3511
Sök

Xenon vs besiktningen

4 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
#1
Hejsan! Köpte mig en evo Ix för ca 1 år sedan. Vart & besiktia bilen för 1 vecka sedan och gick en 2:a på grund av att jag har xenon i halvljusen.
Har för mig att där kom någon ny lag för något år sedan att bilar med hård dämpning ( rallybilar)  överlag endast måste ha spolare som fungerar & får köra med xenon ljus utan automatiskt reglering? Kan ju höja & sänka den innefrån bilen och bilen är svensksåld. Frågan lyder iaf om detta stämmer eller vad innebär lagen? Eller om någon har idé utan att skruva av hela fronten och byta lamporna? Tack för svar smile


6 634 Inlägg
19 juni 2014
#2
Xenon lampor måste ha automatisk ljusreglering, oavsett typ av stötdämpare.

Dessutom blir ljusbilden fel då reflextorn är anpassad för att ge bästa ljusbild av en halogen lampa. Blir ljusspridningar annars.

De/Dem

234 Inlägg
19 juni 2014
#3
Man får inte eftermontera xenonstrålkastare (inte ett kit heller för den delen) på en bil som har halogen original, det ger en ombesiktning. Undantaget du har hört talas om har med bilar som har xenon original men saknat automatisk nivåreglering, det handlar väll främst om importbilar. Jag vet inte om det går att regga in med xenon men det går ju att höra av sig till kundtjänst på något av alla bes företag som finns och fråga.

Mvh// Mattias

265 Inlägg
19 juni 2014
#4
Eftermonterad xenon är endast godkänd i helljuset. Hade de på min gamla bil och fick intyg av besiktningen att de va ok. Dock som ovan skrev så till halvljus måste där vara automatisk nivåreglering.

"Så länge min chef låtsas att jag har mycket lön, låtsas jag att jag har mycket arbete."

4 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
#5
okok! Någon som har ett enkelt förslag som går snabbt och inte kostar så värst mycket om vad jag kan göra så att den går igenom? smile


6 634 Inlägg
19 juni 2014
#6
Montera vanliga halogen.

De/Dem

2 174 Inlägg
19 juni 2014
#7
kompisen besikta sin förra veckan... med 8000k xenon... bes gubben bah.. de bländar fint döö, bäst vi ställer nert! haha han justera ner lamporna o gav godkänt( all sort av eftermonterade prylar är olagligt på en helhetsgodkänd bil från 1993)


KHRacing
19 juni 2014
#8
Eexor skrev:
Hejsan! Köpte mig en evo Ix för ca 1 år sedan. Vart & besiktia bilen för 1 vecka sedan och gick en 2:a på grund av att jag har xenon i halvljusen.
Har för mig att där kom någon ny lag för något år sedan att bilar med hård dämpning ( rallybilar)  överlag endast måste ha spolare som fungerar & får köra med xenon ljus utan automatiskt reglering? Kan ju höja & sänka den innefrån bilen och bilen är svensksåld. Frågan lyder iaf om detta stämmer eller vad innebär lagen? Eller om någon har idé utan att skruva av hela fronten och byta lamporna? Tack för svar smile

Den lagen har aldrig funnit - för just rallybilar besiktigas inte på bilprovningsanstalterna längre - tack för ordet

735 Inlägg
19 juni 2014
#9
Jag besiktar med halogen, ballasterna får sitta kvar
Åkt på ombes 1 gång av polisen fast jag inte hade halvljuset igång smile


4 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
#10
okok. Tack för svaren smile


5 126 Inlägg
19 juni 2014
#11
EddE93 skrev:
Vänta dig några hundra watt i xenon från mina extraljus om du möter mig i trafiken.
Visst är det snyggt med xenon men det bländar nått förjävligt med xenonkonverterat halvljus!

Är som sagt lagligt att montera i helljus, men har hört att det ska vara lagligt i dimljus, är det något som stämmer?

Ska man vara petig så får du inte konvertera helljus eller extraljus.
För att en lykta ska få användas på väg ska den vara e-märkt. Om inte en e-märkt lampa monteras så blir inte lyktan godkänd, men sen att ingen bryr sig är en annan femma smile

Japp gäller även extraljus, finns begränsningar på hur långt dom får lysa, många "långlysande" extraljus saknar denna märkning smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
19 juni 2014
#12
KHRacing skrev:
Eexor skrev:
Hejsan! Köpte mig en evo Ix för ca 1 år sedan. Vart & besiktia bilen för 1 vecka sedan och gick en 2:a på grund av att jag har xenon i halvljusen.
Har för mig att där kom någon ny lag för något år sedan att bilar med hård dämpning ( rallybilar)  överlag endast måste ha spolare som fungerar & får köra med xenon ljus utan automatiskt reglering? Kan ju höja & sänka den innefrån bilen och bilen är svensksåld. Frågan lyder iaf om detta stämmer eller vad innebär lagen? Eller om någon har idé utan att skruva av hela fronten och byta lamporna? Tack för svar smile

Den lagen har aldrig funnit - för just rallybilar besiktigas inte på bilprovningsanstalterna längre - tack för ordet

Standardrallybilar/voc besiktas på vanliga bilprovningen.
Senast redigerat av _Performance_ (19 juni 2014)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

1 198 Inlägg
19 juni 2014
#13
Värt att veta är att man får eftermontera xenonlampor på bilar äldre än 1976. Där behöver man inte ens ha E-märkta prylar!!!


Avstängd
10 388 Inlägg
19 juni 2014
#14
hangman skrev:
kompisen besikta sin förra veckan... med 8000k xenon... bes gubben bah.. de bländar fint döö, bäst vi ställer nert! haha han justera ner lamporna o gav godkänt( all sort av eftermonterade prylar är olagligt på en helhetsgodkänd bil från 1993)

Verkligen inte.

- - - - - - -

Och, precis som mb_pucken påpekade, det är, om man ska vara petig, inte heller lagligt med xenon i helljuset

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 174 Inlägg
19 juni 2014
#15
it_mutt skrev:
hangman skrev:
kompisen besikta sin förra veckan... med 8000k xenon... bes gubben bah.. de bländar fint döö, bäst vi ställer nert! haha han justera ner lamporna o gav godkänt( all sort av eftermonterade prylar är olagligt på en helhetsgodkänd bil från 1993)

Verkligen inte.

- - - - - - -

well... saker som ändrar bilen på något sätt. tex fälgstorlek, fjädring m.m

vid en reggning får du problem om det inte är original..

kompisen reggade en bil med motorbyte fick nedslag på att dom ej kunde verifiera dämparna bak att dom va en kraftigare modell då lappen va borta.

Och, precis som mb_pucken påpekade, det är, om man ska vara petig, inte heller lagligt med xenon i helljuset



Sök