2871
Sök

[SNABB HJÄLP - Bes om 3timmar) Golf 3, 92 - höga co-värden.

95 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
Hejsan!
Har en Golf 3 från 92, fick nedslag på co-värden vid tomgång första gången då jag besiktade (låg på 0,8, fick ligga på 0,5)..
Efter denna besiktning så fixade jag följande:

* Oljebyte samt filter.
* Rengjorde luftfiltret med högtrycks luft (sportfilter i med något kontaktuttag på, hittar inget på biltema/mekonomen =/ ).
* Fixade en läcka i avgasröret mellan flexröret och katten.
* En burk med ksprit i tanken ( med ca 5-7 liter bensin )

När jag sedan rullade in på efterkontrollen för ca 1 vecka sen efter att detta var fixat, så var co-värdet högre än tidigare, och denna gången inte bara på tomgång!

Nu ser mina värden ut såhär (Citerar direkt från pappret):

CO-/K-Värde: 1.0 % ( 0,5 % ) / ( )
CO-Förhöjd Tomgång: 1.0% ( 0,3 % )
HC: 87 ppm ( 100 ppm )
Lambda Förhöjd tomgång: 1.00 ( 0,97 - 1,03 )
-------
- Självklart varmkör jag bilen ordentligt innan besiktning.

Svärfar har legat på mig om att testa slänga ned Ethanol i tanken och göra ett till försök innan jag börjar skruva, och här behöver jag lite hjälp!

Har besiktning nu kl 14:20.
Ca 7-9liter bensin i bilen för tillfället.

Så vad bör jag göra för att få så goda chanser som möjligt att rulla igenom?
Hur mycket E85 bör jag slänga i tanken?
Något mer än bara E85 jag bör slänga i?

Tacksam som tusan för snabb hjälp, hade vart en julafton för sig att få igenom bilen utan några större ingrepp (så kan man spara de större ingreppen tills i sommar istället) smile

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
4 juni 2014
Om jag var du skulle jag tankat i ethanol för då borde det inte ge så höga halter, min far har praktiserat det så det funkar smile men jag vet inte hur mycket du bör tanka i tyvärr eftersom jag själv inte har haft problemet ännu neutral

Det Går!!!

1 861 Inlägg
4 juni 2014
Du kan även ha i Karburator sprit! Men etanol en slurk så sjunker värdena! smile

Edit: Etanol vill ha 30% mer så ju mer etanol du har i ju pissigare kommer lambda att bli till slut så kanske en liter eller två om du nu har 9 liter bensin i bilen!
Senast redigerat av Dr_struts (4 juni 2014)

Sök