3703
Sök

Fråga ang. besiktning/import bil/undantag

1 866 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#1
Jag har en fråga ang Xenon konvertering på en import bil.
Om jag köper en importerad  Audi TT 2007a  av en bilhandlare i Sverige.
Och om jag är första ägaren i Sverige.
Säljaren har registreringsbesiktigat bilen.
Och där går den igenom utan problem.
Och sedan uppmärksammar jag att bilens strålkastare är Xenon men enligt Audi så är bilen byggd på fabrik med vanliga halogen strålkastare.
Bilen har både hel o halvljus som Xenon!
Bilen har inte heller automatisk nivåreglering, och knappen/spaken som sitter till vänster om ratten för att reglera ljuset upp o ner fungerar EJ ( antagligen eftersom den endast är gjort för halogen ).
Stämmer då min misstanke om att bilen inte är godkänd för svenska vägar? Och varför godkänner bilprovningen bilen?
Vad jag kan få fram så måste bilen ha automatisk nivåreglering och rengöring  om man ska konvertera halvljus till xenon? Dock helljus är inga problem att konvertera.

Vad säger lagen?
Kanske finns special regler för import bilar?
Jag väntar på svar från Bilprovningen men i med att det är en röda dag på torsdag så lär nog svaret dröja, så därför jag tänkte kolla här så länge :-)
Min tanke är att detta borde gå på TRF garantin ( 3mån garanti )
Den skall vara mot just 2:or på besiktningen väl? Då borde säljaren åtgärda felet i med han inte får sälja en bil som inte är laglig på allmän väg!?


1 798 Inlägg
28 maj 2014
#2
Gör de rätt ska de precis som du säger inte vara godkänt endast helljus isåfall

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

och Dupont
581 Inlägg
28 maj 2014
#3
Bäst du sätter dig på tvären nu, och ser till att importören fixar det här. Helt onödig kostnad för dig att fixa det när det är deras fel. Många tusen som flyger iväg.
Sen undrar man vad det är för klantarsel på besiktningen som inte märker att det sitter xenon och inte halogen, och utan nivåreglering. Märks direkt när man vrider på tändningen. Men det kanske är säljaren som satt dit i efterhand ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

458 Inlägg
28 maj 2014
#4
Att någon bytt lykthus på en 2007 är enligt mig en varning för att bilen kanske vart med om en liten smäll och blivit ful-lagad?

Kolla deformations-zonerna fram!

Mvh John


1 866 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#5
det är redan kollat.... allt ok mekaniskt plus full dokumentation finns, plus att audi själva har kollat bilen. har även själv varit i kontakt med audi.
dock har alla missat just lamporna....

Jonnsard skrev:
Att någon bytt lykthus på en 2007 är enligt mig en varning för att bilen kanske vart med om en liten smäll och blivit ful-lagad?

Kolla deformations-zonerna fram!

Mvh John


Avstängd
10 388 Inlägg
28 maj 2014
#6
Dupond skrev:
Bäst du sätter dig på tvären nu, och ser till att importören fixar det här. Helt onödig kostnad för dig att fixa det när det är deras fel. Många tusen som flyger iväg.
Sen undrar man vad det är för klantarsel på besiktningen som inte märker att det sitter xenon och inte halogen, och utan nivåreglering. Märks direkt när man vrider på tändningen. Men det kanske är säljaren som satt dit i efterhand ?

På en del Audi (kan inte säga hur det är på "nyare", men iaf på "äldre" (c5 ex.vis) ) jobbar inte nivåregleringen innan du startat motorn. Men visst borde det noterats att det sitter xenon iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök