Efter en över 100 mil lång bilsemester sommaren 2013 så började Saaben få nog. Nu är det dags för att rusta upp den i motor och kaross. Det blir trimning av tvåtaktsmotor, rostlagning av dörrar och skärmar och diverse... Visa mer
Idag gick jag igenom bromsarna och drivaxlarna som ska på. De hade inte varit körda på ett tag och det märktes! Kolvarna satt fast rejält, så det blir till att köpa packningssatser och en ny kolv till det ena oket och den ena drivaxeln fick en ny damask monterad! Med lite färg på så ser det genast snyggare ut!
framskärmarna är avskruvade och motorrummet är lite uppstädat och då visade sig lite rost på olika ställen.Där behövdes det lite ny plåt på skärmar och hjulhus.
Innerskärmar och ytter ser förvånansvärt rostfria ut. Portningsjobbet ser bra ut, följer du någon flödesgeometri som du räknat på?
Ja jag vart väldigt lättad när jag såg hur fräscht det såg ut!
Portningen är gjord utan någon flödesgeometri. Jag tänkte på att försöka minska eventuell turbulens så mycket som möjligt och få fina övergångar mellan förgasare/insug/block/grenrör mm. Jag hoppas det kommer funka bra!
Innerskärmar och ytter ser förvånansvärt rostfria ut. Portningsjobbet ser bra ut, följer du någon flödesgeometri som du räknat på?
Ja jag vart väldigt lättad när jag såg hur fräscht det såg ut!
Portningen är gjord utan någon flödesgeometri. Jag tänkte på att försöka minska eventuell turbulens så mycket som möjligt och få fina övergångar mellan förgasare/insug/block/grenrör mm. Jag hoppas det kommer funka bra!
jag vill ju inte låta som nån besserwisser, men höja avgasporten kräver pipa! längden där porten stängs och kompressionen börjar blir ju kortare.....
Lite småsaker som har hänt de senaste dagarna. Börjat med slipande och kapande av rost på de angripna ställena. Förarsätet har blivit omsorgsfullt reparerat i de sömmarna som hade gått, det hjälpte min mor mig med som är händig med nål och tråd. Före och efter bild,
Ny updatering på vad som händer! Rost har slipats och plåt har kapats och svetsats på plats, det arbetet är nästan klart i motorrummet och karossen där omkring. ett ställe kvar på vänster sidan mellan skärmen/dörren/vindrutan. sen ska det målas och sen kan så småningom återmontering börja!
Dessutom kom min vevaxel tillbaka från renovering hos Stigs motor! Jättefin!
Nu är blocket tillbaka, deckat och honat och numera också målat, Kolvar monterade på veven och det börjar bli dags för det roligaste. Ihopbyggnad av motorn!
Får ta och passa på att tipsa om Oxalsyra, jävligt bra att rengöra aluminium från riktigt ingrodd smuts och oxider! Mitt topplock vart ju nästintill som nytt!
Senaste tillskottet är ett lättat svänghjul, lite drygt ett kilo lättare än Std är det.
Jag tror tyvärr inte man kommer känna så hiskeligt mycket skillnad i svängmassa i slutändan då den moderna solfjäderkopplingen är tyngre än vad den gamla orginaltypen är. Men det blir lättare och bättre än vad det hade blivit med orginal svänghjulet. Mindre belastning för vevaxeln när man varvar ordentligt, det är bra!
Glad påsk! Några dagars ledighet är ett perfekt tillfälle att lägga några timmar med 96:an!
motorn är i stora drag klar, det var kämpigt att få tag i drevet som sitter på vevaxeln och driver fördelaren, mitt var tok slut! och nya verkade inte gå att uppbringa, så ett fräscht begagnat fick jag till slut nöja mig med att hitta!
Växellådan har också hittat sin plats och parats ihop med V4 drivaxlar och skivbromsar