3014
Sök

väg-/trippmätare sönder på Volvo 740

14 Inlägg
20 juni 2005
Trådstartare
#1
Trippmätaren, vägmätaren och dessutom tankmätaren är stendöda på min Volvo 740 -88. Någon som kan hjälpa mig detta, vad beror det på, hur fixar jag till det och vad kan det kosta mellan tummen och pekfingret?

Tacksam för hjälp!!

126 Inlägg
20 juni 2005
#2
Låter som om en säkring har gått för dig.. kolla upp det först.. inte så dyrt med en säkring.

9-5 aero

14 Inlägg
20 juni 2005
Trådstartare
#3
Nej, tyvärr är det inte så enkelt.... trodde också det först men säkringarna verkar vara ok. Fast det är inte helt uteslutet att det är ngt med elen, som f ö är lite mysko.. Tack i alla fall!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
21 juni 2005
#4
låter lite som jordfel till mätarkockan. Hede en 240 förut som var j.......igt konstig... pilla lite med kablarna på baksidan av hela klumpen o se vad som händer... men inte för mycket så allt lossnar eller så...


14 Inlägg
21 juni 2005
Trådstartare
#5
OK, ska testa med det så återkommer jag med resultat... TACK!

Sagge_AM
22 juni 2005
#6
Det är likadan't med min farsas 740 GL, 89:a Tanke mätaren funkar inte
så vi tar alltid på fulltank och noll ställer mätaren och ser efter 400km är det
dags att tanka igen wink

Men det vore änklare om tank mätaren funka, så vi fick slippa tanka full tank
hmm

14 Inlägg
23 juni 2005
Trådstartare
#7
..fast inte helt likadant; ni har i alla fall en fungerande trippmätare. Själv får jag försöka hålla koll i huvudet hur långt jag kört, vilket inte alltid är så lätt.. wink

235 Inlägg
24 juni 2005
#8
Sagge_AM skrev:
Det är likadan't med min farsas 740 GL, 89:a Tanke mätaren funkar inte
så vi tar alltid på fulltank och noll ställer mätaren och ser efter 400km är det
dags att tanka igen wink

Men det vore änklare om tank mätaren funka, så vi fick slippa tanka full tank
hmm

Varför tanka fulltank? Min tankmätare fungerar inte heller, men alltid tankar jag ner en hundring eller 2. Sen är de j ubara räkna ut hur mykke bilfan drar per mil tongue Sen är de ju bara köra via trippmätare o kolla hur långt du har kört o när de är dags o tanka igen.

Själv ska man fixa sin tank mätare nästa vecka, har köpt ny soppa pump o tankarmatur så de ska bytas sen har man en tankmätare som fungerar.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

26 Inlägg
2 juli 2005
#9
ett tips.. kolla om allt får ström, om inte kolla upp problemet vidare.. sedan kan du prova en annan mätare om ej detta funka så sitter det en lucka i bagaget till bakre pumpen kolla om allt stämmer där (ej rost och hål), kolla sedan på hastighetsmätar drivningen den sitter på bakaxeln synd tydligt om du kommer under !! annar hör av dig för viare hjälp !!


60 Inlägg
11 mars 2007
#10
Samma problem på min..

men jag hittade felen iaf..

1. sladdarna till givaren på bakaxeln var av...
2. Pillade lite med tank armaturen och fick toppen av mätaren i handen tongue

It's not the fart that kills it's the smäll.

3 650 Inlägg
29 augusti 2007
#11
springpojke skrev:
Sagge_AM skrev:
Det är likadan't med min farsas 740 GL, 89:a Tanke mätaren funkar inte
så vi tar alltid på fulltank och noll ställer mätaren och ser efter 400km är det
dags att tanka igen wink

Men det vore änklare om tank mätaren funka, så vi fick slippa tanka full tank
hmm

Varför tanka fulltank? Min tankmätare fungerar inte heller, men alltid tankar jag ner en hundring eller 2. Sen är de j ubara räkna ut hur mykke bilfan drar per mil tongue Sen är de ju bara köra via trippmätare o kolla hur långt du har kört o när de är dags o tanka igen.

Själv ska man fixa sin tank mätare nästa vecka, har köpt ny soppa pump o tankarmatur så de ska bytas sen har man en tankmätare som fungerar.

vad fick du betala för soppa pumpen resp, tankarmaturen?


19 Inlägg
29 augusti 2007
#12
Har precis köpt mig en 740 GL -88

Hastighetsmätarn, bensinmätaren och ev. temp-mätaren är ur funktion. Enligt säljaren är felet inte i bakaxeln.

Vad ska jag kika på innan jag köper ny instrument/körpanel?

3 650 Inlägg
29 augusti 2007
#13
Warmedal skrev:
Har precis köpt mig en 740 GL -88

Hastighetsmätarn, bensinmätaren och ev. temp-mätaren är ur funktion. Enligt säljaren är felet inte i bakaxeln.

Vad ska jag kika på innan jag köper ny instrument/körpanel?

troligen är det tankarmaturen, som sitter i tanken..under mattan i bakluckan
ialf till bensin mätaren, tempmätar problemet kan vara nåt glapp nånstans
Senast redigerat av Kesler (29 augusti 2007)


654 Inlägg
30 augusti 2007
#14
Är det inte mekaniskt sys på den volvon till trippen?
Kopplat till vajer i låda/bak axel för att mäta hastighet och då på så sätt även mäta distans.

10 287 Inlägg
30 augusti 2007
#15
Nej. Elektroniskt med givare i bakaxeln.

/Göran

Blida skrev:
Är det inte mekaniskt sys på den volvon till trippen?
Kopplat till vajer i låda/bak axel för att mäta hastighet och då på så sätt även mäta distans.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
30 augusti 2007
#16
Felen beskrivna i denna tråd är standardfel på gamla 740. Om vi hoppar över dåliga jordar till instrumenthus som kan ställa till en del spök men som ganska lätt att hitta och fixa så är det ofta - som sagt ovan - rutten tankarmatur.

Sedan är instrumenthusen ofta drabbade av fel. Spänningsstabilisatorn brukar lägga ner och mekaniska drivningen inuti mätarhuset av vägmätare och tripp (ja, inuti huset är det mekaniskt drivet) brukar också ge upp.

Tänk på at det finns flera varianter av mätarhus. Två fabrikat: VDO och Yazaki och dessutom varianter inom fabrikaten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 Inlägg
16 april 2008
#17
Har liknande problem med min 345 -86a...bensinmätaren funkar när den känner för det..brukar kunna hoppa igång när man knackar lite på panelen...vägmätaren o trippmätaren la av nu, någon som vet vad det är för fel? Nyss fått lappen o bil så man är inte så vidare hajj på det där.
Senast redigerat av volvo345 (16 april 2008)

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
26 april 2009
#18
Har fått liknande problem i min bil nu.. nästan hela instrumentpanelen är paj, inget funkar mer än parkeringsljusen (mätar-ljusena) samt p-ljus symbolen i mätaren och sen enbart bältespåminnaren vid tändning.. resten är paj kontrolllampor, tank, h-mät, tripp, klocka osv det jag syftar på är att det blivit kortslutet för jag har testat att utesluta glapp... Frågan är denna.. kan jag köpa ett nytt instrument och testa eller kan jag göra fler grejor innan man köper ett nytt instrumenthus?

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
27 april 2009
#19
Bytte ut hela mätarhuset mot ett bätte och nu funkar allt kalas igen inkl. tankmätaren som jag köpt för innan.

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

33 Inlägg
13 augusti 2009
#20
Det är samma sak på min 740 GLE - 88..Trippmätaren, vägmätaren och tankmätaren är stendöt, skulle vara tacksam för lite svar på var problemet verkligen ligger!!!

"SAAB rostar, BMW rasar, VOLVO är det enda som håller när man gasar!"


Sök