2944
Sök

Problem med vevhustryck på tomgång b230ft

403 Inlägg
7 juni 2014
Trådstartare
#1
Har nu bytt ut allt till vevhusventilationen inklusive slangen ner till tråget på min volvo 940 turbo från 97 men har fortfarande problem med högt tryck. Kan tillägga att när den startades första gången efter bytet va det vakuum även på tomgång men efter första provturen försvann det. Och det konstiga är att det enbart är på tomgång! Håller jag lite högre varv blir det istället vakuum som det ska vara. Testade att blåsa i slangen mellan luftbox och turbo som går till oljefällan och det är fri passage genom ventilationen.  Har gjort komptest och det visade 12.0,12.1,12,0,12,1 alltså väldigt jämt och bra. Nån som kan komma på vad detta beror på??

Mvh Per

513 Inlägg
7 juni 2014
#2
Leakdown, byte kolvringar med allt som det innebär. Kan men mindre troligt vara ventiltätningarna.

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 juni 2014
#3
Melin82: Hur tänker du nu? Om kompen blåser förbi kolvringarna, så borde det ju blåsa förbi även vid högre varv väl? Visst, kolvringarna pressas väl hårdare mot cylinderväggarna vid högre varvtal/förbränningstryck, så det kan kanske vara som så att det blåser förbi mindre, men att det skulle "försvinna helt" vid varvtal över tomgång (säg typ 1200-1300) tycker jag låter konstigt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

403 Inlägg
8 juni 2014
Trådstartare
#4
Detta verkar vara en svår nöt att knäcka! Blir galen av att inte komma på orsaken.  Komptestet visade ju på bra å jämt komp men om det nu hade visat sig va kass komp och det blåste förbi massa hade det då inte blivit högt tryck i undre delen av motorn då också? Har testat att dra upp stickan när motorn är igång och det är inget som blåser ur det röret. Är som sagt bara tryck i ventilkåpan. Finns det något annat än dåliga kolvringar och tätt vevhusventilation som kan orsaka högt tryck i ventilkåpan?

6 632 Inlägg
8 juni 2014
#5
Tror mer att det har något med turbon att göra.

På tomgång har du tryck i systemet, när du kör på laddar turbon och då blir det vakuum.

De/Dem

403 Inlägg
8 juni 2014
Trådstartare
#6
Men turbon laddar ju knappt något alls när man står stilla och ökar varvet?. Som jag skrev tidigare så funkade det som det skulle första gången jag startade men efter en provtur va trycket i ventilkåpan tillbaka. Är som sagt bara i ventilkåpan inget tryck alls i oljesticksröret.

513 Inlägg
8 juni 2014
#7
Tryck i vevhuset kan enligt mig komma från downleak eller ventiltätningar som läcker. Då det endast sitter ventiltätningar på insuget och vid tomgång har du vakuum i insuget vilket borde göra att den drar olja. Högt mottryck innan turbon skulle kunna pressa avgaser in i toppen. Vid varv ökar du flödet igenom luftfiltret då du öppnar spjället, då ökar du även ventilationen. Sen kan ju en tät motor ge ett snabbt ökande kompritionstryck nedanstående en otät tar länge ros innan den når dem samma. Sen är det skillnad på kompritionstryck och explosionstryck.
Har haft samma problem med högt tryck som du och fått erkänna dåliga kolvringar eller till o med traskiga lopp.

403 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
#8
Men om det vore kolvringarna skulle ju inte kompet vara så bra plus att det borde väl bli högre tryck i vevhusventilation ju högre varv? Den drar ingen olja och ryker inget. Ska slänga på ett oljelock till b20 med ventilation så får ja köra så tills ja kan komma fram till en lösning.

513 Inlägg
11 juni 2014
#9
Trodde att det var vevhustryck du har problem med och utgick ifrån det. Är det bara tryck i toppen, eller ja en del går ner i vevhuset via oljekanalerna. Hur verkar det när du öppnar locket? Kan det vara avgaser från otäta ventilstyrningar?

403 Inlägg
11 juni 2014
Trådstartare
#10
När ja öppnar oljelocket och låter det ligga kvar när bilen står på tomgång så är det såpass bra flås ur där att locket åker bort. Men om jag därimot ökar varvet samtidigt så minskar flåset och blir till vakuum så locket ligger helt stilla. Efter jag bytte allt till vevhusventilationen så funkade allt klockrent första starten med vakuum även på tomgång men efter första provturen va trycket tillbaka på tomgång.


Sök