2258
Sök

VW Polo 1.4 -98 (AEX): Ingen värme i kupén

6 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Av någon anledning får jag ingen värme i kupén. Fläkten fungerar fint och motortemperaturen ligger stadigt på strax under 90 grader. Det kvittar hur länge jag kör (>3h) det kommer ingen värme.

Min första tanke var någon typ av spjäll som hängt upp sig, alternativt en termostat/temp.givare som gett upp.

Någon som känner igen detta problem och som kan dela med sig av erfarenheter? Kända fel och/eller hur man testar?

Bilen har gått ca. ~14000mil.

Tacksam för hjälp!

474 Inlägg
19 maj 2014
Känn på slangarna som går in i värmepaketet (torpedväggen). Det brukar sitta en ventil på ena slangen, eller en smal slang som går emellan dessa. Om det blir stopp där så kan det inte komma varmvatten in i värmepaketet smile

6 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
Tack för det. Ska testa ikväll. Antar att ena slangen ska vara varm och den andra kall.

474 Inlägg
20 maj 2014
Swebichon skrev:
Tack för det. Ska testa ikväll. Antar att ena slangen ska vara varm och den andra kall.

Näe, båda ska vara varma, för då vet man att det går in och det kommer ut. Är bara den ena varm, då kan man ganska snabbt konstatera att det är stopp någonstarns, oftast vid den där ventilen som brukar sitta där smile

Det är lite som en vattenrush bana, det är flöde hela tiden, vattnet åker bara runt runt smile
Senast redigerat av Bojjann (20 maj 2014)

6 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
Tack, lysande! big_smile Hör av mig när jag vet mer.

474 Inlägg
20 maj 2014
Swebichon skrev:
Tack, lysande! big_smile Hör av mig när jag vet mer.

Gör de du wink

6 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
Jag har inte haft tid (p.g.a. sjuka barn) att gå in bakom torpedväggen för att känna på ingående och utgående slangarna till värmepaketet. Men idag öppnade jag huven och kände på de båda slangarna i motorrummet. Båda två är varma, så det verkar inte vara stopp i kopplingen/ventilen mellan dem.

Någon som har någon teori om vad felet då kan vara?

Avstängd
10 388 Inlägg
28 maj 2014
Värmepaketet kan vara kasst. Problemet är, att det i sig är svårt att testa/kolla med det "på plats".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
Nu är problemet löst och jag tänkte återkoppla. Jag bytte kamremmen tidigare i veckan och samhidigt med det bytte jag även vattenpumpen. Pumpen vaiir helt slut och platshjulet som snurrar runt vattnet hade lossnat helt från axeln som drev den. Så, även om pumpen snurrat har inte hjulet gjort det vilket betyder att kylvattnet inte pumpats runt. Därför har varmvattnet unte heller orkat upp till värmepaketet. Den nya pumpen fixade detta smile Tack för hjälpen!

54 Inlägg
29 juni 2014
Swebichon skrev:
Nu är problemet löst och jag tänkte återkoppla. Jag bytte kamremmen tidigare i veckan och samhidigt med det bytte jag även vattenpumpen. Pumpen vaiir helt slut och platshjulet som snurrar runt vattnet hade lossnat helt från axeln som drev den. Så, även om pumpen snurrat har inte hjulet gjort det vilket betyder att kylvattnet inte pumpats runt. Därför har varmvattnet unte heller orkat upp till värmepaketet. Den nya pumpen fixade detta smile Tack för hjälpen!

Jättebra när folk återkopplar i trådar när dom löst problemet.
Ibland känns det som att det händer alltför ofta att man släpper tråden när man löst problemet.

474 Inlägg
29 juni 2014
engqvist84 skrev:
Swebichon skrev:

Jättebra när folk återkopplar i trådar när dom löst problemet.
Ibland känns det som att det händer alltför ofta att man släpper tråden när man löst problemet.

Håller med, kanon att du berättade, och skönt att det löste sig för dig smile

6 Inlägg
30 juni 2014
Trådstartare
Ja, det är så irriterande när man hittar en tråd om samma problem man själv har fast som saknar lösningen :-s

Sök