2534
Sök

Turbokonverterad Volvo 944 Lh2,4 som helt plötsligt vägrar att starta

36 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
#1
har turbokonverterat en volvo 944,-1993, har kört 2 månader med den,

va på en vacker morgon och pillade på tändboxen  för att sänka tändningen,  genom att jorda pin 18, eller om det va 19 kommer ej ihåg.,  va ute och körde, då den plötsligt började gå på 3 cylindrar, tänkte att det bara va dåligt med besnin så jag körde inom ett bensinstation och tankade, när jag skulle starta den igen så hóppade han igång på 3 cylindrar igen, och så dog den, provade att starta igen och den gick igång sen dog,
nu låter ingen av bensin pumparna. har provat att spruta in startgas genom insuget, men den tänder inte.

har provat att dra direkt ström från batteriet till pumpen och då hoppar pumpen igång. har provat byta bränslepumps reläet men fortfarande så startar den ej, vad kan vara fel?  bränsleboxen som gått åt skogen,?

Skriv bättre rubrik än bara "Volvo 944 Lh2,4". Nu fixar vi det denna gång. Nästa gång låses tråden / Moderatorerna


1 861 Inlägg
9 juni 2014
#2
Testat och plocka ful kopplingen?


36 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
#3
? om du mennar att ta boxar o det ifrån volvo turbo, så ja nångång, men det har inte något med att bilen plötligt dog att göra.


1 861 Inlägg
9 juni 2014
#4
McCormick skrev:
? om du mennar att ta boxar o det ifrån volvo turbo, så ja nångång, men det har inte något med att bilen plötligt dog att göra.

Nej du hade backat tändningen med att jorda en pin!

Och sen på volvo turbo så är det ju annat motstånd på spridarna, kommer inte ihåg om det va lågohm på turbo eller sug! Men har för mig att det va turbo som hade det... Då hade du ju dock bränt boxen!


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 juni 2014
#5
Dr_struts skrev:
McCormick skrev:
? om du mennar att ta boxar o det ifrån volvo turbo, så ja nångång, men det har inte något med att bilen plötligt dog att göra.

Nej du hade backat tändningen med att jorda en pin!

Och sen på volvo turbo så är det ju annat motstånd på spridarna, kommer inte ihåg om det va lågohm på turbo eller sug! Men har för mig att det va turbo som hade det... Då hade du ju dock bränt boxen!

på sugmotorerna sitter det inget motstånd smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

36 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
#6
ja det sitter lågohm i dom ,  jo men efter den dog så återställde jag tändningen igen, misstänker att det är bräsnleboxen som gått eller nån givare kanske.


1 861 Inlägg
9 juni 2014
#7
Plocka loss fuelrailen och se om det flödar då? Stod ingen stans om att det va återställt! smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 juni 2014
#8
McCormick skrev:
ja det sitter lågohm i dom ,  jo men efter den dog så återställde jag tändningen igen, misstänker att det är bräsnleboxen som gått eller nån givare kanske.

HAr du satt i Lågohm utan att sätta dit spridarmotstånd så du antagligen grillat boxen

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

36 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
#9
det kommer ingen soppa fram, båda pumparna står stilla, nej jag har högohmiga,  kopplar jag direkt ström på pumpen så går det


1 861 Inlägg
9 juni 2014
#10
Soppa relä? Säkringar? Kabelbrott?


36 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
#11
relä o säkringar är hella, ska mäta imoron o kolla


1 861 Inlägg
9 juni 2014
#12
Då är det ju bara kabelbrott som kan va fel...


242 Inlägg
9 juni 2014
#13
Impulsgivaren eftersom den inte starta på startgas = den tänder inte, och eftersom du säger att ingen pump går heller trots att du bytt relät så känns det som Impulsgivaren. Är den paj brukar man varken få soppa eller gnista för ingen box känner då av att motorn snurrar. Rör sig varvräknaren lite grann när du maler på startmotorn? Är svaret nej så är det impulsgivaren.

Har du äns kollat felkoder?
Senast redigerat av namcon (9 juni 2014)


36 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
#14
felkosläsaren är kass så har inte kunnat, ska prova att chirra o kolla varvtal, tack för svar.


2 035 Inlägg
10 juni 2014
#15
Vad jag vet så funkar det inte att bygla boxen på 2.4 utan bara 2.2.

Biljudsveteran sen 1984!

36 Inlägg
11 juni 2014
Trådstartare
#16
när man chirrar runt så hoppar varvtalsmätaren upp till 1:an sen ner på noll igen, och ibland hoppar den inte ens upp utan är stendöd.


1 861 Inlägg
11 juni 2014
#17
McCormick skrev:
när man chirrar runt så hoppar varvtalsmätaren upp till 1:an sen ner på noll igen, och ibland hoppar den inte ens upp utan är stendöd.

Mät upp vevlägesgivaren! Låter som att den är död smile



Sök