3022
Sök

Tips på byte av bil som går uta helv*te

Of World
3 370 Inlägg
22 juni 2014
#41
CHEEVA skrev:
Ticken skrev:
men de sägs att dom e svårskruvad o om nåt pajja är det svin dyrt

svår skruvade kan jag inte hålla med om, delar är ganska dyrt i Sverige men handlar man från england så är det svin billigt, men i och med att de är grymt driftsäkra så behöver du inte skruva så ofta som på tex en saab.

köper du en saab 2,0t så kan du räkna med turbo byte och kamkedje byte om du har tur.. lite mindre tur så kan du räkna med både motor och växellåds byte

dessutom så är väghållningen i saaben under all kritik, verkligen värdelös

fördomar..  då borde man kunna säga att alla BMW:s rasar eller kokar sönder? (exempel bara alltså)

Jag förespråkar inte Saab men det där var att ta i.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
22 juni 2014
#42
opel_vectra_gts skrev:
CHEEVA skrev:
Ticken skrev:
men de sägs att dom e svårskruvad o om nåt pajja är det svin dyrt

svår skruvade kan jag inte hålla med om, delar är ganska dyrt i Sverige men handlar man från england så är det svin billigt, men i och med att de är grymt driftsäkra så behöver du inte skruva så ofta som på tex en saab.

köper du en saab 2,0t så kan du räkna med turbo byte och kamkedje byte om du har tur.. lite mindre tur så kan du räkna med både motor och växellåds byte

dessutom så är väghållningen i saaben under all kritik, verkligen värdelös

fördomar..  då borde man kunna säga att alla BMW:s rasar eller kokar sönder? (exempel bara alltså)

Jag förespråkar inte Saab men det där var att ta i.

mycket möjligt att det är fördomar, men det är mina erfarenheter utav märket... kan ju hända att jag och de i min närhet har haft otur också såklart !


664 Inlägg
22 juni 2014
#43
CHEEVA skrev:
Ticken skrev:
men de sägs att dom e svårskruvad o om nåt pajja är det svin dyrt

svår skruvade kan jag inte hålla med om, delar är ganska dyrt i Sverige men handlar man från england så är det svin billigt, men i och med att de är grymt driftsäkra så behöver du inte skruva så ofta som på tex en saab.

köper du en saab 2,0t så kan du räkna med turbo byte och kamkedje byte om du har tur.. lite mindre tur så kan du räkna med både motor och växellåds byte

dessutom så är väghållningen i saaben under all kritik, verkligen värdelös

CHEEVA skrev:
opel_vectra_gts skrev:
CHEEVA skrev:

svår skruvade kan jag inte hålla med om, delar är ganska dyrt i Sverige men handlar man från england så är det svin billigt, men i och med att de är grymt driftsäkra så behöver du inte skruva så ofta som på tex en saab.

köper du en saab 2,0t så kan du räkna med turbo byte och kamkedje byte om du har tur.. lite mindre tur så kan du räkna med både motor och växellåds byte

dessutom så är väghållningen i saaben under all kritik, verkligen värdelös

fördomar..  då borde man kunna säga att alla BMW:s rasar eller kokar sönder? (exempel bara alltså)

Jag förespråkar inte Saab men det där var att ta i.

mycket möjligt att det är fördomar, men det är mina erfarenheter utav märket... kan ju hända att jag och de i min närhet har haft otur också såklart !

Ska nog kunna bevisa motsatsen om du möter mig någonstans i landet!
Tyckte Saab var mjae, ok bil men knappast ngt jag ville ha tills polarn tjatade på mig , så gick och köpte mig en lite preppad 900.
Jävligt nöjd , även fast JAG provocerade fram ett turboras.
Snart 3 månader sen jag köpt den, och snart 200hk (230hk när jag köpte den) mer under huven utan att ena behöva gröpa i blocket.

Lådan håller än!
Ligger som en cart på vägen.
Inte behövt byta kedja , inte ens rassel någonstans 261xx på mätarn

Men visst , man kanske är gladare än average när man har mer kräm under huven oavsett märke, eller vad vet jag?

39 Inlägg
22 juni 2014
#44
Supra MK2 kan man få en ganska fin för dom pengarna. Hade en sån ett tag o jag tyckte den var hur kul som helst.

Forummoderator
18 038 Inlägg
22 juni 2014
#45
Alla bilar går sönder om man kört som en vettvilling alltid. Kanske 940 FTT är lite tåligare? Men känner en kille som är "Alfaidiot" Hans bilar verkar aldrig krångla... Men noggrann service och hålla koll på allt under huven så har man en bra utgångspunkt. Förvisso Fwd men min Alfa 166 3.0 24v gick friskt. Den lät och kändes som en Ferrari, mycket fin fartkänsla. Såldes dock snabbt då jag inte vill sitta i någon scud-missil på morgonen på väg till jobbet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 634 Inlägg
22 juni 2014
#46
I stortsätt finns det ingen trevligare V6a än Alfa's MEN.

Kan man inte byta kamrem själv så ligger bytet mellan 12-20 tusen beroende på verkstad. Byte var 8000mil/4år utom GTA. 6000 mil/ 3 år då ( Gäller hårdköra bilarna också)

Nu snackar vi 24v motorn..
Senast redigerat av Malheus (22 juni 2014)

De/Dem

Evildan
22 juni 2014
Trådstartare
#47
Hybridsmurfen skrev:
Alla bilar går sönder om man kört som en vettvilling alltid. Kanske 940 FTT är lite tåligare? Men känner en kille som är "Alfaidiot" Hans bilar verkar aldrig krångla... Men noggrann service och hålla koll på allt under huven så har man en bra utgångspunkt. Förvisso Fwd men min Alfa 166 3.0 24v gick friskt. Den lät och kändes som en Ferrari, mycket fin fartkänsla. Såldes dock snabbt då jag inte vill sitta i någon scud-missil på morgonen på väg till jobbet...

Ny modell från Milano, Alfa-Scud. big_smile

Alfistis är inte sällan mer intresserade av sina bilar, än just som ett A-B transportmedel och underhåller förmodligen dessa minutiöst, eller åtminstone bättre än den genomsnittlige korvkiosksladdaren.

Jag sällar mig till gänget som förespråkar något inte fullt så motorstarkt eller dyrbart, förstabilen får ofta en del stryk av trottoarkanter, gråsuggor och annat skräp som attackerar den.
Volvo 900/700 är en bra kamrat för ett färskt körkort att dräpa, likaså Omega eller en halvrostig C-Klasse.


Sök