Growe skrev:Evildan skrev:Jag får betala för mina öl ur egen ficka.
Med dessa låga ägarekostnader tar jag mig förmodligen även någon dyr whisky på den lämpliga puben.
Toyota Prius 2008, mellanservice på märkesverkstad 1694kr.
Varför göra en sådan enkel gör det själv service på en märkesverkstad undrar säkert någon tvivlare.
Det är på det viset bilen behåller sina garantier några år framöver.
nyare bilar har man inget val.. helt klart.
borde vara rätt moderata priser på servic på toyota.. är det olja+oljefilter+luftfilter eller?
en modern longlife olja landar jhu runt 800kr för 4liter så det borde vara ett riktigt rimligt pris.
för hade du gjort det själv hade det inte blivit speciellt mycket billgare. runt 300kr kanske du sparat.
vissa bilar förstår jag inte att folk lämnar in det blir så obota dumnt när dom betalar bilens värde på en service.
en golf mk3 som jag fixade airbag styrenhet på skulle vag ha 8500kr för att laga.
jag plita igång det där för en matrial kostnad på 400kr och någon timmes jobb på deras uppfart ;-)
Stämmer bra, dom byter olja och filter samt går igenom några punkter för att slutligen fylla på spolarvätska.
Jag räknar att det skiljer ungefär 600kr vad jag som privatperson får betala för samma artiklar och sedan göra jobbet.
Kladda med olja och krypa under bilen för att spara 600kr/år eller 50kr/månad utslaget låter jag killarna med "service stämplarna" göra då bara stämpeln är värd mer än hela kostnaden på en sådan ny bil vid försäljning.
Äldre åk har även jag gjort service själv.
Sådana enklare jobb som på Golfen du skrev om är sådant som med fördel görs hemma på en sådan bil.
Större arbeten är det trevligt att ha tak och väggar samt vid säsong lite värme.
Gjorde ett motorbyte i en Amazon i rasande snöstorm en gång, mest bara för att ha gjort det, men det är lite småtråkigt när verktygen blir översnöade när dom läggs på marken.
Jag hade verkstad tidigare om 120m2 när vi bodde i Nyköping.
Med en månatlig kostnad om ca
1800kr hyra,
300-500kr el
samt lite sådana där tillkommande småkostnader som svetstråd, smörjmedel och annat förbrukningsmateriel plus bränslekostnader till och från då lokalen låg 20km hemifrån låg totalkostnaden i snitt på
3000kr/månad gånger 12månader är 36000kr.
För dom pengarna kan jag köpa en ganska fin bil varje år, köra skiten ur den för att sedan skrota den och fortfarande lagt ut samma summa pengar men inte lyft ett finger för mekande.
Bara den tidigare verkstadskostnaden utan köp av delar eller serviceutlägg uppväger med lätthet mitt köp av den bil jag åker runt idag.
Så har jag tänkt angående mitt bilägande.
Med denna förbrukning är servicen värd varenda extrakrona jämfört med att göra det själv med
'piratdelar och billig olja'.
Senast redigerat av Evildan (25 juni 2014)
0
0
0
0