2627
Sök

Krånglande bil -Passat DSG- och omöjliga säljare

1 863 Inlägg
17 juli 2014
#21
Det är väl inte bilfirmans fel att bilen går sönder? Du har haft en jäkla otur med bilen du köpt av VW, känns bara dumt att säga att det är firmans fel.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

2 751 Inlägg
17 juli 2014
#22
hovatp skrev:
Hell yeah. Nu står bilen på verkstad igen.
Verkstaden blir mer och mer förbryllad över hur mycket fel bilen kan ha.
Utöver de växellådor som är bytta så har man nu bytt svänghjulet också för det gick ju åt h-vete.
Dessutom så har man hittat onormalt slitage på båda drivaxlarna. Mest slitage på den sida där det är minst belastning på drivaxlarna.
Dom har aldrig sett detta för och vet inte hur det kan uppstå.

Så nu får vi se hur länge jag är utan bil då.
Köp aldrig en bil av VW Täby. Dom säljer bara måndagsexemplar!

Du verkar ha enormt mycket otur. Vi har ägt flertal VW/AUDI och aldrig haft några större problem. Brukar vara det vanliga tändspolar och sådant som ryker men fixas på goodwill.

Who Djaa bless no man curse

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
17 juli 2014
#23
trubbelturbo skrev:
Henrik-N skrev:
FLindgren skrev:
i vilket syfte använder du bilen när du kör så långt?

är det relevant ?

Ja, VW har ju slutat sälja vissa Passat med DSG-lådan för taxibruk för att skiten inte håller för sådan påfrestande körning, därför kan det vara intressant att veta hur/vad bilen används till.

Nej, det har dom inte.
Dom har bytt kopplingspaketet samt växellådsoljan för att förhindra att problemet uppkommer på de nya bilarna.
Vissa modeller har dessutom fått den 6-stegade lådan istället för den 7-stegade. Men de säljs fortfarande (och de säljer bra) för taxi-bruk.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
17 juli 2014
#24
Cuefa skrev:
trubbelturbo skrev:
Henrik-N skrev:

är det relevant ?

Ja, VW har ju slutat sälja vissa Passat med DSG-lådan för taxibruk för att skiten inte håller för sådan påfrestande körning, därför kan det vara intressant att veta hur/vad bilen används till.

Nej, det har dom inte.
Dom har bytt kopplingspaketet samt växellådsoljan för att förhindra att problemet uppkommer på de nya bilarna.
Vissa modeller har dessutom fått den 6-stegade lådan istället för den 7-stegade. Men de säljs fortfarande (och de säljer bra) för taxi-bruk.

stackars korkade taxiåkare..
smile

lär vara som att testa att rycka sprinten ur en handgranat..vem vet kanske är en blindgångare även om odsen är rätt taskiga... ungefär lika stor som att en passat med dsg håller för en taxi smile

Kör fort så hinner inget hända...

Cupra_
18 juli 2014
#25
Tråkigt för dig med problemen. Personligen tycker jag du borde kunna reklamera eller åtminstone få något rejält på goodwill eller liknande. Vi har nästan bara bilar med DSG-7 på jobbet. Skoda Octavia, Fabia och VW Caddy. Samtliga har haft stora problem med lådorna, och då pratar vi alltså om 15-20 bilar. Min leder än så länge med 2 lådor och en Mekatronik-enhet på 2 år...

I mina ögon ren dynga. En låda som borde totalt återkallas. De säger att de löst det genom att byta ut oljan till mineral och bytt lite småsaker, men även våra nyaste har problem.. Felkonstruerat skit I mitt tycke, tyvärr då det är en trevlig låda när den fungerar..

408 Inlägg
18 juli 2014
#26
Cuefa skrev:
trubbelturbo skrev:
Henrik-N skrev:

är det relevant ?

Ja, VW har ju slutat sälja vissa Passat med DSG-lådan för taxibruk för att skiten inte håller för sådan påfrestande körning, därför kan det vara intressant att veta hur/vad bilen används till.

Nej, det har dom inte.
Dom har bytt kopplingspaketet samt växellådsoljan för att förhindra att problemet uppkommer på de nya bilarna.
Vissa modeller har dessutom fått den 6-stegade lådan istället för den 7-stegade. Men de säljs fortfarande (och de säljer bra) för taxi-bruk.

DSG6 lådorna, dom starkaste med våtlameller håller riktigt jäkla bra. Har 3 st identiska bilar med DSG6 som utryckningsfordon på jobbet och dom är mellan 7-14mån gamla och har miltal på 4-12k mil. Dessa bilar får verkligen kämpa för sina liv när dom används i alla årstider. Än så länge har vi inte haft några problem med dom.


Skoda Octavia Scout 4x4 förövrigt. Bang for the buck ! lite dyra servicear bara tongue

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

6 Inlägg
18 juli 2014
Trådstartare
#27
Deception skrev:
Tråkigt för dig med problemen. Personligen tycker jag du borde kunna reklamera eller åtminstone få något rejält på goodwill eller liknande

Bilen är reklamerad.
Säljaren menar på att 6 månaders reklamationsrätt är passerad. Detta trots att jag har 3 års reklamationsrätt från det att jag mottager fordonet.
Volkswagen Kundservice tar väl priset. Där är det en liten tös med noll koll som menar att garantier och reklamationsrätt räknas från det datumet bilen kom till bilförsäljaren. D.v.s 4 år innan jag köpte den.
Så det är lite roddigt just nu.
Men det kanske löser sig nån gång. Vem vet. Verkstaden verkar då gå bet på den nu iaf.

Race For Fun!
379 Inlägg
18 juli 2014
#28
Har du den torra eller våta kopplingen?

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

Cupra_
18 juli 2014
#29
race skrev:
Har du den torra eller våta kopplingen?

Han har den torra (7) med högsta sannolikhet..

5 089 Inlägg
19 juli 2014
#30
hovatp skrev:
Hell yeah. Nu står bilen på verkstad igen.
Verkstaden blir mer och mer förbryllad över hur mycket fel bilen kan ha.
Utöver de växellådor som är bytta så har man nu bytt svänghjulet också för det gick ju åt h-vete.
Dessutom så har man hittat onormalt slitage på båda drivaxlarna. Mest slitage på den sida där det är minst belastning på drivaxlarna.
Dom har aldrig sett detta för och vet inte hur det kan uppstå.

Så nu får vi se hur länge jag är utan bil då.
Köp aldrig en bil av VW Täby. Dom säljer bara måndagsexemplar!

Nu tror jag inte man kan beställa måndagsexemplar från fabriken med vilja:P
Det viktiga är väll att du får bra service och dom lagar bilen åt dig.

\Lindgren

Forummoderator
18 038 Inlägg
21 juli 2014
#31
Sett mycket skit om DSG-lådorna. De verkar ju inte så bra. Eller ojämn kvalitet? Hur många hade problem med sin Mercedes Eller för den delen Volvo 940 Automat på 90-talet? Inte många tror jag...

Vår Skoda med DSG7 har nu rullat ofantliga 250 mil och nog början lådan rycka in ettan lite elakt när man kör iväg? Blir lite tonårsstarter ibland med ett snabbt klagande från drivhjulen när lådan tycker att det är dags och åka och bankar in ettan. Hmm...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
21 juli 2014
Trådstartare
#32
Nån som vill köpa en Passat?
Tror den kommer gå billigt snart...
Nu har man bytt drivaxlar, hjullager mm.
Felet kvarstår.
Nu misstänker man svänghjulet och att det är det som är grundproblemet till alla andra problem som varit.
Plus att det kanske har sabbat senaste växellådan också.
Detta är ju skrattretande.
Jag ska inte ens ta upp vad säljaren sysslar med...

2 751 Inlägg
21 juli 2014
#33
hovatp skrev:
Nån som vill köpa en Passat?
Tror den kommer gå billigt snart...
Nu har man bytt drivaxlar, hjullager mm.
Felet kvarstår.
Nu misstänker man svänghjulet och att det är det som är grundproblemet till alla andra problem som varit.
Plus att det kanske har sabbat senaste växellådan också.
Detta är ju skrattretande.
Jag ska inte ens ta upp vad säljaren sysslar med...

Förutom växellådproblemet som du har så kan du ju inte säga att "nu har man bytt hjullager, drivaxlar också" jag har sett bmw's som kostat över 600 000kr som har fått detta bytt efter 12-15 000mil.

Förutom växellådan så förstår jag inte vad du förväntar dig? Att någon annan skall betala?

Who Djaa bless no man curse

3 384 Inlägg
21 juli 2014
#34
DasAuto skrev:
hovatp skrev:
Nån som vill köpa en Passat?
Tror den kommer gå billigt snart...
Nu har man bytt drivaxlar, hjullager mm.
Felet kvarstår.
Nu misstänker man svänghjulet och att det är det som är grundproblemet till alla andra problem som varit.
Plus att det kanske har sabbat senaste växellådan också.
Detta är ju skrattretande.
Jag ska inte ens ta upp vad säljaren sysslar med...

Förutom växellådproblemet som du har så kan du ju inte säga att "nu har man bytt hjullager, drivaxlar också" jag har sett bmw's som kostat över 600 000kr som har fått detta bytt efter 12-15 000mil.

Förutom växellådan så förstår jag inte vad du förväntar dig? Att någon annan skall betala?

kanske lite fel på föraren också smile dock så vet jag inte om vw sysslar med sånt.


Of World
3 370 Inlägg
21 juli 2014
#35
Low skrev:
DasAuto skrev:
hovatp skrev:
Nån som vill köpa en Passat?
Tror den kommer gå billigt snart...
Nu har man bytt drivaxlar, hjullager mm.
Felet kvarstår.
Nu misstänker man svänghjulet och att det är det som är grundproblemet till alla andra problem som varit.
Plus att det kanske har sabbat senaste växellådan också.
Detta är ju skrattretande.
Jag ska inte ens ta upp vad säljaren sysslar med...

Förutom växellådproblemet som du har så kan du ju inte säga att "nu har man bytt hjullager, drivaxlar också" jag har sett bmw's som kostat över 600 000kr som har fått detta bytt efter 12-15 000mil.

Förutom växellådan så förstår jag inte vad du förväntar dig? Att någon annan skall betala?

kanske lite fel på föraren också smile dock så vet jag inte om vw sysslar med sånt.

Ptjaa han är ju inte den enda i Sverige som har problem med sin passat så att säga..

Det finns en anledning till varför VW slutade sälja skiten till taxibolag (Gas+Dsg)

Volkswagen har slutat sälja gasdrivna Passat till taxi eftersom DSG-lådorna går sönder för ofta. Försäljningen till privatpersoner fortsätter eftersom de enligt Volkswagen inte har drabbats av problem. ”Helt fel” säger försäkringsbolaget Watercircles och de läsare som hört av sig till Teknikens Värld.

http://teknikensvarld.se/volkswagens-ds … la-119321/

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

2 751 Inlägg
21 juli 2014
#36
opel_vectra_gts skrev:
Low skrev:
DasAuto skrev:

Förutom växellådproblemet som du har så kan du ju inte säga att "nu har man bytt hjullager, drivaxlar också" jag har sett bmw's som kostat över 600 000kr som har fått detta bytt efter 12-15 000mil.

Förutom växellådan så förstår jag inte vad du förväntar dig? Att någon annan skall betala?

kanske lite fel på föraren också smile dock så vet jag inte om vw sysslar med sånt.

Ptjaa han är ju inte den enda i Sverige som har problem med sin passat så att säga..

Det finns en anledning till varför VW slutade sälja skiten till taxibolag (Gas+Dsg)

Volkswagen har slutat sälja gasdrivna Passat till taxi eftersom DSG-lådorna går sönder för ofta. Försäljningen till privatpersoner fortsätter eftersom de enligt Volkswagen inte har drabbats av problem. ”Helt fel” säger försäkringsbolaget Watercircles och de läsare som hört av sig till Teknikens Värld.

http://teknikensvarld.se/volkswagens-ds … la-119321/

Det är klart han inte är den enda som har problem, att VW/AUDI i Sverige har urusel kundservice är väll ganska känt, men kollar man det globalt så säljer dem ju bilar som smör, det förklarar ju en hel del.

Har varit i flertal länder och har kontakt med folk som bor utomlands och är bilintresserade, VAG har absolut inte samma dåliga rykte i övriga länder som de har i Sverige. Vet inte om det har att göra med att det just är så dåligt bemötande vi får av VAG eller att vårt klimat är helt enkelt för aggressivt mot de känsliga tyskarna )

Who Djaa bless no man curse

2 751 Inlägg
21 juli 2014
#37
Low skrev:
DasAuto skrev:
hovatp skrev:
Nån som vill köpa en Passat?
Tror den kommer gå billigt snart...
Nu har man bytt drivaxlar, hjullager mm.
Felet kvarstår.
Nu misstänker man svänghjulet och att det är det som är grundproblemet till alla andra problem som varit.
Plus att det kanske har sabbat senaste växellådan också.
Detta är ju skrattretande.
Jag ska inte ens ta upp vad säljaren sysslar med...

Förutom växellådproblemet som du har så kan du ju inte säga att "nu har man bytt hjullager, drivaxlar också" jag har sett bmw's som kostat över 600 000kr som har fått detta bytt efter 12-15 000mil.

Förutom växellådan så förstår jag inte vad du förväntar dig? Att någon annan skall betala?

kanske lite fel på föraren också smile dock så vet jag inte om vw sysslar med sånt.

Önskar att det var föraren smile Jag är en av dem som hyllat t.ex. bmw för sin kvalitet smile Vilket de har levt upp till väldigt många år, men på senare år verkar de har samma skitproblem som VAG, förutom då just DSG problemet.

Who Djaa bless no man curse

1 863 Inlägg
22 juli 2014
#38
Är det biljättarna som börjar bli för stora kanske? Bryr sig inte om den lilla människan längre.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Muttley
22 juli 2014
#39
opel_vectra_gts skrev:
Low skrev:
DasAuto skrev:

Förutom växellådproblemet som du har så kan du ju inte säga att "nu har man bytt hjullager, drivaxlar också" jag har sett bmw's som kostat över 600 000kr som har fått detta bytt efter 12-15 000mil.

Förutom växellådan så förstår jag inte vad du förväntar dig? Att någon annan skall betala?

kanske lite fel på föraren också smile dock så vet jag inte om vw sysslar med sånt.

Ptjaa han är ju inte den enda i Sverige som har problem med sin passat så att säga..

Det finns en anledning till varför VW slutade sälja skiten till taxibolag (Gas+Dsg)

Volkswagen har slutat sälja gasdrivna Passat till taxi eftersom DSG-lådorna går sönder för ofta. Försäljningen till privatpersoner fortsätter eftersom de enligt Volkswagen inte har drabbats av problem. ”Helt fel” säger försäkringsbolaget Watercircles och de läsare som hört av sig till Teknikens Värld.

http://teknikensvarld.se/volkswagens-ds … la-119321/

De borde sätta säljstopp helt på Gas+valfri växellåda.   9 av 9 passater utav gas med manuell fick utbytt motor och växellåda inom 2 år och ca 19-20 tusen mil. (vårt jobb)
Bilen är katastrof till de priset.  Så mycket fel de kommer på dem är ju inte riktigt klokt.

9 118 Inlägg
22 juli 2014
#40
tkd_rille skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Low skrev:

kanske lite fel på föraren också smile dock så vet jag inte om vw sysslar med sånt.

Ptjaa han är ju inte den enda i Sverige som har problem med sin passat så att säga..

Det finns en anledning till varför VW slutade sälja skiten till taxibolag (Gas+Dsg)

Volkswagen har slutat sälja gasdrivna Passat till taxi eftersom DSG-lådorna går sönder för ofta. Försäljningen till privatpersoner fortsätter eftersom de enligt Volkswagen inte har drabbats av problem. ”Helt fel” säger försäkringsbolaget Watercircles och de läsare som hört av sig till Teknikens Värld.

http://teknikensvarld.se/volkswagens-ds … la-119321/

De borde sätta säljstopp helt på Gas+valfri växellåda.   9 av 9 passater utav gas med manuell fick utbytt motor och växellåda inom 2 år och ca 19-20 tusen mil. (vårt jobb)
Bilen är katastrof till de priset.  Så mycket fel de kommer på dem är ju inte riktigt klokt.

Haha, växellådan är väl det minsta bekymmret? All denna j***a rost, den återkommer ju ett halvår efter "lagning", samma problem på alla V.A.G bilar ju. Dessutom så är ju VW Sveriges idé om rostlagning ett stort j***a skämt.....



Sök