Aldrig fel med service. Även ett bensinfilter är en bra investering tätare än förespråkat.
Jag håller med it-mutt, att en liten läcka vid/kring insuget kan ställa till. I vanliga fall kompenserar insprutningen på t ex tomgång så det inte märks men att den inte hinner med när du trycker ner kopplingen efter belastning. Som ovan sagt, slangar kring och på insuget, eventuellt packningen. Hur är tomgången? Pendlar den något? Luktar den mycket när den är kall? (En läcka är ofta värre på kall motor och då kompenserar insprutet rejält=luktar, går fett)
Helt ärligt så tror jag inte att det är något problem då den kompenserar, men en liten läcka kommer ju bli värre med tiden. Roa dig med att successivt byta slangarna då de ändå börjar bli gamla.
Sedan tycker jag att du ska vänja dig bort med att trycka ner kopplingen på sättet du beskriver, det tjänar inget till. Släpp gasen och rulla istället, det drar även mindre soppa.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.