3488
Sök

744-88 spridarna sprutar inte in soppa.

18 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
Ursäktar för dålig svensk/särskrivningar osv osv (Dyselexi)
Bil:740-88(b tror jag) lh2.4 b230f.
Problemet: Spridarna sprutar inte in bensin i cylindrarna.
Delar bytta/testade: har testat 3 olika spridar relän/radioavstyrnings relä, upp slippade jord
Berättelsen: körde hem den 3 mil gick prima, stog ett par måndare med lite smått körande, sen flytta jag den till de nya stället, gick hur bra som helst. sen stog den under vintern och nu när jag ska fixa den för besiktningen, så som fjädrar, bromsar osv så starta den inte, får fram soppa till spridarbryggan och bra med tryck tycker jag, om jag tar bort jorden från batteriet och sen sätter i lampa i dom kablarna som går till spridarna, sätter på jorden då vissar den att jag får ström där i kanske max 1sek , vet inte om de ska va så. Den får gnista osv men tort på tändstiften.
vet inte mer vad jag ska säga, har testat det mästa tycker jag, har läst runt massor men hittar ingen lösning, har som sagt slipat upp jorden på bryggan och den i framskärmen oc h aven testat 3 olika spridar relän. förrut knäppt de men sist så gjorde de inte de, kanske nå glapp? om jag tar bort jorden från bryggan sen skruvar ditt bryggan och har jorden i handen, sätter på tändningn och sen gnuggar mot bryggan så tror jag dom öppnas lite stun eller bara lite en kort stund, de låter bakom motorn, typ knäpp ljud men vet inte om de har med de här att göra.

Fråga på bara om ni har fråger eller nåt jag kan kolla eller tips o tricks
Uppskattar all hjälp och skriv om ni funderar över något smile

Mvh Jonthe

Forummoderator
26 342 Inlägg
9 juni 2014
Hur gammal är bensinen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

383 Inlägg
9 juni 2014
Hur gammal bensin han har är ju oväsentligt...

Forummoderator
26 342 Inlägg
9 juni 2014
Maffia skrev:

Inte när det är dagens bensin, som inte håller kvalitén längre än några månader.
Men man tycker ju i alla fall att han borde starta med det..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

18 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
Mack skrev:
Maffia skrev:

Inte när det är dagens bensin, som inte håller kvalitén längre än några månader.
Men man tycker ju i alla fall att han borde starta med det..

tom tank så de är ny bensin

Edit: De var nästan tom tank så tanka i ny bensin*smile
Senast redigerat av Jonthe744 (9 juni 2014)

18 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
kanske formelera mig fel men alltså, det kommer inte ens in soppa i motorn, så det hade inte spelat nån roll hur dålig bensinen varit väll?smile

1 861 Inlägg
9 juni 2014
Skruva loss fuel railen och sätt ner spridarna i petflaskor och kör runt på starten och se om det kommer något!

18 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
Dr_struts skrev:
Skruva loss fuel railen och sätt ner spridarna i petflaskor och kör runt på starten och se om det kommer något!

Okok will do!

Update: en spridare trycks ut om jag har dom "lösa" men dom öppnar bara en liten stund, jätte kort tid?
Senast redigerat av Jonthe744 (9 juni 2014)

18 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
Så nu har jag testat och de kommer/öppnas inte så och spridar relät knäppar och knäpper vid insuget och knäpper bakom motorn, vet inte om de ska va så, tyckte de va kallstartventilen som knäppte vid insuget men vet inte. några mer förslag?

1 861 Inlägg
10 juni 2014
Jonthe744 skrev:
Så nu har jag testat och de kommer/öppnas inte så och spridar relät knäppar och knäpper vid insuget och knäpper bakom motorn, vet inte om de ska va så, tyckte de va kallstartventilen som knäppte vid insuget men vet inte. några mer förslag?

Testa och se om det kommer genom fuel railen då? Känns mysko att det inte öppnar...

18 Inlägg
10 juni 2014
Trådstartare
Dr_struts skrev:
Jonthe744 skrev:

Testa och se om det kommer genom fuel railen då? Känns mysko att det inte öppnar...

de gör de, var tvunge att zipa fast all spridare annars trycker bensinen ut dom, man kanske kan du ut dom och testa dom på nåt sätt ?

1 861 Inlägg
10 juni 2014
Låter som att spridarna inte får nå signal att dom ska öppna! Tänder den på startgas? Rör sig varvräknarn när du kör runt den på starten?

18 Inlägg
15 juni 2014
Trådstartare
Dr_struts skrev:
Låter som att spridarna inte får nå signal att dom ska öppna! Tänder den på startgas? Rör sig varvräknarn när du kör runt den på starten?

ska testa o byte boxen som sitter på passagerar sidan under handsfacket. Har inte testat start gas då de känns onödigt efter som jag får ginsta. varvräknarn rör sig:)

Har testat med andra spridare nu men hjälpte inte, har testat med ett annat relä de som sitter vid höger fram skärm om du står framför bilen men hjälpte inte heller hmm

4 467 Inlägg
15 juni 2014
reläet sitter väl på höger sida på exp,kärlet

324 Inlägg
15 juni 2014
Jonthe744 skrev:
Har testat med andra spridare nu men hjälpte inte, har testat med ett annat relä de som sitter vid höger fram skärm om du står framför bilen men hjälpte inte heller hmm

Du menar väl tändmodulen isåfall. Prova byta reläet, sitter som sagt på expansionskärlet till kylaren.

18 Inlägg
15 juni 2014
Trådstartare
zzr94092 skrev:
reläet sitter väl på höger sida på exp,kärlet

Catoxxo skrev:
Jonthe744 skrev:

Du menar väl tändmodulen isåfall. Prova byta reläet, sitter som sagt på expansionskärlet till kylaren.

ja det vid exp kärlet är bytt 3 ggr, aa tror de är tändmodulen som jag bytte

18 Inlägg
13 augusti 2014
Trådstartare
fan också, får fortfarande inte ordning på den, har byt boxen under handsfacket som va min sista utväg och funkar fortfarande inte sad

1 861 Inlägg
13 augusti 2014
Bort med skiten och på med förgasare!

18 Inlägg
13 augusti 2014
Trådstartare
tror fan sista utvägen är att byta motor med elsystem, trodde lh 2.4 va bra hmm

4 467 Inlägg
13 augusti 2014
pumprelät?

Sök