helt paff vilket undervärk värmepistolen kunde göra, har sett dåliga kofångare förut men dom här trode jag var utom räddning, men så fel hade jag smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-36dcaac50ead0028d3ad52ee775f770d.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-54e645d48e357f4446e4bf049da341b5.jpg

Kofångarna vart ju riktigt bra! Är det risk för att det blir flammigt eller bara kötta på smile?

Läste att du smorde in dom med något mirakelmedel också hehe.. Hade man kunnat få veta medlet smile?

En expert är en person som har gjort alla misstag.

321 Inlägg
2 juni 2014
Trådstartare
#23
piirken skrev:
JonteWikman skrev:
Vart helt paff vilket undervärk värmepistolen kunde göra, har sett dåliga kofångare förut men dom här trode jag var utom räddning, men så fel hade jag smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-36dcaac50ead0028d3ad52ee775f770d.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-54e645d48e357f4446e4bf049da341b5.jpg

Kofångarna vart ju riktigt bra! Är det risk för att det blir flammigt eller bara kötta på smile?

Läste att du smorde in dom med något mirakelmedel också hehe.. Hade man kunnat få veta medlet smile?

Är i stort sett bara att blåsa på hur som haver vart kanske lite bättre med långa drag som när man lackerar men inte nämnvärd skillnad, mirakel medlet har ja faktiskt inte fått på än  smile

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

321 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
#24
Nu så kommer en till liten uppdate, händer nte så mkt mer än förbättringar och servicar än så länge.
Tyckte servon styrningen gick trögt så ja öppnade behållaren för att titta på oljan å ja oljan.... Va ju....wink
Så idag fick den en rejäl igenomspolning med ny olja:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-f6b40c6175cf2235e3c1436986559d40.jpg

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

129 Inlägg
7 juni 2014
#25
Detta skall följas! Roligt med 740 projekt, håller på själv med en 740.
Gå in och kolla vet ja!

321 Inlägg
7 juni 2014
Trådstartare
#26
Tom3xmson skrev:
Detta skall följas! Roligt med 740 projekt, håller på själv med en 740.
Gå in och kolla vet ja!

Skall göras:)

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

321 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
#27
Nu ni har ja lite funderingar, folkraceshoppen har ju bränsle och tändningschip till b230f lh2.4.
Bränslechippet kostar 500kr och man kopplar in det själv, sen står det för att få ut max effekt bör man ha tändchippet oxå det kostar 1000kr då får man skicka iväg boxen till dom på shoppen, i beskrivningen står det att tändningen höjs och varvstoppet flyttas och genom bygling kan man oxå få tillbaka orginalkonceptet på boxen, då tänker ju jag att det går ju att höja tändningen själv genom bygling av tändboxen utan chip mm, lite funderingar bara, skulle ju vara kanon om nån kunnig kunde rådgiva mig smile

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

354 Inlägg
13 juni 2014
#28
sätter du i m90in innan du börjar trimma eller? eller byter koppling? tänkte eftersom kopplingen du har inte va så grym haha wink


321 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
#29
Alexlindblad skrev:
sätter du i m90in innan du börjar trimma eller? eller byter koppling? tänkte eftersom kopplingen du har inte va så grym haha wink

Vi får se i vilken ordning det kommer, känns väll som 530 toppen blir omhändertagen först då blir ju bilen inte stående:)

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

321 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
#30
På förmiddan vart det ett ryck, ställde mig i buskarna vid min överväxta motor och plocka av toppen och gjorde ren den, försökte även fila bort lite med en dremil vi hade hemma men de var lönlöst, så åkte till bjurssebbe här på garaget å fick låna tryckluftsdriven borr/slip/fräs makapär så nu är det på g, bilder kommer sen när jag e färdig:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-89129fcafb495eb59a14bbc81df65a6e.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-33e74fc1efdbc02516a28fd9531845dc.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-10b1323768db251d2b07ac44e3293c78.jpg

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

354 Inlägg
14 juni 2014
#31
hur gör du med insugs och avgaskanalerna sen? porta dom? smile
Senast redigerat av Alexlindblad (14 juni 2014)


321 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
#32
Alexlindblad skrev:
hur gör du med insugs och avgaskanalerna sen? porta dom? smile

Ska porta insugskanalerna lite alldeles där luften böjs ner mot ventilen smile

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

354 Inlägg
14 juni 2014
#33
JonteWikman skrev:
Alexlindblad skrev:
hur gör du med insugs och avgaskanalerna sen? porta dom? smile

Ska porta insugskanalerna lite alldeles där luften böjs ner mot ventilen smile

okej big_smile kan knappt vänta tills man får en prov tur när allt sitter på och man får känna lite sugtrim smile


321 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
#34
Fräst bort allt material nu, nu är frågan hur noga lär jag puttsa till det jag fräst?smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-cb9d4793dac5a79d12203ea0876bea28.jpg

Den vart ren oxå:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-2975faf9e4bc3c57a5909045d737c0b8.jpg

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

321 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
#35
Alexlindblad skrev:
JonteWikman skrev:
Alexlindblad skrev:
hur gör du med insugs och avgaskanalerna sen? porta dom? smile

Ska porta insugskanalerna lite alldeles där luften böjs ner mot ventilen smile

okej big_smile kan knappt vänta tills man får en prov tur när allt sitter på och man får känna lite sugtrim smile

Haha jaa blir spännande, har kikat in en annan kam nu på kl racing, tror det blir den istället, KL känns mer seriösa än folkraceshoppen:)
Plus att KL har sinter till enkelmasse svänghjulet med m90 centrum big_smile

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

354 Inlägg
14 juni 2014
#36
JonteWikman skrev:
Alexlindblad skrev:
JonteWikman skrev:
Ska porta insugskanalerna lite alldeles där luften böjs ner mot ventilen smile

okej big_smile kan knappt vänta tills man får en prov tur när allt sitter på och man får känna lite sugtrim smile

Haha jaa blir spännande, har kikat in en annan kam nu på kl racing, tror det blir den istället, KL känns mer seriösa än folkraceshoppen:)
Plus att KL har sinter till enkelmasse svänghjulet med m90 centrum big_smile

bra de kör hårt big_smile blir ju svårt att kika hur de går för dig irl nu men får la följa här haha. dock tror jag du ska ta bort den där lilla kanten
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-1bcfee4c14c50b087532a7865b05367c.jpg


321 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
#37
Funderat ut ett lite annat settup nu, mpre:s tänd och bränsleboxar då dessa känns seriösare och då ja mejlat med mikael petterson å hört så ska detta bli bättre, kör nog på 531 topp ist för min amatör portade 530 tror det blir bättre så.
Sen blir det ju extraktor, 2.5 avgas, antingen kls kam eller folkraceshoppens vi får se, sen 2-3 mm planing och ställbart kamdrev:)

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

Folkrace e livet!
606 Inlägg
20 juni 2014
#38
låter som ett bra konsept big_smile timos motor har även riktigt fina chip cool

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137

321 Inlägg
20 juni 2014
Trådstartare
#39
LAPPIsimon skrev:
låter som ett bra konsept big_smile timos motor har även riktigt fina chip cool

Sedär ja dom hade mkt roliga grejer dom oxå, men va så bra att mpre var hela boxar bara plugg N play smile

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

Folkrace e livet!
606 Inlägg
22 juni 2014
#40
JonteWikman skrev:
LAPPIsimon skrev:
låter som ett bra konsept big_smile timos motor har även riktigt fina chip cool

Sedär ja dom hade mkt roliga grejer dom oxå, men va så bra att mpre var hela boxar bara plugg N play smile

jag tycker att du gör bort dig rejält om du väljer en kam från kl racing istället för folkraceshopens!
det är axelsson engineering som slipar folkraceshopens kamaxlar och jag anser att de är en av sveriges mest serösa kamslipare big_smile
dom gör ju kamaxlar till rallycross och allt möjligt lol
jag säger inte att kl racing är dynga men jag tror att axelssons har lite mer koll när det gäller sugmotorer smile
Senast redigerat av LAPPIsimon (22 juni 2014)

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök